Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Osmanlı'da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği

Yıl 2016, Cilt: 14 Sayı: 28, 273 - 326, 27.10.2018

Öz

Bu çalışma öz olarak iki ana prensip üzerine inşa edilmiştir. Bunlardan ilki, kelâm ve felsefe disiplinlerinin etkileşimi ile birlikte, Gazzâlî'den Osmanlı'nın son dönemine kadar meydana gelen felsefî içerikli tartışmalarda, Tehâfüt eksenli bir nazar geliştirerek, aydınlatıcı bir rol üstlenmektir. Diğeri ise, kelâm-felsefe tartışmalarında kilit rol oynayan Tehâfüt kitapları ve yazarları hakkında, bahsi geçen tarihsel perspektiften bağımsız olmayan ilmî bir temel inşa etmektir. Bir yönüyle Osmanlı'da kelâm-felsefe ilişkisini ele alan bu çalışmada, Osmanlı ilim dünyasında felsefeye olan ilginin bittiği ve felsefe karşıtlığının gerçekçi bir argüman olduğu yönündeki düşüncenin yanlışlığı üzerinde durulmuştur. Osmanlı dönemi kelâm-felsefe ilişkisi, aslen üçlü bir ilim anlayışının tekli yansıması halinde zuhur etmiştir. Kelâm, felsefe ve tasavvuf disiplinleri Osmanlı ilim hayatında felsefeleşmiş kelâm olarak kendine yer bulmuş, özellikle tasavvuf bireysel anlamda bir alan oluşturabilmiş iken, felsefe kendini kelâm ilminin mahiyetinde temsil edebilmiştir. Bu olumsuz gibi görünen durum, aslında Osmanlı'da farklı disiplinlerin felsefî olarak sorgulandığını ve tartışmaya açık özgür bir ilmî ortamın gelişme gösterdiğini ispat etmektedir. Bu makalenin kapsamında ele alınan, Gazzâlî'nin Tehâfüt'üyle başlayan ve İbn Rüşd'ün Tehâfüt eleştirisiyle çeşitlenen bu süreç, Osmanlı'nın son dönemine kadarki Tehâfüt tartışmalarıyla devam etmektedir. Fâtih Sultan Mehmet'in felsefeye olan merakıyla, Osmanlı döneminde meyvelerini verecek olan Tehâfüt geleneği, neredeyse her dönemin padişahı ve devlet yönetimi tarafından desteklenmiştir. Sonuç olarak, Gazzâlî ile başlayan ve kelâm-felsefe tartışmalarının bir neticesi olarak ortaya çıkan Tehâfüt geleneği, geçirdiği evreler bakımından, bereketli düşünce tohumlarından oluşan ve neredeyse her ilmî mevsimde meyvelerini esirgemeyen bir ağaca dönüşmüştür.

Kaynakça

  • Gazzâlî, Tehâfütü’l-Felâsife, trc. Mahmut Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul: Klasik Yayınları, 2009, s. 6-7.
Yıl 2016, Cilt: 14 Sayı: 28, 273 - 326, 27.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Gazzâlî, Tehâfütü’l-Felâsife, trc. Mahmut Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul: Klasik Yayınları, 2009, s. 6-7.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Faruk Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Erdoğan, Ö. F. (2018). Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 14(28), 273-326.
AMA Erdoğan ÖF. Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği. TALİD. Ekim 2018;14(28):273-326.
Chicago Erdoğan, Ömer Faruk. “Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi Ve Tehâfüt Geleneği”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 14, sy. 28 (Ekim 2018): 273-326.
EndNote Erdoğan ÖF (01 Ekim 2018) Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 14 28 273–326.
IEEE Ö. F. Erdoğan, “Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği”, TALİD, c. 14, sy. 28, ss. 273–326, 2018.
ISNAD Erdoğan, Ömer Faruk. “Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi Ve Tehâfüt Geleneği”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 14/28 (Ekim 2018), 273-326.
JAMA Erdoğan ÖF. Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği. TALİD. 2018;14:273–326.
MLA Erdoğan, Ömer Faruk. “Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi Ve Tehâfüt Geleneği”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 14, sy. 28, 2018, ss. 273-26.
Vancouver Erdoğan ÖF. Osmanlı’da Kelâm-Felsefe İlişkisi ve Tehâfüt Geleneği. TALİD. 2018;14(28):273-326.