Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Up-to-dateness and Locality of Local News Sites on Click Rates

Yıl 2023, Sayı: 52, 126 - 141, 27.12.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1342963

Öz

People, by their nature, desire to be aware of the developments around them. The most important tool by which this demand can be fulfilled is the media. New media is also used a lot today to receive and convey news. With the new media, there is an intense news flow to the masses. However, tools and applications for getting news on local issues are more limited. Therefore, local internet news sites should pay attention to the issues related to their region. In this study, first of all, how much local news is given by 11 local internet news sites in Konya has been investigated by content analysis method. Between 20 and 26 October 2022 the total number of headline news was 1,751. On the relevant dates, 52 percent of the news was local and 48 percent of it was mainstream - news not related to Konya. With the research, it is aimed to show what kind of differences there are in parameters such as the number of visits and the order of success between those who prioritize local news and those who make more widespread news among local internet news sites. As a result of the study, it is understood that those who care about local news and those who take into account the balance of local and mainstream news from local internet news sites rank higher in the statistics of the number of visits and the ranking of the country - news category.

Kaynakça

  • Araslı, O., & Yıldırım, B. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Aşırı Enformasyon Yükü ve Aşırı Haber Enformasyon Yükü Algılarına Dair Bir Alan Araştırması: Atatürk Üniversitesi Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(38), 302-322. https://doi.org/10.17829/turcom.930825
  • Arvas, İ. S. (2019). Dijital Haberleşme Çağında Yerel Basının Karşılaştığı Sorunlar. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 97-110. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.459851
  • Ata, F. (2022). Yerel İnternet Haberciliğinde Doğrulama: Hatay Örneği. Doktora Tezi.
  • Aydın, S., & Bayazıt, İ. (2021). Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik. M. Çelebi içinde, Nitel Araştırma Yöntemleri (s. 182-211). Pegem Akademi.
  • Basın İlan Kurumu. (2022, Ekim 19). Basın İlan Kurumu Resmî İlan ve Resmî Reklam Alan Süreli Yayınlar Listesi. Ekim 23, 2022 tarihinde Basın İlan Kurumu: https://ilanbis.bik.gov.tr/Uygulamalar/AylikListe adresinden alındı
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Çev.) Eğitim Yayınevi.
  • Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford University Press.
  • Chung, C., Nam, Y., & Stefanone, M. (2012). Exploring Online News Credibility: The Relative Influence of Traditional and Technological Factors. J. Computer-Mediated Communication(17), 171-186. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2011.01565.x
  • Çağlar, Ş. (2022). Haber Toplama ve Yazma. Ekim 23, 2022 tarihinde Yök Dersleri Platformu: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/gazetecilik_ue/habertoplamaveyazma.pdf adresinden alındı
  • Çavuş, S. (2017). Yerel Basının Sorunları Üzerine Tespitler: Aksaray Örneğinde Nitel Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(4), 19-32. http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/35013/388648 adresinden alındı
  • Frolov, I. S., & Chernov, A. Y. (2023). Psychological aspects of perception of negative news on the Internet. Vektor nauki Tol'yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Pedagogika i psihologiya(3), 76-82. https://doi.org/10.18323/2221-5662-2023-3-76-82
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihi’nde Yerel Gazetecilik. İnkılap Kitabevi.
  • Görgülü, Y. (2020). Yerel Gazetelerin Haber İçeriklerine Yönelik Bir Analiz Khabar E- Jonoob Morning (Şiraz) Bir İçerik Analizi. Asya Studies, 4(11), 79-90. https://doi.org/10.31455/asya.694591
  • Gürcan, H. İ., & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19015/200718 adresinden alındı
  • Hargreaves, I. (2005). Journalism A Very Short Introduction. Oxford University Press.
  • Hendrickx, J. (2020). Trying to Survive While Eroding News Diversity: Legacy News Media’s Catch-22. Journalism Studies, 21(5), 598-614. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1694430
  • İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği. Eğitim Yayınevi.
  • Jati, R. P. (2021). Local Culture Through Hyperlocal Media Using New Media Platforms. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 5(1), 104-115. https://doi.org/10.20961/ijsascs.v5i1.62089
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2007). Gazeteciliğin Esasları. (S. Göktaş, Çev.) Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Köseoğlu, A. (2017). Dijital Ortamda Yerel Basın: Tekirdağ Örneği Üzerinden Bir İnceleme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(1), 33-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egemiadergisi/issue/31728/332287 adresinden alındı
  • Köseoğlu, A. (2018). Erzurum Yerel Gazeteleri Örneğinde Yerel Haberciliğin Dijital Gazetelerde Uygulanışının Avantaj ve Dezavantajlarına Yönelik Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 115-124. https://doi.org/10.18506/anemon.349558
  • Milosavljević, I., Trajković, J., & Necić, N. (2023). Information Chaos on the Internet -Perception in Relation to the Age of Users. Media Studies and Applied Ethics, 4(1), 65-80. https://msae.rs/index.php/home/article/view/72 adresinden alındı
  • Morais, R., & Jerónimo, P. (2023). “Platformization of News”, Authorship, and Unverified Content: Perceptions around Local Media. Social Sciences, 12(4). https://doi.org/10.3390/socsci12040200
  • Özcan, A. (2016). Yeni İletişim Teknolojileri, Yerel Gazetecilik ve Yerellik Algısı. Marmara İletişim Dergisi(26), 17-36. https://doi.org/10.17829/midr.2017.42
  • Park, S., Fisher, C., & Lee, J. Y. (2022). Regional news audiences’ value perception of local news. Journalism, 23(8), 1663 - 1681. https://doi.org/10.1177/1464884921992998
  • Royal, A., & Napoli, P. M. (2022). Local Journalism without Journalists? Metric Media and the Future of Local News. JOCIS, 8, 118-147. https://doi.org/10.56140/JOCIS-v8-2
  • Salaverría, R. (2020). Exploring Digital Native News Media. Media and Communication, 8(2), 1-4. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3044
  • Salwen, M. B. (2005). Online News Trends. M. B. Salwen, B. Garrison, & P. D. Driscoll içinde, Online News and the Public (s. 47-81). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Shangyuan, W. (2020). When new media operates within a state-mediated press system: assessing new media’s impact on journalism crisis perceptions in Singapore and Hong Kong. Information, Communication & Society, 23(4), 572-587. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1521458
  • Somuncu, B., & Temel, M. (2020). Habere Erişim Pratiklerinin Dönüşümü:Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4445-4468. https://doi.org/10.26466/opus.775977
  • Song, H., Jung, J., & Kim, Y. (2017). Perceived News Overload and Its Cognitive and Attitudinal Consequences for News Usage in South Korea. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(4), 1172–1190. https://doi.org/10.1177/1077699016679975
  • Taşkıran, İ. A. (2018). Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(30), 218-240. https://doi.org/10.31123/akil.465578
  • Tian, Q. (2022). Impact of Social Media News Overload on Social Media News Avoidance and Filtering: Moderating Effect of Media Literacy. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.862626
  • Tokgöz, O. (2010). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Vural, A. M. (1997). Bir İletişim Kurumu Olarak Yerel Basının Kamuoyu Oluşumu Sürecindeki İşlevi ve Yerel Basın-Kamuoyu İlişkileri Eskişehir Basını Örneğinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Xiong, J., Yu, L., Zhang, D., & Leng, Y. (2021). DNCP: An Attention-based Deep Learning Approach Enhanced with Attractiveness and Timeliness of News for Online News Click Prediction. Information & Management, 58(2). https://doi.org/10.1016/j.im.2021.103428
  • Yaşın, C. (2009). Türkiye'de Yerel Basının Yapısal Özellikleri ve Üretim Koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(28), 115-151.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldızgörür, M. R. (2023). ‘Ne önemi var?’ Okuyucuların haberden kaçınma davranışları üzerine nitel bir araştırma. Etkileşim(11), 266-290. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.11.197

Yerel Haber Sitelerinin Güncelliği ve Yerelliğinin Tıklanma Oranlarına Etkisi

Yıl 2023, Sayı: 52, 126 - 141, 27.12.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1342963

Öz

İnsanlar doğaları gereği çevresindeki gelişmelerden haberdar olmak istemektedir. Bu talebin karşılanabileceği en önemli araç ise medyadır. Yeni medya da günümüzde haber alma ve verme amacıyla fazlaca kullanılmaktadır. Yeni medya ile kitlelere yoğun bir haber akışı olmaktadır. Bireylerin yaşadığı ülke ve dünya hakkındaki gelişmeleri öğrenmesi için sayısız kanal bulunmaktadır. Ancak yerel konularda haber alınabilecek uygulamalar daha sınırlıdır. Bundan dolayı yerel internet haber sitelerinin, bulundukları bölge hakkındaki konulara önem vermesi gerekmektedir. Bu çalışmada öncelikle Konya’daki 11 yerel internet haber sitesinin ne kadar yerel haber verdiği, içerik analizi yöntemi ile araştırılmıştır. Araştırmanın yapıldığı dönemde analiz edilen bin 751 haberin yüzde 52’sinin yerel, yüzde 48’inin yaygın – Konya dışı olduğu anlaşılmıştır. Araştırmanın öncelikli amacı Konya’daki yerel internet haber sitelerinin ne kadar yerel içeriğe yer verdiğini ve manşetlerinin ne kadar güncellendiğini tespit edip bu tercihlerin ziyaret edilme üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşmak için bu sitelerin ülke sıralamaları, haber kategorisi sıralamaları, ziyaret edilme oranları; 8 farklı SEO verisi üzerinden araştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda yerel internet haber sitelerinden; yerel habere önem verenler ile yerel ve yaygın haber dengesini gözetenlerin; ziyaret edilme, ülke – haber kategorisi sıralaması istatistiklerinde daha üst sıralarda yer aldığı, aşırı güncellemenin de tıklanma üzerinde olumsuz etki yaptığı tespit edilmiştir. Ayrıca; haber sayıları, tıklanma ve ziyaret edilme oranlarındaki ilişkiden hareketle bireylerin aşırı haberden kaçındığı anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Araslı, O., & Yıldırım, B. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Aşırı Enformasyon Yükü ve Aşırı Haber Enformasyon Yükü Algılarına Dair Bir Alan Araştırması: Atatürk Üniversitesi Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(38), 302-322. https://doi.org/10.17829/turcom.930825
  • Arvas, İ. S. (2019). Dijital Haberleşme Çağında Yerel Basının Karşılaştığı Sorunlar. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 97-110. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.459851
  • Ata, F. (2022). Yerel İnternet Haberciliğinde Doğrulama: Hatay Örneği. Doktora Tezi.
  • Aydın, S., & Bayazıt, İ. (2021). Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik. M. Çelebi içinde, Nitel Araştırma Yöntemleri (s. 182-211). Pegem Akademi.
  • Basın İlan Kurumu. (2022, Ekim 19). Basın İlan Kurumu Resmî İlan ve Resmî Reklam Alan Süreli Yayınlar Listesi. Ekim 23, 2022 tarihinde Basın İlan Kurumu: https://ilanbis.bik.gov.tr/Uygulamalar/AylikListe adresinden alındı
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Çev.) Eğitim Yayınevi.
  • Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford University Press.
  • Chung, C., Nam, Y., & Stefanone, M. (2012). Exploring Online News Credibility: The Relative Influence of Traditional and Technological Factors. J. Computer-Mediated Communication(17), 171-186. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2011.01565.x
  • Çağlar, Ş. (2022). Haber Toplama ve Yazma. Ekim 23, 2022 tarihinde Yök Dersleri Platformu: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/gazetecilik_ue/habertoplamaveyazma.pdf adresinden alındı
  • Çavuş, S. (2017). Yerel Basının Sorunları Üzerine Tespitler: Aksaray Örneğinde Nitel Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(4), 19-32. http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/35013/388648 adresinden alındı
  • Frolov, I. S., & Chernov, A. Y. (2023). Psychological aspects of perception of negative news on the Internet. Vektor nauki Tol'yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Pedagogika i psihologiya(3), 76-82. https://doi.org/10.18323/2221-5662-2023-3-76-82
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihi’nde Yerel Gazetecilik. İnkılap Kitabevi.
  • Görgülü, Y. (2020). Yerel Gazetelerin Haber İçeriklerine Yönelik Bir Analiz Khabar E- Jonoob Morning (Şiraz) Bir İçerik Analizi. Asya Studies, 4(11), 79-90. https://doi.org/10.31455/asya.694591
  • Gürcan, H. İ., & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19015/200718 adresinden alındı
  • Hargreaves, I. (2005). Journalism A Very Short Introduction. Oxford University Press.
  • Hendrickx, J. (2020). Trying to Survive While Eroding News Diversity: Legacy News Media’s Catch-22. Journalism Studies, 21(5), 598-614. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1694430
  • İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği. Eğitim Yayınevi.
  • Jati, R. P. (2021). Local Culture Through Hyperlocal Media Using New Media Platforms. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 5(1), 104-115. https://doi.org/10.20961/ijsascs.v5i1.62089
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2007). Gazeteciliğin Esasları. (S. Göktaş, Çev.) Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Köseoğlu, A. (2017). Dijital Ortamda Yerel Basın: Tekirdağ Örneği Üzerinden Bir İnceleme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(1), 33-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egemiadergisi/issue/31728/332287 adresinden alındı
  • Köseoğlu, A. (2018). Erzurum Yerel Gazeteleri Örneğinde Yerel Haberciliğin Dijital Gazetelerde Uygulanışının Avantaj ve Dezavantajlarına Yönelik Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 115-124. https://doi.org/10.18506/anemon.349558
  • Milosavljević, I., Trajković, J., & Necić, N. (2023). Information Chaos on the Internet -Perception in Relation to the Age of Users. Media Studies and Applied Ethics, 4(1), 65-80. https://msae.rs/index.php/home/article/view/72 adresinden alındı
  • Morais, R., & Jerónimo, P. (2023). “Platformization of News”, Authorship, and Unverified Content: Perceptions around Local Media. Social Sciences, 12(4). https://doi.org/10.3390/socsci12040200
  • Özcan, A. (2016). Yeni İletişim Teknolojileri, Yerel Gazetecilik ve Yerellik Algısı. Marmara İletişim Dergisi(26), 17-36. https://doi.org/10.17829/midr.2017.42
  • Park, S., Fisher, C., & Lee, J. Y. (2022). Regional news audiences’ value perception of local news. Journalism, 23(8), 1663 - 1681. https://doi.org/10.1177/1464884921992998
  • Royal, A., & Napoli, P. M. (2022). Local Journalism without Journalists? Metric Media and the Future of Local News. JOCIS, 8, 118-147. https://doi.org/10.56140/JOCIS-v8-2
  • Salaverría, R. (2020). Exploring Digital Native News Media. Media and Communication, 8(2), 1-4. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3044
  • Salwen, M. B. (2005). Online News Trends. M. B. Salwen, B. Garrison, & P. D. Driscoll içinde, Online News and the Public (s. 47-81). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Shangyuan, W. (2020). When new media operates within a state-mediated press system: assessing new media’s impact on journalism crisis perceptions in Singapore and Hong Kong. Information, Communication & Society, 23(4), 572-587. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1521458
  • Somuncu, B., & Temel, M. (2020). Habere Erişim Pratiklerinin Dönüşümü:Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4445-4468. https://doi.org/10.26466/opus.775977
  • Song, H., Jung, J., & Kim, Y. (2017). Perceived News Overload and Its Cognitive and Attitudinal Consequences for News Usage in South Korea. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(4), 1172–1190. https://doi.org/10.1177/1077699016679975
  • Taşkıran, İ. A. (2018). Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(30), 218-240. https://doi.org/10.31123/akil.465578
  • Tian, Q. (2022). Impact of Social Media News Overload on Social Media News Avoidance and Filtering: Moderating Effect of Media Literacy. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.862626
  • Tokgöz, O. (2010). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Vural, A. M. (1997). Bir İletişim Kurumu Olarak Yerel Basının Kamuoyu Oluşumu Sürecindeki İşlevi ve Yerel Basın-Kamuoyu İlişkileri Eskişehir Basını Örneğinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Xiong, J., Yu, L., Zhang, D., & Leng, Y. (2021). DNCP: An Attention-based Deep Learning Approach Enhanced with Attractiveness and Timeliness of News for Online News Click Prediction. Information & Management, 58(2). https://doi.org/10.1016/j.im.2021.103428
  • Yaşın, C. (2009). Türkiye'de Yerel Basının Yapısal Özellikleri ve Üretim Koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(28), 115-151.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldızgörür, M. R. (2023). ‘Ne önemi var?’ Okuyucuların haberden kaçınma davranışları üzerine nitel bir araştırma. Etkileşim(11), 266-290. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.11.197
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik, İnternet Yayıncılığı, Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Güngör 0000-0002-1638-9773

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 14 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Güngör, M. (2023). Yerel Haber Sitelerinin Güncelliği ve Yerelliğinin Tıklanma Oranlarına Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(52), 126-141. https://doi.org/10.52642/susbed.1342963


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.