Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasal İletişim Faaliyetlerinde Söylem: X Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, Sayı: 54, 252 - 284, 30.08.2024
https://doi.org/10.52642/susbed.1468939

Öz

Bu çalışmada, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçiminin her iki turunda yarışan Recep Tayyip Erdoğan ve Kemal Kılıçdaroğlu’nun kişisel X sosyal medya hesaplarından yaptıkları 860 tweet tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. 1 ve 2.turda Recep Tayyip Erdoğan’ın sosyal medyayı daha aktif kullandığı, adayların pozitif söylemlerinin ve bilgilendirici türden paylaşımlarının daha fazla olduğu, ileti duygusunun adaya ve seçim turuna göre farklılaştığı, adaylar tarafından en çok seçmenlere yönelik mesajlar paylaşıldığı, 1.turda farklı ve çok sayıda kitleye hitaben paylaşımlar yapılırken 2.turda daha az sayıda kitleye yönelik paylaşımlar yapıldığı, 1.turda ülke ve gündemine yönelik paylaşımların olduğu fakat 2.turda neredeyse tamamen seçim gündemi ve seçim faaliyetlerine odaklanıldığı belirlenmiştir. Benzerlikler olsa da söylem dili, iletinin duygusu, hedef kitlesi ve konusu temalarına ilişkin paylaşım oranlarının adaylara, seçimin 1 ve 2.tur olmasına göre genellikle farklılaştığı, adayların 1 ve 2.tur paylaşımlarında temalarda yer alan farklı unsurları öncelediği, ayrıca adayların seçmenlerin psikopolitik durumlarına uygun mesajları paylaşmayı tercih ettikleri, paylaşımlarında farklı konuları öne çıkararak vurguladıkları, mesajlarında farklı emosyonları kullandıkları, böylece seçmen duygularını ve seçmenlerin harekete geçirilmesini amaçladıkları görülmüştür.

Etik Beyan

Çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir.

Kaynakça

  • Aslan, M. G. (2013). Yeni medyanın "Yeni" liği üzerine. Yeni Medya Çalışmaları I. Ulusal Kongresi, 102-110. Kocaeli.
  • Aziz, A. (2011). Siyasal iletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bernays, E. (2005). Propaganda. New York: Ig Publishing. https://www.voltairenet.org/IMG/pdf/Bernays_Propaganda_in_english_.pdf adresinden alındı
  • Bostancı, M. (2015). Bir siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya: Milletvekili ve seçmen örneğinde bir alan araştırması. [Yayımlanmış Doktora Tezi]. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bronstein, J. (2013). Like me! Analyzing the 2012 Presidential candidates’ Facebook pages. Online Information Review, 37(2), 173-192. https://doi.org/10.1108/OIR-01-2013-0002
  • Conover, M., Ratkiewicz, J., Francisco, M., Gonçalves, B., Flammini, A., & Menczer, F. (2011). Political polarization on Twitter. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 5(1), 89-96. Limassol. https://doi.org/10.1609/icwsm.v5i1.14126
  • Demirhan, K. (2017). Yeni medyada siyasal iletişim sürecinin kavramsallaştırılmasında alternatif modeller: müzakereci ve agonistik demokrasi yaklaşımları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 174-200. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.288417
  • Digital Marketing Institute. (2021, Kasım 11). Which social media platforms should you use for your business? https://digitalmarketinginstitute.com/blog/which-social-media-platforms-should-you-use-for-your-business adresinden alındı
  • Dilmen, N. (2014). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruid/issue/445/3501 adresinden alındı
  • Duman, D., & Sun İpekşen, S. (2013). Türkiye’de genel seçim kampanyaları. Journal of Turkish Studies, 8(7), 117-135. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5047
  • Fuchs, C., Hofkirchner, W., Schafranek, M., Raffl, C., Sandoval, M., & Bichler, R. (2010). Theoretical foundations of the web: Cognition, communication, and co-operation. Towards an understanding of web 1.0, 2.0, 3.0. Future Internet, 2(1), 41-59. https://doi.org/10.3390/fi2010041
  • Gaur, S., & Srivastava, S. (2016). Snapchat a potential tool for social media marketing. International Conference on "Social Media Revolution: The end of Traditional Marketing Communication?". Maharashtra
  • Gunelius, S. (2011). 30 minute socialmedia marketing: Step-by-step techniques to spread the word about your business fast and free. New York: McGraw Hill. https://epdf.pub/30-minute-social-media-marketing-step-by-step-techniques-to-spread-the-word-abou.html adresinden alındı
  • Güngör, N. (2011). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Heywood, A. (2019). Siyaset. (F. Bakırcı, Çev.). Ankara: Felix Kitap.
  • Kushin, J. M., & Yamamoto, M. (2010). Did social media really matter? College students’ use of online media and political decision making in the 2008 election. Mass Communication and Society, 13(5), 608-630. https://doi.org/10.1080/15205436.2010.516863
  • Maigret, E. (2011). Medya ve iletişim sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media? http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden alındı
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: Sage Publications.
  • Namey, E., Guest, G., Thairu, L., & Johnson, L. (2008). Data reduction techniques for large qualitative data sets. Handbook for team-based qualitative research (137-168). içinde Lanham: Altamira Press.
  • Özutku, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz, M., & Arı, Y. (2014). Sosyal medyanın ABC’si. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Qualter, T. H. (1980). Propaganda teorisi ve propagandanın gelişimi (Çeviren: Ünsal Oskay). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(1), 255-307. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001406
  • Scott, D. M. (2010). The new rules of marketing and PR (2nd ed.). New Jersey: Wiley.
  • Smith, K. N. (2011). Social media and political campaigns. chancellor’s honors program projects. https://trace.tennessee.edu/utk_chanhonoproj/1470/ adresinden alındı
  • Soboleva, A., Burton, S., & Khan, A. (2015). Marketing with Twitter: Challenges and opportunities. Maximizing Commerce and Marketing Strategies through Micro-Blogging (1-39). içinde IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8408-9.ch001
  • Taşkın, Y. (2014). Siyaset Kavramlar, Kurumlar, Süreçler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Thackeray, R., Neiger, B. L., Hanson, C. L., & McKenzie, J. F. (2008). Enhancing promotional strategies within social marketing programs: Use of Web 2.0 social media. Health Promotion Practice, 9(4), 338-343. https://doi.org/10.1177/1524839908325335
  • We Are Social. (2024, Ocak 31). Digital 2024: 5 billion social media users. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ adresinden alındı
  • Yetkin, B. (2019). 2019 Yerel saçimlerinde adayların Twitter kullanımı. Moment Dergi, 6(2), 382-405. https://doi.org/10.17572//mj2019.2.382405
  • Yıldırım, A. (2014). Bir halkla ilişkiler aracı olarak Twitter:TC. Sağlık Bakanlığı örnek incelemesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(4), 234-253. https://doi.org/10.19145/guifd.88026
  • YSK. (2023a). Yüksek Seçim Kurulunun 27/03/2023 tarihli ve 2023/280 sayılı kararı ve eki Cumhurbaşkanı seçimi geçici aday listesi. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/03/20230328-8.pdf adresinden alındı
  • YSK. (2023b). Cumhurbaşkanı seçimi 2. oylaması yurt içi, yurt dışı ve gümrük sandıkları dahil Cumhurbaşkanı seçim sonucu. https://www.ysk.gov.tr/doc/dosyalar/docs/14Mayis2023/KesinSecimSonuclari/2023CB-TumSecimSonucuIkinciTur.pdf adresinden alındı

Discourse in Political Communication Events: A Research on X

Yıl 2024, Sayı: 54, 252 - 284, 30.08.2024
https://doi.org/10.52642/susbed.1468939

Öz

In this study, 860 tweets from the personal X social media accounts of candidates for president, Recep Tayyip Erdoğan and Kemal Kılıçdaroğlu, who both participated in both rounds of the 2023 election. It was seen that Recep Tayyip Erdoğan used social media more actively in the 1st and 2nd rounds, the candidates posted more positive and informative discourses, the message sentiment varied depending on the candidate and election round, and the candidates shared messages primarily directed at voters. In the 1st round, posts were created for a wide range of audiences, whereas in the 2nd round, posts were found to be created for a more limited audience. Furthermore, it was found that while posts about the country’s agenda were prevalent in the 1st round, the 2nd round’s focus was mainly on the election’s agenda and activities. Despite similarities, the sharing rates in terms of the themes of discourse language, emotion of the message, target audience and subject generally differed depending on the candidates, whether the election was in the 1st or 2nd round, the candidates prioritized different elements in the themes in the 1st and 2nd round posts, and also, they were in line with the psychopolitical states of the voters. It has been observed that they preferred to share messages, highlighted different issues in their posts, used various emotions in their messages, thus aiming to uplifting voters their emotions.

Kaynakça

  • Aslan, M. G. (2013). Yeni medyanın "Yeni" liği üzerine. Yeni Medya Çalışmaları I. Ulusal Kongresi, 102-110. Kocaeli.
  • Aziz, A. (2011). Siyasal iletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bernays, E. (2005). Propaganda. New York: Ig Publishing. https://www.voltairenet.org/IMG/pdf/Bernays_Propaganda_in_english_.pdf adresinden alındı
  • Bostancı, M. (2015). Bir siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya: Milletvekili ve seçmen örneğinde bir alan araştırması. [Yayımlanmış Doktora Tezi]. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bronstein, J. (2013). Like me! Analyzing the 2012 Presidential candidates’ Facebook pages. Online Information Review, 37(2), 173-192. https://doi.org/10.1108/OIR-01-2013-0002
  • Conover, M., Ratkiewicz, J., Francisco, M., Gonçalves, B., Flammini, A., & Menczer, F. (2011). Political polarization on Twitter. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 5(1), 89-96. Limassol. https://doi.org/10.1609/icwsm.v5i1.14126
  • Demirhan, K. (2017). Yeni medyada siyasal iletişim sürecinin kavramsallaştırılmasında alternatif modeller: müzakereci ve agonistik demokrasi yaklaşımları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 174-200. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.288417
  • Digital Marketing Institute. (2021, Kasım 11). Which social media platforms should you use for your business? https://digitalmarketinginstitute.com/blog/which-social-media-platforms-should-you-use-for-your-business adresinden alındı
  • Dilmen, N. (2014). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruid/issue/445/3501 adresinden alındı
  • Duman, D., & Sun İpekşen, S. (2013). Türkiye’de genel seçim kampanyaları. Journal of Turkish Studies, 8(7), 117-135. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5047
  • Fuchs, C., Hofkirchner, W., Schafranek, M., Raffl, C., Sandoval, M., & Bichler, R. (2010). Theoretical foundations of the web: Cognition, communication, and co-operation. Towards an understanding of web 1.0, 2.0, 3.0. Future Internet, 2(1), 41-59. https://doi.org/10.3390/fi2010041
  • Gaur, S., & Srivastava, S. (2016). Snapchat a potential tool for social media marketing. International Conference on "Social Media Revolution: The end of Traditional Marketing Communication?". Maharashtra
  • Gunelius, S. (2011). 30 minute socialmedia marketing: Step-by-step techniques to spread the word about your business fast and free. New York: McGraw Hill. https://epdf.pub/30-minute-social-media-marketing-step-by-step-techniques-to-spread-the-word-abou.html adresinden alındı
  • Güngör, N. (2011). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Heywood, A. (2019). Siyaset. (F. Bakırcı, Çev.). Ankara: Felix Kitap.
  • Kushin, J. M., & Yamamoto, M. (2010). Did social media really matter? College students’ use of online media and political decision making in the 2008 election. Mass Communication and Society, 13(5), 608-630. https://doi.org/10.1080/15205436.2010.516863
  • Maigret, E. (2011). Medya ve iletişim sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media? http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden alındı
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: Sage Publications.
  • Namey, E., Guest, G., Thairu, L., & Johnson, L. (2008). Data reduction techniques for large qualitative data sets. Handbook for team-based qualitative research (137-168). içinde Lanham: Altamira Press.
  • Özutku, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz, M., & Arı, Y. (2014). Sosyal medyanın ABC’si. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Qualter, T. H. (1980). Propaganda teorisi ve propagandanın gelişimi (Çeviren: Ünsal Oskay). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(1), 255-307. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001406
  • Scott, D. M. (2010). The new rules of marketing and PR (2nd ed.). New Jersey: Wiley.
  • Smith, K. N. (2011). Social media and political campaigns. chancellor’s honors program projects. https://trace.tennessee.edu/utk_chanhonoproj/1470/ adresinden alındı
  • Soboleva, A., Burton, S., & Khan, A. (2015). Marketing with Twitter: Challenges and opportunities. Maximizing Commerce and Marketing Strategies through Micro-Blogging (1-39). içinde IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8408-9.ch001
  • Taşkın, Y. (2014). Siyaset Kavramlar, Kurumlar, Süreçler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Thackeray, R., Neiger, B. L., Hanson, C. L., & McKenzie, J. F. (2008). Enhancing promotional strategies within social marketing programs: Use of Web 2.0 social media. Health Promotion Practice, 9(4), 338-343. https://doi.org/10.1177/1524839908325335
  • We Are Social. (2024, Ocak 31). Digital 2024: 5 billion social media users. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ adresinden alındı
  • Yetkin, B. (2019). 2019 Yerel saçimlerinde adayların Twitter kullanımı. Moment Dergi, 6(2), 382-405. https://doi.org/10.17572//mj2019.2.382405
  • Yıldırım, A. (2014). Bir halkla ilişkiler aracı olarak Twitter:TC. Sağlık Bakanlığı örnek incelemesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(4), 234-253. https://doi.org/10.19145/guifd.88026
  • YSK. (2023a). Yüksek Seçim Kurulunun 27/03/2023 tarihli ve 2023/280 sayılı kararı ve eki Cumhurbaşkanı seçimi geçici aday listesi. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/03/20230328-8.pdf adresinden alındı
  • YSK. (2023b). Cumhurbaşkanı seçimi 2. oylaması yurt içi, yurt dışı ve gümrük sandıkları dahil Cumhurbaşkanı seçim sonucu. https://www.ysk.gov.tr/doc/dosyalar/docs/14Mayis2023/KesinSecimSonuclari/2023CB-TumSecimSonucuIkinciTur.pdf adresinden alındı
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları, Sosyal Medya Uygulamaları ve Analizi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Fatih Karaca 0000-0002-7612-1437

Pakize Kazancı 0000-0002-7053-9306

Güler Uzun 0000-0001-9832-8087

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2024
Kabul Tarihi 7 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Karaca, M. F., Kazancı, P., & Uzun, G. (2024). Siyasal İletişim Faaliyetlerinde Söylem: X Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(54), 252-284. https://doi.org/10.52642/susbed.1468939


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.