Muḥammad b. Jarīr al-Ṭabarī (d. 310/923), in his commentary called Jāmiʽ al-Bayān ʽan Taʼwīl Āy al-Qurʼān, handles the theological debates that emerged until his time. Although he sometimes provides the proper names of the persons and sects to whom theological views belong, he nevertheless mostly does not give the related proper names. Instead of giving proper names, he uses anonymous expressions such as ‘some researchers’, ‘some exegetes’, or ‘those who believe that the acts of humans are created by themselves, not by God.’ Therefore many ideas of the sectarian groups of the first three centuries of Islam remain anonymous in his commentary. In this article, the proper names of persons and sects alluded to by al-Ṭabarī under anonymous expressions will be brought to light within the framework of Islamic literature. Depending on the theological debates he deals with, al-Ṭabarī sometimes transmits traditions related to the views discussed, but sometimes not. We will summarise the views given in the traditions which are quoted by al-Ṭabarī. Therefore, in this study, only the isnāds of the traditions referred to by al-Ṭabarī as support for the views discussed will be provided, whereas the texts of the traditions will be left out. In this study we will not present all the anonymous debates, but just those which are related to the essential (al-Ṣifā al-Dhatiyya) and the anthropomorphic attributes of God.
Exegesis al-Ṭabarī Jāmiʽ al-Bayān Islamic Sects Islamic Theology
Muhammed b. Cerîr et-Taberî (ö. 310/923), Câmi‘u’l-Beyân ‘an Ta’vîli Âyi’l-Kur’ân adlı tefsi-rinde kendi dönemine kadar ortaya çıkan kelami meseleleri temel olarak ele almıştır. Taberî, ele aldığı kelami tartışmalardaki görüş sahiplerinin özel isimlerini bazen açıkça ifade etse de çoğunlukla ilgili kişi ve fırka adlarının yerine ‘bazı araştırmacılar’, ‘bazı müfessirler’, ‘fiillerin Allah tarafından değil de kullar tarafından yaratıldığnı iddia edenler’ gibi anonim ibareler kullanır. Dolayısıyla ilk üç asır İslam fırkalarının görüşleri ve aidiyeti Taberî tefsirinde anonim ifadeler altında yer almaktadır. Bundan dolayı bu makalede Taberî’nin anonim ifadelerle göndermede bulunduğu kişi ve fırkaların kimler olduğu temel olarak İslami kaynaklar çerçevesinde gün yüzüne çıkartılmaya çalışılacaktır. Taberî, ele aldığı kelami tartışmalara bağlı olarak ilgili tartşma-larda taraf olan kişi veya grubun görüşünü desteklemek üzere bazen rivayet aktarırken, bazen de ilgili tartışmalarda herhangi bir rivayet aktarmaz. Biz burada Taberî tefsirindeki rivayetlerde yer alan görüşleri özet olarak aktaracağımızdan, onun kelami tartışmalarda ilgili görüşleri desteklemek üzere aktardığı rivayetlerin sadece isnadlarını vereceğiz, rivayet metinlerini ise vermeyeceğiz. Zira Taberî’nin ilgili kelami tartışmalarda aktardığı tüm rivayet metinlerini vermek bir maka-lenin hacmini çokça aşacak boyuttadır. Bu makalede Taberî tefsirinde yer alan tüm anonim kelami tartışmaları değil, sadece Allah’ın zâtî ve haberî sıfatlarıyla ilgili tüm anonim tartışmaları özet olarak aktarmaya çalışacağız. Diğer ihtilaflı kelami meselelerde yer alan anonim ifadeleri ise başka bir çalışmada ele almayı planlıyoruz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |