Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kim Ki-Duk’un Bin Jip (Boş Ev)Filminin Göstergebilimsel Çözümlemesi

Yıl 2021, Sayı: 46, 162 - 178, 20.10.2021
https://doi.org/10.52642/susbed.904925

Öz

Kim Ki-duk, Güney Kore sinemasının önemli yönetmenlerinden biridir. Kim Ki-duk, filmlerinde genellikle erkek karakterler üzerinden kadına yönelik şiddeti ele alarak, sistemsel bir eleştiri sunmaktadır. Bu eleştiri erkeğe toplum tarafından verilen erk alanını tanımlarken bu öğeler göstergelerle sunulmaktadır. Kim Ki-duk Bin Jip (Boş Ev) filmini 2004 yılında yönetmiştir. Kim Ki-duk’un filmlerinde genelinde bulunan şiddet öğesi bu filmde de intikamla birleştirilmektedir. Filmde, boş evlerde kendi evi gibi yaşayan evsiz bir adamın, bu evlerden birinde yaşayan mutsuz bir kadınla tanışması ve sessiz ama etkili bir aşk hikayesi anlatılmaktadır. Filmin genelinde Kim Ki-duk’un, Kore toplumundaki kadın- erkek ilişkilerine, aile kavramına özgü eleştiriler göze çarpmaktadır. Filmin genelinde evsiz adam hiç konuşmamaktadır. Bu durum topluma bir tepki olarak anlamlandırılabilir. Film içerisinde aidiyet kavramı da ana karakter üzerinden sorgulanmaktadır.
Çalışmada göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Göstergebilim, yapısalcı dil çalışmalarının temellendirdiği, göstergelerin anlamlandırılmasını amaçlayan sosyal bilimler alanında kullanılan bir yöntemdir. Sinema alanında yapılan çalışmalarda bu yöntemle, görüntülerde yer alan göstergelerin tanımlanması ve çözümlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada bu yöntemin seçilmesinin nedeni; Kim Ki-duk’un sinemasını şekillendirirken yoğun semboller kullanması ve göstergelerle düşüncelerini anlamlandırma yolunu seçmesidir. Bu bağlamda bu şekilde bir anlatı yapısı yönetmen/ yazar kadar seyircinin de seyirlik eyleminden anlamlandırma aşamasına geçmesine olanak sağlamaktadır. Filmin İngilizce adı 3-Iron aslında bir golf sopasının numarasıdır. Ve bu golf sopası film boyunca bir intikam nesnesi olarak kullanılmaktadır.

Kaynakça

  • Referans1 Adanır, O. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul : Say.
  • Referans2 Çağlar, B. (2012, Aralık). Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 22-34.
  • Referans3 Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) İstanbul: Pharmakon Yayıncılık.
  • Referans4 Güçhan, G. (1992). Toplumsal değişme ve Türk Sineması. Ankara: İmge kitabeci.
  • Referans5 Monaco, J. (2000). Bir Film Nasıl Okunur? (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Referans6 Moran, B. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans7 Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC'si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Referans8 Sivas, A. (2012). Göstergebilim ve Sinema Üzerine Bir Deneme. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(11), 527-538.
  • Referans9 Wollen, P. (2008). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Z. Aracagök, & B. Doğan, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Referans10 Zengin, M. O. (2011). Uzakdoğu Felsefesi Işığında Yay Filminin Göstergebilimsel Çözümlemesi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 67-86.
  • Referans11 www.wikipedia.org/wiki/Kim_Ki-duk. E.T. 12.06.2015.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Çilingir 0000-0001-9325-8999

Aytekin Can 0000-0002-7620-3766

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Çilingir, A., & Can, A. (2021). Kim Ki-Duk’un Bin Jip (Boş Ev)Filminin Göstergebilimsel Çözümlemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(46), 162-178. https://doi.org/10.52642/susbed.904925


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.