Our study aims to understand and explain the
theoretical and practical foundations of the village teacher schools in Turkey
on a historical sociological basis. In this context, the historical background
of the idea of establishing village teacher schools in the Ottoman Empire was
examined from a sociological perspective. As a result of our review, it was
understood that the first thoughts about village teacher schools come out in
the Second Constitutional Era and this period was associated with the process
of establishing practice-based modern military schools in the last quarter of
the century. In addition, our historical sociological analysis of the process
reveals that the idea of teacher training in accordance with village conditions
is the result of the necessary relations between economic infrastructure and
cultural superstructure. As a matter of fact, the idea of establishing village
teacher schools for production has been associated with social needs by the
Ottoman administrators and clerks. As a result of our study, it is understood
that the idea and practical foundations of village teacher schools were laid in
the Ottoman period and the Village Institutes project, which emerged in 1940,
was a product of the historical process extending to the last quarter of the
18th century.
Village Teacher Schools Practical Training Ottoman Empire Village Institutes The Period of The Republic
Çalışmamız, Türkiye’deki köy öğretmen okullarının teorik ve pratik
temellerini tarihsel sosyolojik temelde anlamayı ve açıklamayı amaçlamıştır. Bu
bağlamda, çalışmada, Osmanlı Devleti’nde köy öğretmen okulları kurma
düşüncesinin tarihsel arka planı, sosyolojik bir bakış açısıyla incelenmiştir.
Nitekim incelememiz sonucu, köy öğretmen okullarına ilişkin ilk düşüncelerin Ⅱ.
Meşrutiyet döneminde ortaya çıktığı ve bu düşüncelerin de ⅩⅧ. yüzyılın son
çeyreğinde, uygulama temelli modern askerî okulların kurulması süreciyle
ilişkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, sürece ilişkin tarihsel sosyolojik
incelememiz, köy koşullarına uyumlu öğretmen yetiştirme düşüncesinin ekonomik
altyapı ile kültürel üstyapı arasındaki zorunlu ilişkilerin bir sonucu olduğunu
da ortaya koymuştur. Nitekim üretime yönelik köy öğretmen okulları kurma
düşüncesi, Osmanlı yöneticileri ve münevverleri tarafından sosyal ihtiyaçlarla
ilişkilendirilmiştir. Çalışmamız sonucunda, köy öğretmen okullarının düşünsel
ve pratik temellerinin Osmanlı Dönemi’nde atıldığı ve 1940’ta ortaya çıkan Köy
Enstitüleri projesinin de kökleri ⅩⅧ. yüzyılın son çeyreğine kadar uzanan
tarihsel sürecin bir ürünü olduğu anlaşılmıştır.
: Köy Öğretmen Okulu Uygulamalı Eğitim Osmanlı Devleti Köy Enstitüleri Cumhuriyet Dönemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Takvim-i Vekayi (تقويم وقايع)