BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYZING EDUCATIONAL GAMES THAT IS INVOLVED IN SECONDARY SCHOOL TURKISH LESSONS TEACHER’S GUIDING BOOK AS QUANTITATIVE AND QUALITATIVE

Yıl 2015, Sayı: 4, 122 - 132, 17.05.2016

Öz

In this studying made for identifying educational games that is involved in teacher’s guiding book of 5, 6, 7 and 8 grade Turkish lesson in secondary school and confirming qualifications that these games have. The content of Turkish Teacher’s Guiding Book of all grades in secondary school level is scanned. The activities that can be inserted in educational games part is identified. Educational games that is dealth with is analyzed as number and quality, is tried to identify its sufficiency and efficiency of these games. It is stated that educational games making an important impression on Turkish lesson achiving its goal isn’t come across sufficiently in these books.

Kaynakça

  • Aral N, Gürsay F ve Köksal A. (2000), Okul Öncesi Eğitiminde Oyun, Yapa Yayınları, İstanbul.
  • Aytaş, G. (2008), Türkçe Öğretiminde Tematik Yaratıcı Drama: Etkinlik ve Uygulamaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Aytekin, H. (2001), Okul Öncesi Eğitimi Programları İçinde Oyunun Çocuğun Gelişimine Olan Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Bağcı, E. (2011), İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitaplarında Yer Verilen Eğitsel Oyun Etkinliklerinin İncelenmesi ve Alternatif Etkinlik Önerileri, Sosyal Bilimler Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi, Cilt 9, Sayı 2, Manisa.
  • Bağlı, M.T. (çev.) (2004), Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara Üniversitesi, Cilt 37, Sayı 2, Ankara.
  • Coşkun H., Akarsu B. ve Kariper, İ.A. (2012), Bilim Öyküleri İçeren Eğitsel Oyunların Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Ahi Evran Üniversitesi, Cilt 13, Sayı 1, Kırşehir.
  • Çavuş R., Kulak B., Berk H. ve Kaplan A.Ö. (2011) Fen ve Teknoloji Öğretiminde Oyun Etkinlikleri ve Günlük Hayattaki Oyunların Derse Uyarlanması, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, İstanbul Gönüllü Eğitimciler Derneği Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, Cilt 1, Sayı 2, İstanbul.
  • Demirel, Ş. (2010), Editör, Edebi Metinlerle Çocuk Edebiyatı, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Dağlıoğlu, E.Ş. (2014), İlköğretim 7. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Cem Yayınları, Ankara.
  • Gedik, M. (2012), Ortaokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Eğitsel Oyunların Başarı ve Kalıcılığa Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Güneş, M. ve Güneş, H. (2011), Öğretmen ve Öğrenciler İçin Yaşayan Çocuk Oyunları: Derleme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Girgin, G. ve Gürşimşek, I. (2005), Oyunlarla Kavram Eğitimi Etkinlik Örnekleri: Öğretmen-Aile El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Gürsoy, A. ve Arslan, M. (2011), Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi, Yabancılara Türkçe Öğretimi 1. Uluslararası Konferans Bildirisi, 5-7 Mayıs, Sarayevo.
  • Kaplan, Ş. ve Şen, G.Y. (2014) İlköğretim 6.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Gizem Yayıncılık, Ankara.
  • Kaplan, Ş. ve Şen, G.Y. (2014) İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Yıldırım Yayıncılık, Ankara.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk , M.N. ve Kök, M. (2007), Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Atatürk Üniversitesi, Sayı 16, Erzurum.
  • Müftüoğlu, A. ve Bektaş, S. (2014), İlköğretim 5. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Fcm Yayıncılık, Ankara.
  • Onur B., Güney, N. (2004), Türkiye’de Çocuk Oyunları: Araştırmalar, Kök Yayınları, Ankara.
  • Özdoğan, B. (2009), Çocuk ve Oyun, Anı Yayınları, Ankara.
  • Öztemiz, S., Önal, H, 2013, İlkokul Öğrencilerinin Oyun Tekniği ile Okuma Alışkanlığı Kazanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Ankara Beytepe İlkokulu Örneği, Sosyal Bilimler Dergisi, Bitlis Eren Üniversitesi, Cilt 1, Sayı 2, Bitlis.
  • Poyraz, H. (2011), Okul Öncesinde Oyun ve Oyun Örnekleri: Derleme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Tortop Y. ve Ocak Y. (2010), Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Oyun Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi,Yaşar Doğu Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, 19 Mayıs Üniversitesi, Cilt 1, sayı 1, Samsun.
  • Ulutaş, A. (2011), Okul Öncesi Dönemde Drama ve Oyunun Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Adıyaman Üniversitesi, Yıl 4, Sayı 6, Adıyaman.
  • Varışoğlu, B., Gedik, M., Şeref, İ. ve Yılmaz, İ. (2013), Türkçe DersindeUygulanan Eğitsel Oyunlara Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Adıyaman Üniversitesi, yıl 6, Sayı 11, Adıyaman.

ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETMEN KILAVUZ KİTAPLARINDA YER ALAN EĞİTSEL OYUNLARIN NİTELİKSEL VE NİCELİKSEL OLARAK İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 4, 122 - 132, 17.05.2016

Öz

Ortaokul 5, 6, 7 ve 8.sınıf Türkçe dersinin öğretmen kılavuz kitaplarında yer alan eğitsel oyunları belirleme ve bu oyunların sahip olduğu nitelikleri saptama amacıyla yapılan bu çalışmada, ortaokul seviyesinde bulunan her sınıfın Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı’nın içeriği taranmıştır. Kitaplarda eğitsel oyun sınıflamasına dahil edilebilecek etkinlikler belirlenmiştir. Ele alınan eğitsel oyunlar sayı ve özellik olarak incelenmiş, bu oyunların yeterliliği ve etkililiği belirlenmeye çalışılmıştır. Türkçe dersinin amaçlarına ulaşmasında önemli bir yer edinen eğitsel oyunlara bu kitaplarda yeterince yer verilmediği ortaya konmuştur. Anahtar Sözcükler: Ortaokul, Türkçe dersi, öğretmen kılavuz kitabı, eğitsel oyunlar

Kaynakça

  • Aral N, Gürsay F ve Köksal A. (2000), Okul Öncesi Eğitiminde Oyun, Yapa Yayınları, İstanbul.
  • Aytaş, G. (2008), Türkçe Öğretiminde Tematik Yaratıcı Drama: Etkinlik ve Uygulamaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Aytekin, H. (2001), Okul Öncesi Eğitimi Programları İçinde Oyunun Çocuğun Gelişimine Olan Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Bağcı, E. (2011), İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitaplarında Yer Verilen Eğitsel Oyun Etkinliklerinin İncelenmesi ve Alternatif Etkinlik Önerileri, Sosyal Bilimler Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi, Cilt 9, Sayı 2, Manisa.
  • Bağlı, M.T. (çev.) (2004), Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara Üniversitesi, Cilt 37, Sayı 2, Ankara.
  • Coşkun H., Akarsu B. ve Kariper, İ.A. (2012), Bilim Öyküleri İçeren Eğitsel Oyunların Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Ahi Evran Üniversitesi, Cilt 13, Sayı 1, Kırşehir.
  • Çavuş R., Kulak B., Berk H. ve Kaplan A.Ö. (2011) Fen ve Teknoloji Öğretiminde Oyun Etkinlikleri ve Günlük Hayattaki Oyunların Derse Uyarlanması, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, İstanbul Gönüllü Eğitimciler Derneği Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, Cilt 1, Sayı 2, İstanbul.
  • Demirel, Ş. (2010), Editör, Edebi Metinlerle Çocuk Edebiyatı, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Dağlıoğlu, E.Ş. (2014), İlköğretim 7. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Cem Yayınları, Ankara.
  • Gedik, M. (2012), Ortaokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Eğitsel Oyunların Başarı ve Kalıcılığa Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Güneş, M. ve Güneş, H. (2011), Öğretmen ve Öğrenciler İçin Yaşayan Çocuk Oyunları: Derleme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Girgin, G. ve Gürşimşek, I. (2005), Oyunlarla Kavram Eğitimi Etkinlik Örnekleri: Öğretmen-Aile El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Gürsoy, A. ve Arslan, M. (2011), Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi, Yabancılara Türkçe Öğretimi 1. Uluslararası Konferans Bildirisi, 5-7 Mayıs, Sarayevo.
  • Kaplan, Ş. ve Şen, G.Y. (2014) İlköğretim 6.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Gizem Yayıncılık, Ankara.
  • Kaplan, Ş. ve Şen, G.Y. (2014) İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Yıldırım Yayıncılık, Ankara.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk , M.N. ve Kök, M. (2007), Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Atatürk Üniversitesi, Sayı 16, Erzurum.
  • Müftüoğlu, A. ve Bektaş, S. (2014), İlköğretim 5. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Fcm Yayıncılık, Ankara.
  • Onur B., Güney, N. (2004), Türkiye’de Çocuk Oyunları: Araştırmalar, Kök Yayınları, Ankara.
  • Özdoğan, B. (2009), Çocuk ve Oyun, Anı Yayınları, Ankara.
  • Öztemiz, S., Önal, H, 2013, İlkokul Öğrencilerinin Oyun Tekniği ile Okuma Alışkanlığı Kazanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Ankara Beytepe İlkokulu Örneği, Sosyal Bilimler Dergisi, Bitlis Eren Üniversitesi, Cilt 1, Sayı 2, Bitlis.
  • Poyraz, H. (2011), Okul Öncesinde Oyun ve Oyun Örnekleri: Derleme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Tortop Y. ve Ocak Y. (2010), Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Oyun Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi,Yaşar Doğu Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, 19 Mayıs Üniversitesi, Cilt 1, sayı 1, Samsun.
  • Ulutaş, A. (2011), Okul Öncesi Dönemde Drama ve Oyunun Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Adıyaman Üniversitesi, Yıl 4, Sayı 6, Adıyaman.
  • Varışoğlu, B., Gedik, M., Şeref, İ. ve Yılmaz, İ. (2013), Türkçe DersindeUygulanan Eğitsel Oyunlara Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Adıyaman Üniversitesi, yıl 6, Sayı 11, Adıyaman.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22BA25MT
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Gedik

Bilal Tekin

Yayımlanma Tarihi 17 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gedik, M., & Tekin, B. (2016). ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETMEN KILAVUZ KİTAPLARINDA YER ALAN EĞİTSEL OYUNLARIN NİTELİKSEL VE NİCELİKSEL OLARAK İNCELENMESİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(4), 122-132.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.