Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Schleiermacher’s Grammatical Method with The Tradition of Understanding and Interpreting the Qur’ān in the Islamic Science Tradition

Yıl 2021, , 179 - 217, 30.04.2021
https://doi.org/10.31121/tader.835786

Öz

The issue of comprehending and interpreting a text properly has been a general problem of mankind, and people being members of various religions have suggested different ways and methods to solve this problem throughout history. Schleiermacher, who is seen as the person initiating modern herme-neutics, also asserted that it is possible to interpret a text through grammatical and psychological tech-nique in the hermeneutics system. However, this study compared only one of these techniques, the grammatical technique, with the understanding of interpretation in Islamic science tradition and alterna-tive or a method to be employed in the comprehension and interpretation of the Qur’ān. Although the tafsir and Islamic law method developed in the methodology of Islam and, on the other hand, the grammatical method in hermeneutics emerging in the western civilization is text decoding efforts be-longing to two different civilizations, it is seen that discussions of subjectivity-objectivity, historicity-universality, and method in interpretation in both of them show parallelism with each other. On the other hand, Islam civilization developed a specific and particular method and autonomous scientific disciplines against the problems encountered in text comprehension and interpretation centuries ago. On the other hand, being aware of the grammatical method proposed by Schleiermacher for unders-tanding and interpreting a text will open a horizon in comprehension and interpretation activity.

Kaynakça

  • Schleiermacher, Friedrich. The Hermeneutics Reader. ed. by Kurt Mueller-Vollmer. New York: Continuum, 1988. Schleiermacher, Friedrich. Hermeneutics and Criticism. trans. and ed. Andrew Bowie. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Zemahşerî, Ebü’l-Kâsım Cârullah Mahmûd b. Ömer b. Muhammed. el-Keşşâf an hakâiki’t-tenzîl ve ‘uyûnü’l-ekâvil fî vücûhi’t-te’vîl. 4 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî, 3. Basım, 1986.

Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi

Yıl 2021, , 179 - 217, 30.04.2021
https://doi.org/10.31121/tader.835786

Öz

Bir metni doğru bir şekilde anlama ve yorumlama meselesi insanlığın genel bir sorunu olmuştur. Tarih boyunca farklı dine mensup kişiler bu sorunu çözmek için farklı yöntem ve metotlar ortaya koymuşlar-dır. Modern hermenötiği başlatan kişi olarak görülen Schleiermacher de hermenötik sistemde bir metni yorumlamanın gramatik ve psikolojik yöntemle gerçekleşebileceğini savunmuştur. İslâm metodolojisinde geliştirilmiş olan tefsîr ve fıkıh usûlu diğer taraftan Batı medeniyetinde ortaya çıkmış olan hermenötikteki gramatik yöntem, iki farklı medeniyete ait metin çözümleme çabaları olmakla birlikte her ikisinde de yo-rumda subjektiflik-objektiflik, tarihsellik-evrensellik ve metot tartışmalarının birbirine paralellik arzettiği görülmektedir. Bununla birlikte İslâm medeniyeti, metni anlama ve yorumlamada karşılaşılan sorunlar karşısında asırlar önce kendisine özgü müstakil ilmî disiplinler geliştirmiştir. Diğer taraftan Schleiermac-her’in bir metni anlamak ve yorumlamak için önerdiği gramatik yöntemden haberdar olmak anlama ve yorumlama faaliyetinde bir ufuk açacaktır. Şunu da belirtmek gerekir ki, bu çalışmada, gramatik ve psiko-lojik yöntemden sadece gramatik yöntem, İslâm ilim geleneğinde teşekkül etmiş yorum anlayışı ile mukâyese edilmiş, söz konusu yöntemin Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada bir alternatif veya başvurula-cak bir yöntem olup olmadığı araştırılmıştır

Kaynakça

  • Schleiermacher, Friedrich. The Hermeneutics Reader. ed. by Kurt Mueller-Vollmer. New York: Continuum, 1988. Schleiermacher, Friedrich. Hermeneutics and Criticism. trans. and ed. Andrew Bowie. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Zemahşerî, Ebü’l-Kâsım Cârullah Mahmûd b. Ömer b. Muhammed. el-Keşşâf an hakâiki’t-tenzîl ve ‘uyûnü’l-ekâvil fî vücûhi’t-te’vîl. 4 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî, 3. Basım, 1986.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Fatih Özaktan 0000-0001-9019-765X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2020
Kabul Tarihi 19 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özaktan, F. (2021). Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 5(1), 179-217. https://doi.org/10.31121/tader.835786
AMA Özaktan F. Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi. TADER. Nisan 2021;5(1):179-217. doi:10.31121/tader.835786
Chicago Özaktan, Fatih. “Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi Ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2021): 179-217. https://doi.org/10.31121/tader.835786.
EndNote Özaktan F (01 Nisan 2021) Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi. Tefsir Araştırmaları Dergisi 5 1 179–217.
IEEE F. Özaktan, “Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi”, TADER, c. 5, sy. 1, ss. 179–217, 2021, doi: 10.31121/tader.835786.
ISNAD Özaktan, Fatih. “Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi Ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 5/1 (Nisan 2021), 179-217. https://doi.org/10.31121/tader.835786.
JAMA Özaktan F. Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi. TADER. 2021;5:179–217.
MLA Özaktan, Fatih. “Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi Ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 179-17, doi:10.31121/tader.835786.
Vancouver Özaktan F. Schleiermacher’in Gramatik Yöntemi ile İslâm İlim Geleneğinde Kur’ân’ı Anlama-Yorumlama Geleneğinin Mükâyesesi. TADER. 2021;5(1):179-217.
Tefsir Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.