Known for his Aqaid work, Najm al-Dīn Umar al-Nasafī transferred his knowledge in different branches of science from Fiqh to Kalām, from Mathematics to Astronomy in his encyclopedic work Matla'u'n-nujūm ve mecma‘u'l-ulūm, which he compiled at the end of his life. The tracktate, which he wrote under the name Taḥṣīl uṣūl al-fiqh wa tafṣīl al-maqālāt fīhā 'alā al-wajh, in the section on the fiqh methodology of this compilation, is the only work of the author in the field of fiqh methodology. This tracktate is a summary of the book named Mīzān al-uṣūl fī natāij al-‘uqūl by his classmate ‘Alāuddīn al-Samarqandī. However, the author was not content with only condensing the work, he changed some phrases, reorganized it and contributed to the work by choosing some procedural views that Samarqandī did not prefer. Besides conveying the views of the sheikhs of Samarqand and especially Abu Mansûr al-Maturīdī, whom he presented as their leader, it is one of the elements that increase the value of the work that it presents a successful comparison of the Bukhara Hanafi, Iraqi Hanafi, Shafii-Ash'ari and Mu'tazila method traditions.
Najm al-Dīn al-Nasafī Usūl al-Fiqh Hanafī Matla Taḥṣīl uṣūl al-fiqh wa tafṣīl al-maqālāt
Akaid eseriyle tanınan Necmeddin Ömer en-Nesefî (ö. 537/1142) Fıkıh’tan Kelam’a, Matematik’ten Astronomi’ye farklı ilim dallarındaki birikimini ömrünün sonlarında telif ettiği Matla‘u’n-nucûm ve mecma‘u’l-ulûm isimli ansiklopedik eserine aktarmıştır. Bu derlemenin fıkıh usulüne dair bölümünde Tahsîlu usûli’l-fıkh ve tafsîlu’l-makâlât fîhâ ‘ale’l-vech adıyla kaleme aldığı risale, müellifin fıkıh usulü alanında kendi telifi olan yegâne eserdir. Bu risale ders arkadaşı Alaüddin es-Semerkandî’nin (ö. 539/1144) Mîzânü’l-usûl fî netâicü’l-ukûl adlı kitabının bir muhtasarıdır. Müellif eseri sadece ihtisar etmekle yetinmemiş, bazı ibareleri değiştirmiş, tertibini yeniden yapmış ve Semerkandî’nin tercihte bulunmadığı bazı usulî görüşlerde tercihte bulunarak esere katkılarda bulunmuştur. Semerkand meşâyihinin ve hassaten onların reisi olarak takdim ettiği Ebû Mansûr el-Matürîdî’nin (ö. 333/944) görüşlerini aktarması yanında Buhârâ Hanefîliği, Irak Hanefîliği, Şâfiî-Eş‘ârî ve Mu‘tezile usul geleneklerinin başarılı bir mukayesesini sunması eserin değerini artıran unsurlardandır.
Necmeddin Nesefî Fıkıh Usulü Hanefi Tahsîlü usûli’l-fıkh ve tafsîlu’l-makâlât fîhâ ‘ale’l-vech Matlau’n-nucûm ve mecmau’l-ulûm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |