Hz. Mûsâ Tevrât’ı almak üzere kırk geceliğine Tûr-i Sinâ’ya çıktığında İsrâiloğulları Sâmirî’nin yaptığı altın buzağı heykeline tapmışlardı. Kur’ân’da birkaç sûrede bahsedilen kıssayla ilgili müfessirlerin bazen hem kendileriyle hem de Kur’ân’ın ifadeleriyle çelişen açıklamalarına rastlanılmaktadır. Bu makale bu çelişkile-rin nereden kaynaklandığını tespit etmeyi hedeflemektedir. Kur’ân’da ve Tevrât’ta tafsilatlı olarak anlatılan bu kıssanın benzeşen ve ayrışan yönleri vardır. Makalede önce her iki kutsal kitapta anlatılan kıssa özet-lenmiş, benzerliklerin ve farklılıkların analizi yapılmıştır. Sonra ayrışan noktaların müfessirlerin yorumları üzerindeki etkileri açıklanmıştır. Müfessirlerin bir müphemi veya Kur’ân’ın bahsetmediği bir hususu açık-larken bazen Kur’ân’la örtüşmeyen veya onunla çelişen Tevrât’taki bazı ifadeleri kaynak belirtmeden tef-sirlerine aktardıkları görülmüştür. Yapılan bu nakillerin kaynağının belirtilmemesi, takip eden asırlarda yazılan tefsirlerde çelişkilerin sürdürülmesine yol açmıştır. Ayrıca Hz. Ali (ra) ve İbn Abbâs’tan bu konu-da nakledilen mevkûf rivâyetler de içerik olarak Kur’ân’la örtüşmemektedir. Müfessirlerin, tabiînden nak-ledilen rivâyetlerin kritiğini de pek yapmadıkları görülmektedir. Makalede hedeflenen bir diğer nokta ise bu tür kıssalar üzerinde de eleştirel çalışmaların yapılmasına katkı sağlamaktır.
İlginiz için şimdiden teşekkür ederim.
When Moses (PBUH) went to Tûr-i Sinâ for forty nights to get the Torah, the Israelites started to worship the golden calf statue made by Sâmirî. This article aims to identify where these contradictions come from. This story, described in detail in the Quran and the Torah, has similar and divergent as-pects. It is seen that the story is narrated in the Quran and the Torah in detail. In this article, firstly the story described in two holy books is summarized then similarities and differences are analyzed. Af-terwards, the effects of the differential points on the mufassirs’s commentaries are explained. It has been observed that the mufassirs quote some statements in the Torah, which sometimes contradict or do not overlap with the Qur'an, to their tafsir works without mentioning the source while explaining a vague point or a subject not mentioned by the Qur'an. Failure to state the source of these citations cau-sed the continuance of contradictions in the tafsirs written in the following centuries. In addition, the mawquf narrations attributed to Ali (ra) and Ibn Abbās about this story do not overlap with the Qur'an in terms of content. It is also seen that the mufassirs do not criticize the narrations attributed to the tabi‘in sufficiently. Another point targeted in this article is to contribute to making critical studies on such stories.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 1 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |