BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYANIN TOPLUMSAL ETKİLERİ BAĞLAMINDA “BLACK MIRROR” DİZİSİNİN ALIMLANMASI

Yıl 2015, Sayı: 37, 457 - 481, 01.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187062

Öz

Televizyon izleyicilerinin farklı okumalar yapıp yapmadığını ölçmeye çalışan bu çalışmanın temel kaygısı sosyal medyanın gücü ve yeni iletişim teknolojilerinin özelinde kullanım araçlarının (akıllı telefonlar, tabletler, bilgisayarlar) bireyleri insani değer yargılarından uzaklaştırdığı yönündeki tartışmalardır. Bu bağlamda sosyal medya ve yeni iletişim teknolojilerinin etkilerinin işlendiği İngiliz yapımı Black Mirror dizisinin ilk bölümü olan The National Anthem örneklem olarak seçilmiştir. 3’ü erkek olan 11 katılımcıya yukarıda söz edilen unsurlar kapsamında geliştirilen soruları, derinlemesine mülakat tekniği ile yapılan görüşmelerde cevaplamaları istenmiştir. Çalışmada izleyicilerin metin okuma pratiklerini ölçmenin yanı sıra önceden belirlenmiş sorular ile dizide yer alan sosyal medya ve etkileriyle ilgili iletileri nasıl anlamlandırdıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda katılımcıların büyük bir kısmının sosyal medyanın büyük bir güç olduğu düşüncesiyle diziyi alımladıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AYDOĞAN, F. A. Murat Kırık (2012). “Alternatif Medya Olarak Yeni Medya”, Akdeniz İletişim, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Aralık 2012, Sayı:18, ss. 58-70.
  • BABAN, Ece (2012). “Mc Luhan ve Baudrillard’ın Penceresinden Sosyal Medyanın Etkisi: İfadenin Esareti, Gözetlenen Toplum ve Kayıp Kimlik Sendromu”, T. Kara ve E. Özgen (Edt.) içinde, Sosyal Medya Akademi. İstanbul: Beta Basım. ss. 57-83.
  • BAUDRİLLARD, Jean, (2006). Sessiz Yığınların Gölgesinde Toplumsalın Sonu. Doğu- Batı Yayınları
  • BİNARK, M.,Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Börekçi S., Ve Çomu, T. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: "Görülüyorum Öyleyse Varım . İstanbul: Kalkedon
  • BROWN, Andrew (1998). Why Geeks are Heroes of Democracy. New Statesman, 12/18/1998/Vol. 127, Issue. 4416
  • DEBORD, Guy (1995). The Society of the Spectacle. New York: Zone Books.
  • DOLGUN, Uğur. (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu. Ankara: Ötüken Yay..
  • FOUCAULT, Michel (1992). Hapishanenin Doğuşu, (Çev: M.A.Kılıçbay), Ankara: İmge Kitapevi.
  • GABLER, Neil (1998). Life the Movie. How Entertainment Conquered Reality, New York: Alfred A. Knopf.
  • HABERMAS, Jurgen (1997). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çev: T. Bora, M. Sancar). İstanbul: İletişim Yayınları
  • HALL, Stuart. (1984), “Encoding/decoding”. İçinde Culture, Media, Language, London: CCS and Hutchinson published, sf. 128-138.
  • HOİJER, B. (2005). “İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler”. Ş. Yavuz (Edt.) içinde, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma (Ş. Yavuz, Çev., s. 105-130). Ankara: Vadi Yayınları.
  • KELLNER, Douglas (2010). Medya Gösterisi (Çev: Zeynep Paşalı). İstanbul: Açılım Kitap.
  • JENSEN, K. (2005). Sosyal Kaynak Olarak Haberler: Danimarka Televizyon Haberleri Hakkında Nitel Ampirik Bir Çalışma. Ş. Yavuz (Edt.) içinde, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma (Ş. Yavuz, Çev.). Ankara: Vadi Yayınları.
  • MCCUNE, Jebby (1999) Big Brother Is Watching You. Management Review, March 99, Vol. 88, Issue.
  • POSTMAN, Neil (1982/1994). The Disappearance of Childhood. New York: Random House.
  • ŞEKER, Tülay (2009) 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi, Selçuk İletişim, 5(4), 105-117.
  • TAATİLA P. Vesa; Soumala, Jyrki; Sıltala, Reijo; Keskinen, Soili (2006). “Framework to Study the Social Innovation Networks”, European Journal of Innovation Management, Vol: 9, No:3, Page: 312.
  • WALTZ, Mitzi (2005). Alternative and Activist Media. Edinburgh University Press.

STUDYING EFFECTS OF SOCIAL MEDIA: A PERCEPTION ANALYSIS OF THE TV SERIES “BLACK MIRROR”

Yıl 2015, Sayı: 37, 457 - 481, 01.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187062

Öz

This study which aims to assess differences in readings and perceptions of television show audiences is mainly concerned with the debate over the power of the social media and the extensive use of new communication technologies – Smartphone, tablet, pc’s etc. – as a threat to individuals’ development of humanistic values and attitudes. The first part of the British produced Black Mirror TV show-“The National Anthem” which deals with the effects of social media and the new communication technologies has been selected as a case study. 11 participants -three of them male- have been in-depth interviewed over questions developed in relation to the issues. Alongside the different media reading practices of the participants, predetermined questions have been addressed to the participants with the aim to gain an understanding how they perceived social media effects as mentioned in the show. The findings showed that a great majority of the participants perceived from the show that the social media constituted a major power on the lives of individuals

Kaynakça

  • AYDOĞAN, F. A. Murat Kırık (2012). “Alternatif Medya Olarak Yeni Medya”, Akdeniz İletişim, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Aralık 2012, Sayı:18, ss. 58-70.
  • BABAN, Ece (2012). “Mc Luhan ve Baudrillard’ın Penceresinden Sosyal Medyanın Etkisi: İfadenin Esareti, Gözetlenen Toplum ve Kayıp Kimlik Sendromu”, T. Kara ve E. Özgen (Edt.) içinde, Sosyal Medya Akademi. İstanbul: Beta Basım. ss. 57-83.
  • BAUDRİLLARD, Jean, (2006). Sessiz Yığınların Gölgesinde Toplumsalın Sonu. Doğu- Batı Yayınları
  • BİNARK, M.,Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Börekçi S., Ve Çomu, T. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: "Görülüyorum Öyleyse Varım . İstanbul: Kalkedon
  • BROWN, Andrew (1998). Why Geeks are Heroes of Democracy. New Statesman, 12/18/1998/Vol. 127, Issue. 4416
  • DEBORD, Guy (1995). The Society of the Spectacle. New York: Zone Books.
  • DOLGUN, Uğur. (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu. Ankara: Ötüken Yay..
  • FOUCAULT, Michel (1992). Hapishanenin Doğuşu, (Çev: M.A.Kılıçbay), Ankara: İmge Kitapevi.
  • GABLER, Neil (1998). Life the Movie. How Entertainment Conquered Reality, New York: Alfred A. Knopf.
  • HABERMAS, Jurgen (1997). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çev: T. Bora, M. Sancar). İstanbul: İletişim Yayınları
  • HALL, Stuart. (1984), “Encoding/decoding”. İçinde Culture, Media, Language, London: CCS and Hutchinson published, sf. 128-138.
  • HOİJER, B. (2005). “İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler”. Ş. Yavuz (Edt.) içinde, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma (Ş. Yavuz, Çev., s. 105-130). Ankara: Vadi Yayınları.
  • KELLNER, Douglas (2010). Medya Gösterisi (Çev: Zeynep Paşalı). İstanbul: Açılım Kitap.
  • JENSEN, K. (2005). Sosyal Kaynak Olarak Haberler: Danimarka Televizyon Haberleri Hakkında Nitel Ampirik Bir Çalışma. Ş. Yavuz (Edt.) içinde, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma (Ş. Yavuz, Çev.). Ankara: Vadi Yayınları.
  • MCCUNE, Jebby (1999) Big Brother Is Watching You. Management Review, March 99, Vol. 88, Issue.
  • POSTMAN, Neil (1982/1994). The Disappearance of Childhood. New York: Random House.
  • ŞEKER, Tülay (2009) 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi, Selçuk İletişim, 5(4), 105-117.
  • TAATİLA P. Vesa; Soumala, Jyrki; Sıltala, Reijo; Keskinen, Soili (2006). “Framework to Study the Social Innovation Networks”, European Journal of Innovation Management, Vol: 9, No:3, Page: 312.
  • WALTZ, Mitzi (2005). Alternative and Activist Media. Edinburgh University Press.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Toruk

Rengim Sine Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Toruk, İ., & Sine, R. (2016). SOSYAL MEDYANIN TOPLUMSAL ETKİLERİ BAĞLAMINDA “BLACK MIRROR” DİZİSİNİN ALIMLANMASI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(37), 457-481. https://doi.org/10.21563/sutad.187062

Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.