Hafiz education, which aims at memorizing some are all of the verses of the noble Qur’an, has continued from the time of the Prophet up to the present. This education, which is given officially in Turkey under the responsibility of the Directorate of Religious Affairs, can also be completed through the mediation of private endeavors or civil societies. Various independent variables impact the quality of this education, which is generally given in residential Qur’an courses. In this article, evaluations are performed on the student, teacher, and course environment in the name of being able to qualitatively continue the process of hafiz education. In this context, suggestions are made for a qualified hafiz education by reviewing the variables of various studies that take place in the literature that affect this process: gender; family residence; family income level; justification and attitude; method; readiness and awareness; life reflections; the idea of being absent from social experiences; communications with friends, family, and the course instructor; course environment, individuals’ psychosocial status, and the permanence of this training. The evaluations that have been performed reveal the necessity of considering the psycho-social status and motivation levels of the individuals who receive this education in order to be able to increase quality in hafiz education, which demands high levels of determination, effort, and motivation
Religious education Hafiz education Hafiz Becoming a hafiz Qur’an
Kur’an-ı Kerim ayetlerinin bir kısmı ya da tamamının ezberlenmesini amaçlayan hafızlık eğitimi, Hz. Peygamber zamanından günümüze devam edegelen bir pratiktir. Türkiye’de resmî olarak Diyanet İşleri Başkanlığı uhdesinde verilen bu eğitim, özel gayretler ya da sivil toplum aracılığıyla da sunulabilmektedir. Genellikle yatılı Kur’an kurslarında verilen söz konusu eğitimin niteliğini farklı bağımsız değişkenler etkilemektedir. Bu makalede, hafızlık eğitim sürecinin nitelikli bir şekilde devam ettirilmesi adına öğrenci, öğretici ve kurs ortamı üzerine değerlendirmeler yapılmıştır. Bu kapsamda söz konusu süreci etkileyen yaş, cinsiyet, aile ikameti, aile gelir düzeyi, gerekçe ve tutum, yöntem, hazır olma ve farkındalık, hayata yansıma, sosyal yaşantılardan yoksun olma düşüncesi, arkadaş, aile, kurs hocası ile iletişim, kurs ortamı, bireyin psiko-sosyal durumu ve alınan eğitimin kalıcılığı değişkenleri, literatürde yer alan farklı çalışmalar üzerinden incelenerek nitelikli bir hafızlık eğitiminin temini için bazı önerilerde bulunulmuştur. Yapılan değerlendirmeler, yüksek düzeyde kararlılık, gayret ve motivasyon isteyen hafızlık eğitiminde niteliğin arttırılması için, bu eğitimi alan bireylerin psikososyal durumları ve motivasyon düzeylerinin dikkate alınmasının gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |