BibTex RIS Kaynak Göster

ÜMİTLE ÜMİTSİZLİK ARASINDA BİR FERYAT: SÜLEYMAN NAZİF’İN BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NDAKİ TAVRI

Yıl 2015, , 415 - 426, 01.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187063

Öz

Dönemin edebî eserlerinde Birinci Dünya Savaşı’nın nasıl ele alındığını incelemek, Türk toplumunun tarih sahnesindeki varlığında büyük bir kırılma noktası oluşturan bu savaşın manevi ve kültürel iklimimizdeki yerini tayin etme noktasında önemli katkılar sağlayacaktır. Süleyman Nazif, Birinci Dünya Savaşı başladığı sıralarda Bağdat valisidir. Devlet adamlığının yanı sıra gazeteciliği, nesir ve şiir sahasında muhtelif eserler üretmesi, onu devrinin ruhunu yakalama ve yansıtma açısından önemli kılar. Eserlerinin çoğunu Birinci Dünya Savaşı devam ederken üretir. Bu çalışmada, Birinci Dünya Savaşı’nın edebiyatımıza nasıl yansıdığını tespit etmeye katkı sağlaması amacıyla Süleyman Nazif’in Birinci Dünya Savaşı sırasındaki tavrı eserlerinden yola çıkılarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • AKYÜZ, Kenan (1985). Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul :İnkılâp Kitapevi.
  • AYVAZOĞLU, Beşir (2007). 1924 Bir Fotoğrafın Uzun Hikâyesi, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • BAL, Mehmet Akif (2003). Milli Mücadele Döneminde Bekirağa Bölüğü ve Malta Anıları [1919-1921], İstanbul: Ark Kitapları.
  • BİLKAN, Ali Fuat; Çakır, Ömer (2005). Harp Mecmuası, İstanbul: Kaynak Kitaplığı.
  • ÇETİN, Nurullah (1993). “Süleyman Nazif’in Fırak-ı Irak Adlı Eseri”, Türkoloji Dergisi, C. XI, S. 1: 233-256.
  • DAĞLAR, Oya (2006). “Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordularının Galiçya Cephesi’ne Gönderilmesi ve Cephe Gerisinde Yaşananlar”, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü Dergisi -Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları-, S. 10, 5/2006: 45-76.
  • GÖVSA, İbrahim Alâettin (1933). Süleyman Nazif -Hayatı, Kitapları, Mektupları, Fıkra ve Nükteleri-, İstanbul: Semih Lûtfi Sühulet Kütüphanesi.
  • GÜR, Muhammet (1992). Makale ve Mektuplarına Göre Süleyman Nazif, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü: İstanbul.
  • KARAOSMANOĞLU, Yakup Kadri (2003). Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KERMAN, Zeynep (1998). “Celal Nuri İleri’nin Atatürk ve Süleyman Nazif’le İlgili İki Mektubu”, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, Ankara: Akçağ Yayınları: 468- 472.
  • KÖPRÜLÜ, Mehmet Fuad (2007). Bugünkü Edebiyat, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • SÜLEYMAN Nazif (1978). Batarya ile Ateş ve Tarihin Yılan Hikayesi, (hzl. Sabahaddin Arıç), Tercüman 1001 Temel Eser: İstanbul.
  • SÜLEYMAN Nazif (1979). Malta Geceleri, Fırak-ı Irak ve Galiçya, (hzl. İhsan Erzi), Tercüman 1001 Temel Eser: İstanbul.
  • TOKER, Yalçın (2006). Malta Sürgünleri’nden Portreler, İstanbul: Toker Yayınları.
  • YALMAN, Ahmet Emin (1997). Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim 1/1888-1922, İstanbul: Pera Turizm ve Ticaret A. Ş..

A HOWL BETWEEN HOPE AND HOPELESSNESS: SÜLEYMAN NAZİF’S MANNER DURING FIRST WORLD WAR

Yıl 2015, , 415 - 426, 01.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187063

Öz

To search the works of age in that how the First World War was handled and to define the great breaking point of the existence of Turkish nation in history stage during this war will mean that it will verify the meaning of spiritual and culturel importance. Süleyman was the governor of Baghdad when the First World War broke out. That he wrote various works in terms of prose and opem with journalism and politicianed makes him important in terms of grasping and reflecting of spirit of the age. He wrote the most of his works while the First World War was continuing. With the aim of the fact that how the First World War affected our literature, Süleyman Nazif’s manner during the First World war was searched with the helps of his works.

Kaynakça

  • AKYÜZ, Kenan (1985). Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul :İnkılâp Kitapevi.
  • AYVAZOĞLU, Beşir (2007). 1924 Bir Fotoğrafın Uzun Hikâyesi, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • BAL, Mehmet Akif (2003). Milli Mücadele Döneminde Bekirağa Bölüğü ve Malta Anıları [1919-1921], İstanbul: Ark Kitapları.
  • BİLKAN, Ali Fuat; Çakır, Ömer (2005). Harp Mecmuası, İstanbul: Kaynak Kitaplığı.
  • ÇETİN, Nurullah (1993). “Süleyman Nazif’in Fırak-ı Irak Adlı Eseri”, Türkoloji Dergisi, C. XI, S. 1: 233-256.
  • DAĞLAR, Oya (2006). “Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordularının Galiçya Cephesi’ne Gönderilmesi ve Cephe Gerisinde Yaşananlar”, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü Dergisi -Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları-, S. 10, 5/2006: 45-76.
  • GÖVSA, İbrahim Alâettin (1933). Süleyman Nazif -Hayatı, Kitapları, Mektupları, Fıkra ve Nükteleri-, İstanbul: Semih Lûtfi Sühulet Kütüphanesi.
  • GÜR, Muhammet (1992). Makale ve Mektuplarına Göre Süleyman Nazif, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü: İstanbul.
  • KARAOSMANOĞLU, Yakup Kadri (2003). Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KERMAN, Zeynep (1998). “Celal Nuri İleri’nin Atatürk ve Süleyman Nazif’le İlgili İki Mektubu”, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, Ankara: Akçağ Yayınları: 468- 472.
  • KÖPRÜLÜ, Mehmet Fuad (2007). Bugünkü Edebiyat, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • SÜLEYMAN Nazif (1978). Batarya ile Ateş ve Tarihin Yılan Hikayesi, (hzl. Sabahaddin Arıç), Tercüman 1001 Temel Eser: İstanbul.
  • SÜLEYMAN Nazif (1979). Malta Geceleri, Fırak-ı Irak ve Galiçya, (hzl. İhsan Erzi), Tercüman 1001 Temel Eser: İstanbul.
  • TOKER, Yalçın (2006). Malta Sürgünleri’nden Portreler, İstanbul: Toker Yayınları.
  • YALMAN, Ahmet Emin (1997). Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim 1/1888-1922, İstanbul: Pera Turizm ve Ticaret A. Ş..
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M. (2016). ÜMİTLE ÜMİTSİZLİK ARASINDA BİR FERYAT: SÜLEYMAN NAZİF’İN BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NDAKİ TAVRI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(37), 415-426. https://doi.org/10.21563/sutad.187063

Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.