Oriental studies in the West including the
Islamic studies progressed remarkably in 19th century. In this
period, it can be clearly seen that the orientalists who pursued their studies
in the field of Islamic studies focused especially on the issue of the source
of Islam and Qur’an. The quality of some orientalist works specifically led
them to be considered as “studies that can’t be ignored” and perceived as “the
sources of reference”. In this context, the field of Theology as well as the
exegesis of Qur’an (tafsīr) had their share in this perception, and the
researchers began referring to the oriental studies. In this article, we will try to discuss and
evaluate the approaches of Ismail Cerrahoglu, who is considered as one of the
“doyen” scholars of tafsīr field in our country, to the oriental studies
as well as his views concerning the orientalists. That Cerrahoglu is a leading tafsīr
academician in Turkey adds to the importance of this article in our opinion in
terms of tracing the initial course of the reactions against the orientalists
in the field of tafsīr.
Ismail Cerrahoglu Exegesis of the Qur’an Commentary Orientalism Orientalist
Batı’da içinde İslâm araştırmalarının da bulunduğu Şarkiyât
çalışmaları 19. yüzyılda ivme kazanmıştır. Çalışmalarını İslâm araştırmaları
alanında sürdüren müsteşriklerin, bu dönemde özellikle İslâm’ın ve Kur’ân’ın
kaynağı meselesine yoğunlaştıkları görülmektedir. Müsteşriklerin çalışmalarının
özellikle bir kısmının niteliği, onların İslâm Dünyası’nda “göz ardı
edilemeyecek” çalışmalar olarak telakkî edilmesine ve “başvuru kaynağı” olarak
algılanmasına yol açmıştır. Bu çerçevede ülkemizde İlâhiyat ve bu arada Tefsîr
çalışmaları da bundan nasibini almış ve bu alanlarda Şarkiyât çalışmalarına
başvurulur olmuştur. Bu makalede, ülkemizde Tefsîr sahasının “duâyen” âlimlerinden
sayılan İsmail Cerrahoğlu’nun çalışmalarında Şarkiyât araştırmalarına ve
müsteşriklerin görüşlerine yaklaşımları ele alınacak ve değerlendirilecektir. Cerrahoğlu’nun
Türkiye’deki öncü tefsir akademisyenlerinden olması, tefsir alanında
müsteşriklere verilen tepkilerin başlangıç aşamasındaki seyrini takip açısından,
bize göre makalenin önemini artırmaktadır.
İsmail Cerrahoğlu Kur’ân Tefsîr Şarkiyât Müsteşrik Oryantalizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |