Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAFAHAT’TA İÇKİ-KUMAR ÇIKMAZINDAKİ ERKEKLERİN KADINA BAKIŞI VE AKİF’İN ÇÖZÜM ÖNERİSİ: EĞİTİM

Yıl 2016, , 221 - 231, 29.11.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.270317

Öz

Toplum sorunlarının şiirde işlenilmesi gerektiğinin vurgulayan Mehmet Akif, bu hassasiyeti eserlerinde bizzat gösterir. Ele alınmasında fayda gördüğü konulardan biri de içki-kumar alışkanlığı olan erkeklerin kadına bakışıdır. Çalışmada şairin ‚Meyhane‛, ‚Mahalle Kahvesi‛ ve ‚Köse İmam‛ adlı eserleri bu doğrultuda incelenmektedir. Araştırmada, tarama yöntemi ve içerik çözümlemesi/analizi tekniği kullanılmıştır. Eserlerde şairin; içki, kumar, kahvehane gibi alışkanlıkları aileyi yıkan yani huzursuzluk ve kavgaya sebep olan, boşanmaları artıran unsurlar olarak gördüğü belirlenmiştir. Bu tür alışkanlıkları olan kişilerin; kadına değer vermediği, onların sözünü dinlemediği, onlara sözel ve fiziksel şiddet uyguladığı, basit sebeplerle boşadığı ya da ikinci eş isteğiyle eşlerini mutsuz ettikleri görülmektedir. Kadınların ise; aileyi toparlayıcı, çalışkan, sorumluluk sahibi ve uysal olduğu buna karşılık eşlerinin davranışları nedeniyle mağdur ve mutsuz oldukları anlaşılmaktadır. Akife göre bu durumun sebebi cahillik ve çözüm ise küçük yaştan itibaren aileden başlayarak verilecek iyi bir eğitim ile mümkün olabilecektir.

Kaynakça

  • AYATA, Yunus (2014), ‚Mehmet Akif Ersoy’un Âsım’ında Toplumsal Meseleler‛, CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 38, Sayı: 2, 35-52.
  • BAKİLER, Y. Bülent (2006), ‛Mehmet Akif Ersoy’da Çağdaş Türkiye İdeali‛, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 73, 50-56.
  • CEYLAN, Metin (2008), ‚Mehmet Akif’in Şiirlerindeki Sosyal Mesajlar‛, I.Uluslararası Mehmet Akif Ersoy Sempozyumu Poster Bildiriler, 19-21 Kasım 2008, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur, http://uam.mehmetakif.edu.tr.
  • ÇETİN, Nurullah (2006), ‚Günümüze Işık Tutan ‘Münevver Aydın’ Mehmet Akif Ersoy‛, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 73, 57-68.
  • DÜZDAĞ, M. Ertuğrul (2004), Mehmet Akif Ersoy, İstanbul: Kaynak Kitaplığı.
  • ERSOY, M. Akif (2010), Safahat, Ankara: Hece Yayınları.
  • FIRAT, Hatice (2015), ‚Safahat ve Aile Eğitimi‛, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (TÜBAR), 37, 169-188.
  • KABAKLI, Ahmet (1997), Mehmed Akif, Türk edebiyatı, C: 3, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KUNTAY, M. Cemal (1939), Mehmed Akif, İstanbul: Semih Lûtfi Kitabevi.
  • MERCAN, Ahmet (2011), ‚Mehmet Akif’in Eğitim Anlayışı ve Günümüze Yansımaları‛, Uluslar arası Mehmet Akif Ersoy Milli Birlik ve Bütünlük Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 63-74.
  • OKAY, Orhan (2007), ‚Söyleşiler‛, Akif’ten Asım’a, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • ÖZER, Ali (1991), Mehmet Akif ve Eğitim, İzmir: Anadolu Matbaacılık.
  • TİMURTAŞ, F. Kadri (1986), ‚Cemiyetçi Şair‛, Ölümünün 50. Yılında Mehmet Akif Ersoy’a Armağan, Selçuk Üniversitesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Basım Evi.
  • TÖRENEK, Mehmet (2011). ‚M. Akif’te Sosyal Meseleler ve Hz. Ömer Duyarlılığı‛, Uluslar arası Mehmet Akif Ersoy Milli Birlik ve Bütünlük Sempozyumu, Bildiri Kitabı: 203-216.
  • TUNCER, Hüseyin (2001), Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı, İstanbul: Ders Kitapları Anonim Şirketi.

THE POINT OF VIEW OF MEN WHO HAVE DILEMMA OF ALCOHOL AND GAMBLE TO WOMAN ON SAFAHAT AND PROPOSED SOLUTION OF AKIF: EDUCATION

Yıl 2016, , 221 - 231, 29.11.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.270317

Öz

Mehmet Akif Ersoy emphasizes that one should not hesitate to treat any kind of problem, issue in poetry regarding the society. When regarding the social problems, one of the points he focuses on is the attitude of men, who have bad habits like alcohol and gambling, towards women/their wives. In our study, his poetic stories called Meyhane, Mahalle Kahvesi and Köse İmam are discussed in line with the mentioned subject. In the study, the descriptive method/scanning method, which is a qualitative research method, was used. the content analysis technique was also used. As a result of the study, it is found out that he considers places like taverns, coffeehouses and habits like alcohol, gambling and going to coffeehouses as the factors that break up the family, in other words cause discomfort and quarrels among the family, increase the divorces. It is conferred that people having that kind of habits do not value women, do not listen to them but commit verbal and physical violence against them, divorce their wives for simple reasons, or make them unhappy by marrying once again while still married. As for considering the women in the works, it is observed that women are gatherers of the family, hardworking, responsible and compliant, however they are turned into victims and unhappy women because of their husbands’ attitudes and behaviours towards them. It is inferred that Mehmet Akif considers ignorance as the cause of this situation and as for its solution he adopts a perception of education starting with the family from the early ages.

Kaynakça

  • AYATA, Yunus (2014), ‚Mehmet Akif Ersoy’un Âsım’ında Toplumsal Meseleler‛, CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 38, Sayı: 2, 35-52.
  • BAKİLER, Y. Bülent (2006), ‛Mehmet Akif Ersoy’da Çağdaş Türkiye İdeali‛, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 73, 50-56.
  • CEYLAN, Metin (2008), ‚Mehmet Akif’in Şiirlerindeki Sosyal Mesajlar‛, I.Uluslararası Mehmet Akif Ersoy Sempozyumu Poster Bildiriler, 19-21 Kasım 2008, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur, http://uam.mehmetakif.edu.tr.
  • ÇETİN, Nurullah (2006), ‚Günümüze Işık Tutan ‘Münevver Aydın’ Mehmet Akif Ersoy‛, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 73, 57-68.
  • DÜZDAĞ, M. Ertuğrul (2004), Mehmet Akif Ersoy, İstanbul: Kaynak Kitaplığı.
  • ERSOY, M. Akif (2010), Safahat, Ankara: Hece Yayınları.
  • FIRAT, Hatice (2015), ‚Safahat ve Aile Eğitimi‛, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (TÜBAR), 37, 169-188.
  • KABAKLI, Ahmet (1997), Mehmed Akif, Türk edebiyatı, C: 3, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KUNTAY, M. Cemal (1939), Mehmed Akif, İstanbul: Semih Lûtfi Kitabevi.
  • MERCAN, Ahmet (2011), ‚Mehmet Akif’in Eğitim Anlayışı ve Günümüze Yansımaları‛, Uluslar arası Mehmet Akif Ersoy Milli Birlik ve Bütünlük Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 63-74.
  • OKAY, Orhan (2007), ‚Söyleşiler‛, Akif’ten Asım’a, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • ÖZER, Ali (1991), Mehmet Akif ve Eğitim, İzmir: Anadolu Matbaacılık.
  • TİMURTAŞ, F. Kadri (1986), ‚Cemiyetçi Şair‛, Ölümünün 50. Yılında Mehmet Akif Ersoy’a Armağan, Selçuk Üniversitesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Basım Evi.
  • TÖRENEK, Mehmet (2011). ‚M. Akif’te Sosyal Meseleler ve Hz. Ömer Duyarlılığı‛, Uluslar arası Mehmet Akif Ersoy Milli Birlik ve Bütünlük Sempozyumu, Bildiri Kitabı: 203-216.
  • TUNCER, Hüseyin (2001), Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı, İstanbul: Ders Kitapları Anonim Şirketi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Fırat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Fırat, H. (2016). SAFAHAT’TA İÇKİ-KUMAR ÇIKMAZINDAKİ ERKEKLERİN KADINA BAKIŞI VE AKİF’İN ÇÖZÜM ÖNERİSİ: EĞİTİM. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(40), 221-231. https://doi.org/10.21563/sutad.270317

Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.