Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysıs of İsmail Cerrahoğlu's Overview of The Period of Tabi’in And Israiliyyat Literature

Yıl 2019, , 66 - 84, 30.04.2019
https://doi.org/10.31121/tader.516650

Öz

The first
period of the post-sahabah (companions of the prophet Muhammed) period (65-135
a. h.) in the Islamic literature is the period of tabi’in (successors of
sahabah). Chronologically, its proximity to the period of risalah makes the
views of the scholars of the period - often as a reference - valuable. In this
period, in which the traces of intellect-narration balance change in favor of
the intellect can be seen, the influence of other religions and cultures,
especially Judaism, entered an upward trend. There are those who criticize this
literature called “Israiliyyat in the Qur’an exegesis” as well as those who
criticize it as a whole. The subject of the research in this context is Ismail
Cerrahoğlu’s approach in his two-volume-book named The History of the Qur’an
Exegesis
to the exegesis and Israiliyyat in tabi’in period. Cerrahoğlu has
an important place in the exegesis studies in Turkey. When Cerrahoğlu examines
the subject, he discusses the leading exegesis schools and a few of
commentators of the period in detail. However, that part was excluded as we
think it is out of the scope of this study. In this study, with the document
analysis method, the Qur’an exegesis and Israiliyyat literature in the tabi’in
period will be examined. Also, in order to contribute to the comprehension of
the research subject, sahabah exegesis and tabi’in exegesis will be compared.

Kaynakça

  • Akay, Ali. Tabiun Döneminde Tefsir Hareketi. Yüksek Lisans, Harran Üniversitesi, 1996.
  • Aliyev, Kamil. Kehf Suresi Ekseninde Taberî Tefsirinde İsrailiyat. Yüksek Lisans, Erciyes Üniversitesi, 2017.
  • Aydemir, Abdullah. Tefsirde İsrâiliyyat. İstanbul: Beyan Yayınları, 2015.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Büyük Tefsir Tarihi Tabakatü’l-Müfessirîn. 2 Cilt. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1973.
  • Birışık, Abdülhamid. “Katâde b. Diâme”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 25: 22-23. Ankara: TDV Yayınları, 2002.
  • Buharî, İsmail Ebu Abdillah. “Kûlû Amenna Billahi ve mâ Ünzile İleynâ”. Sahihu’l-Buharî. 6. Beyrut: Daru Tavki’n-Necat, 1422.
  • Câhız, Amr b. Bahr. el-Beyân ve’t-tebyîn. 3 Cilt. Beyrut: Daru ve Mektebetu Hilal, 1423.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Kur’ân Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Âmiller. Ankara Üniversitesi, 1968.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 2 Cilt. Diyanet İşleri Başkanlığı, 1988.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 1971.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman bin Eş’âs. “Babu’l-Hadis an Benî İsrâil”. Sünenu Ebu Davud. 3. Beyrut: el-Mektebetu’l-Asriyye, ts.
  • Erkit, Turan. Sahabe ve Tabiin Döneminde Müteşâbih Sıfatların Yorumu. Yüksek Lisans, Çukurova Üniversitesi, 2009.
  • Gördük, Yunus Emre. Tâbiîn Dönemine Kur’ân Tefsiri -Nâfi` Mevlâ İbn Ömer Örneği-. İstanbul: Siyer Yayınları, 2017.
  • Hamidullah, Muhammad. Aziz Kur’an. Beyan Yayınları, 2000.
  • İbn Haldun, Abdurrahman b. Muhammed b. Muhammed. Kitâbü’l-iber ve divânü’l-mübtede ve’l-haber fî eyyâmi’l-Arab ve’l-acem ve’l-berber ve men asarahum min zevi’s sultâni’l-ekber. 2. Bs, 8 Cilt. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1408.
  • İbn Hallikan, İbrahim b. Ebubekr. Vefeyâtü ’l-a’yân ve enbâi ebnâî’z-zaman. 7 Cilt. Beyrut: Daru Sadr, 1900.
  • İbn Kesir, Ebu’l-Fida İsmail b. Ömer. Tefsîru’l-Kur’ani’l-azim. 2. Bs, 8 Cilt. Daru Tayyibe Li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1420.
  • Karataş, Ali. Tefsir Geleneğinde Rivayet. Diyarbakır: A grafik, 2015.
  • Kılıç, Hulusi. Fîrûzâbâdî. 44 Cilt. Ankara: TDV Yayınları, 1996.
  • Koçyiğit, Talat - Cerrahoğlu, İsmail. Kur’an-ı Kerim Meâl ve Tefsiri. 3. Bs, 1 Cilt. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1990.
  • Mukātil b. Süleymân, Ebü’l-Hasen. Tefsîru Mukâtil b. Süleyman. 5 Cilt. Daru İhyai Turas, 1423.
  • Mücâhid, Ebu’l-Haccâc el-Mahzûmî. Tefsîru Mücâhid. Mısır: Dâru’l-Fikri’l-İslâmiyyi’l-Hadîse, 1410.
  • Nüveyrî, Ahmed b. Abdülvehhâb. Nihâyetü’l-ereb fî fünûni’l-edeb. 33 Cilt. Kahire: Daru’l-Kütübi ve’l-Vesaiki’l-Kavmiyye, 1423.
  • Öğmüş, Harun. Kur’an Yorumunda Şiirin Yeri (II./VIII. Asır Çerçevesinde). İstanbul: TDV Yayınları, 2010.
  • Sabuni, Muhammed Ali es-. Safvetü’t-tefasir 1. cilt. Daru’s-Sâbûnî li’t-Tabâati ve’n-Neşri ve’t-Tevzî., 3 Cilt. Kahire: Daru’l-Kur’ani’l-Kerim, 1417.
  • Savut, Harun - Özbakkal, Ayşenur. “Prof. Dr. İsmail Cerrahoğlu’nun Hayatı ve Eserleri”. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/2 (2017): 157-176.
  • Taberî, Ebu Cafer Muhammed bin Cerîr. Camiu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân. 24 Cilt. Beyrut: Müessesetu’r-Risale, 1420.
  • Taberî, Ebu Cafer Muhammed bin Cerîr. Camiu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân. 26 Cilt. Beyrut: Daru Hicr Li’t-Tabaa ve’n-Neşr ve’t-Tevzi` ve’l-İ`lan, 1422.
  • Ulu, Arif. “Tâbiîn”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 39: 328-330. Ankara: TDV Yayınları, 2010.
  • Yahyâ b. Sellâm, Ebû Zekeriyyâ. Tefsîru Yahyâ b. Sellâm. 2 Cilt. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1425.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin. et-Tefsîr ve’l-müfessirun. 3 Cilt. Kahire: Mektebetü Vehbe, 1416.
  • Zehebî, Osman b. Kaymaz. Mizânu’l-i’tidâl fi nakdi’r-ricâl. 4 Cilt. Beyrut: Daru’l-Marife li’t-Tabâa ve’n-Neşr, 1382.

İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi

Yıl 2019, , 66 - 84, 30.04.2019
https://doi.org/10.31121/tader.516650

Öz

Sahâbe
sonrası ilk dönemin İslam literatüründeki karşılığı tabiîn dönemidir (h.
65-135). Kronolojik olarak o dönemin risâlet dönemine yakınlığı, dönemin âlimlerinin
tefsire dair ortaya koydukları -çoğu zaman referans niteliğindeki- görüşleri
değerli kılmaktadır. Yine tefsirde akıl-nakil dengesinin akıl lehine değişmeye başladığının
izlerinin görüldüğü bu dönemde, başta Yahudilik olmak üzere diğer din ve
kültürlerin tefsirde etkisi artma eğilimine girmiştir. Tefsirde İsrâiliyat
kavramıyla ifade edilen bu literatüre eleştirel yaklaşanlar olduğu gibi topyekûn
karşı çıkanlar da vardır. Bu bağlamda araştırmanın konusu, Türkiye tefsir
çalışmalarında önemli bir yeri olan İsmail Cerrahoğlu’nun iki ciltlik Tefsir
Tarihi
adlı eserinde tâbiîn dönemi tefsirine ve o dönemdeki İsrâiliyat’a
dair yaklaşımlarıdır. Cerrahoğlu, konuyu ele alırken dönemin tefsir ekolleri ve
önde gelen müfessirlerinden bazılarını da detaylı bir şekilde incelemektedir;
ancak o kısım, bu araştırmanın sınırlarını aşar düşüncesiyle kapsam dışında
tutulmuştur. Çalışmada, tâbiîn dönemi tefsiri ve İsrâiliyat literatürü doküman
analizi yöntemiyle ele alınırken araştırma konusunun kavranmasına katkı
sağlaması amacıyla sahâbe tefsiri ile tâbiîn tefsiri karşılaştırmalı olarak
ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • Akay, Ali. Tabiun Döneminde Tefsir Hareketi. Yüksek Lisans, Harran Üniversitesi, 1996.
  • Aliyev, Kamil. Kehf Suresi Ekseninde Taberî Tefsirinde İsrailiyat. Yüksek Lisans, Erciyes Üniversitesi, 2017.
  • Aydemir, Abdullah. Tefsirde İsrâiliyyat. İstanbul: Beyan Yayınları, 2015.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Büyük Tefsir Tarihi Tabakatü’l-Müfessirîn. 2 Cilt. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1973.
  • Birışık, Abdülhamid. “Katâde b. Diâme”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 25: 22-23. Ankara: TDV Yayınları, 2002.
  • Buharî, İsmail Ebu Abdillah. “Kûlû Amenna Billahi ve mâ Ünzile İleynâ”. Sahihu’l-Buharî. 6. Beyrut: Daru Tavki’n-Necat, 1422.
  • Câhız, Amr b. Bahr. el-Beyân ve’t-tebyîn. 3 Cilt. Beyrut: Daru ve Mektebetu Hilal, 1423.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Kur’ân Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Âmiller. Ankara Üniversitesi, 1968.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 2 Cilt. Diyanet İşleri Başkanlığı, 1988.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 1971.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman bin Eş’âs. “Babu’l-Hadis an Benî İsrâil”. Sünenu Ebu Davud. 3. Beyrut: el-Mektebetu’l-Asriyye, ts.
  • Erkit, Turan. Sahabe ve Tabiin Döneminde Müteşâbih Sıfatların Yorumu. Yüksek Lisans, Çukurova Üniversitesi, 2009.
  • Gördük, Yunus Emre. Tâbiîn Dönemine Kur’ân Tefsiri -Nâfi` Mevlâ İbn Ömer Örneği-. İstanbul: Siyer Yayınları, 2017.
  • Hamidullah, Muhammad. Aziz Kur’an. Beyan Yayınları, 2000.
  • İbn Haldun, Abdurrahman b. Muhammed b. Muhammed. Kitâbü’l-iber ve divânü’l-mübtede ve’l-haber fî eyyâmi’l-Arab ve’l-acem ve’l-berber ve men asarahum min zevi’s sultâni’l-ekber. 2. Bs, 8 Cilt. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1408.
  • İbn Hallikan, İbrahim b. Ebubekr. Vefeyâtü ’l-a’yân ve enbâi ebnâî’z-zaman. 7 Cilt. Beyrut: Daru Sadr, 1900.
  • İbn Kesir, Ebu’l-Fida İsmail b. Ömer. Tefsîru’l-Kur’ani’l-azim. 2. Bs, 8 Cilt. Daru Tayyibe Li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1420.
  • Karataş, Ali. Tefsir Geleneğinde Rivayet. Diyarbakır: A grafik, 2015.
  • Kılıç, Hulusi. Fîrûzâbâdî. 44 Cilt. Ankara: TDV Yayınları, 1996.
  • Koçyiğit, Talat - Cerrahoğlu, İsmail. Kur’an-ı Kerim Meâl ve Tefsiri. 3. Bs, 1 Cilt. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1990.
  • Mukātil b. Süleymân, Ebü’l-Hasen. Tefsîru Mukâtil b. Süleyman. 5 Cilt. Daru İhyai Turas, 1423.
  • Mücâhid, Ebu’l-Haccâc el-Mahzûmî. Tefsîru Mücâhid. Mısır: Dâru’l-Fikri’l-İslâmiyyi’l-Hadîse, 1410.
  • Nüveyrî, Ahmed b. Abdülvehhâb. Nihâyetü’l-ereb fî fünûni’l-edeb. 33 Cilt. Kahire: Daru’l-Kütübi ve’l-Vesaiki’l-Kavmiyye, 1423.
  • Öğmüş, Harun. Kur’an Yorumunda Şiirin Yeri (II./VIII. Asır Çerçevesinde). İstanbul: TDV Yayınları, 2010.
  • Sabuni, Muhammed Ali es-. Safvetü’t-tefasir 1. cilt. Daru’s-Sâbûnî li’t-Tabâati ve’n-Neşri ve’t-Tevzî., 3 Cilt. Kahire: Daru’l-Kur’ani’l-Kerim, 1417.
  • Savut, Harun - Özbakkal, Ayşenur. “Prof. Dr. İsmail Cerrahoğlu’nun Hayatı ve Eserleri”. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/2 (2017): 157-176.
  • Taberî, Ebu Cafer Muhammed bin Cerîr. Camiu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân. 24 Cilt. Beyrut: Müessesetu’r-Risale, 1420.
  • Taberî, Ebu Cafer Muhammed bin Cerîr. Camiu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân. 26 Cilt. Beyrut: Daru Hicr Li’t-Tabaa ve’n-Neşr ve’t-Tevzi` ve’l-İ`lan, 1422.
  • Ulu, Arif. “Tâbiîn”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 39: 328-330. Ankara: TDV Yayınları, 2010.
  • Yahyâ b. Sellâm, Ebû Zekeriyyâ. Tefsîru Yahyâ b. Sellâm. 2 Cilt. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1425.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin. et-Tefsîr ve’l-müfessirun. 3 Cilt. Kahire: Mektebetü Vehbe, 1416.
  • Zehebî, Osman b. Kaymaz. Mizânu’l-i’tidâl fi nakdi’r-ricâl. 4 Cilt. Beyrut: Daru’l-Marife li’t-Tabâa ve’n-Neşr, 1382.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Murat Kayacan 0000-0003-2131-0692

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2019
Kabul Tarihi 13 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kayacan, M. (2019). İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 3(1), 66-84. https://doi.org/10.31121/tader.516650
AMA Kayacan M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. TADER. Nisan 2019;3(1):66-84. doi:10.31121/tader.516650
Chicago Kayacan, Murat. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri Ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3, sy. 1 (Nisan 2019): 66-84. https://doi.org/10.31121/tader.516650.
EndNote Kayacan M (01 Nisan 2019) İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3 1 66–84.
IEEE M. Kayacan, “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”, TADER, c. 3, sy. 1, ss. 66–84, 2019, doi: 10.31121/tader.516650.
ISNAD Kayacan, Murat. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri Ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3/1 (Nisan 2019), 66-84. https://doi.org/10.31121/tader.516650.
JAMA Kayacan M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. TADER. 2019;3:66–84.
MLA Kayacan, Murat. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri Ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 66-84, doi:10.31121/tader.516650.
Vancouver Kayacan M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. TADER. 2019;3(1):66-84.
Tefsir Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.