Leyla and Mecnun, a love story dating back centuries, has been told in many cultures and languages, both in oral literature and written sources. Poetries and stories were written about it; movies were shot. This love story has taken its place in the Turkish narrative tradition like other cultures. Besides Turkish cinema, it has recently been the subject of a Turkish TV series called Leyla ile Mecnun.
13th episode of Leyla ile Mecnun is prepared jointly with the 32nd episode of the series; Behzat Ç., which was broadcasted on a different television channel in the same period and belongs to another production. In both series, the same plot is combined in the unique fictional universe of the two series and takes place in the same frame. Thus, it is a first in the history of Turkish TV series in the context of intermedia, that two TV series, one of which is a detective drama and the other an absurd comedy, shot by different production companies and broadcasted on separate television channels, shot the same subject together and broadcast on different channels.It also sets an example for the polyphony in postmodern narrative, which combines two different series of circles and two different cultural atmospheres with a single result of these groups.
In this study, first of all, a short evaluation was made about postmodernism and the features of postmodern narrative, intertextuality and forms of intertextual relations; and intermedia. Then, the 1st, 11th, 12th and 13th episodes of Leyla ile Mecnun are discussed in the context of intertextual relations and intermedia.
Postmodernism Intertextuality Intermedia Leyla ile Mecnun Behzat Ç. Serial.
Yüzyıllara uzanan bir aşk hikâyesi olan Leyla ile Mecnun, hem sözlü edebiyatta hem de yazılı kaynaklarda pek çok kültürde ve birçok dilde anlatılagelmiştir. Üzerine şiir ve hikâyeler yazılmış; filmler çekilmiştir. Bu aşk öyküsü, diğer kültürler gibi Türk anlatı geleneğinde de yerini almış; Türk sineması yanında Leyla ile Mecnun adı verilen bir Türk dizisine de konu olmuştur.
Leyla ile Mecnun’un 13. bölümü; aynı dönemde farklı bir televizyon kanalında yayımlanan ve başka bir yapım şirketine ait Behzat Ç. dizisinin 32. bölümü ile ortak çekilir. Her iki dizide aynı olay örgüsü, iki dizinin kendine mahsus kurmaca evreninde birleştirilerek aynı karede yer alır. Böylece farklı yapım şirketleri tarafından çekilen ve ayrı televizyon kanallarında yayımlanan, biri polisiye diğeri absürt komedi türündeki iki dizinin, aynı konuyu ortak çekip farklı kanallarda yayınlamaları, medyalararasılık bağlamında Türk dizi tarihinde bir ilk olma özelliğine sahiptir. Bu çerçevede iki farklı dizi evreninin ve iki farklı kültürel atmosferin tek bir bölümde bir arada sunulması, postmodern anlatıdaki çok sesliliğe de örnek oluşturmaktadır.
Bu çalışmada öncelikle postmodernizm ve postmodern anlatının özellikleri, metinlerarasılık ve metinlerarası ilişki kurma biçimleri; medyalararasılık ile ilgili kısa bir değerlendirme yapılmış; ardından Leyla ile Mecnun dizisinin 1, 11, 12, ve 13. bölümleri metinlerarası ilişkiler ve medyalararasılık bağlamında ele alınmıştır.
Postmodernizm Metinlerarasılık Medyalararasılık Leyla ile Mecnun Behzat Ç. Dizi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 53 |