Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on The Religiosity Trends of Generation Z

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 182 - 205, 31.12.2021

Öz

The study aims to determine generational differences and reveal the characteristics of religious tendencies of different generations in the center of Generational Theory. For this purpose, in the study it was analyzed that people from the generation Z with different socio-economic levels and living in different cities of Turkey were interviewed and their religious tendencies were determined. In this study, document analysis and semi-structured interview methods from qualitative research methods were used to collect research data. In the determining of the sample group, criterion sampling was preferred which it is from one of the purposive sampling methods. Participants pay more importance to the external meanings of religion. They understand religion as limited to a few specific dimensions. Participants mostly define religion in terms of the benefits it provides to them. The frequency of going to places of worship is lower for the generation Z. The participants do not have a visit routine of worship places. In terms of evaluating their own religiosity, the participants from Z generation do not consider themselves religious and feel positive emotions after the prayers. The participants of the generation Z care about obtaining religious knowledge and mostly research on the internet. Religion does not affect the choice of friends of participants from generation Z.

Kaynakça

  • Akyüz, İ. (Aralık 2014). Türkiye’de gençlik, din ve değerler konusunda yapılan ampirik araştırmaların yöntem ve içerik analizi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16 / 30, 183-202. https://doi.org/10.17335/sakaifd.219877
  • Arslan, A. & Staub, S. (2015). Kuşak teorisi ve içgirişimcilik üzerine bir araştırma. KAÜ İİBF Dergisi, 6/11, 1-5.
  • Aydın, N. (2020). Z kuşağı ve din (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Batson, C. D.; Schoenrade, P.; Ventis, W. L. (2017). Din ve birey. (A. Kuşat ve A. Taştan, Çev.), Kayseri: Kimlik Yay.
  • Bilge, E. Z. & Kula, M. N. (2020). Liseli gençlerin dindarlık eğilimi ve iyilik algısı arasındaki ilişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21/1, 215-240. https://doi.org/10.17494/ogusbd.763650
  • Büyüköztürk, Ş.; Çakmak Kılıç, E.; Akgün, E.; Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, S. (2021). Z kuşağında deizm algısı ve deistliğe yönelten sosyolojik faktörler (Yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Çelik, C. (2005). Dindarlık Tipolojilerine Metodolojik Bir Yaklaşım, İslâmiyat, 8/2, 71- 90.
  • Çetin, R. (2019). Ortaöğretim Öğrencilerinin Dindarlık Düzeyleri ve Ahlaki Çözülme Eğilimleri (Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Die 18. Shell Jugendstudie (2019). (Erişim Tarihi: 20 Temmuz 2021). https://www.shell.de/about-us/shell-youth-study/_jcr_content/par/toptasks.stream/1570708341213/4a002dff58a7a9540cb9e83ee0a37a0ed8a0fd55/shell-youth-study-summary-2019-de.pdf
  • Gürsu, O. & Önce Özokudan, F. S. (2019). Ergenlerde dindarlık, narsizm ve özgüven. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, 4/4, 439-454.
  • İnce, F. (2018). Kuşaklar arası etkin iletişim ve davranış. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Karslı, N. (2021). Üniversite öğrencilerinde manevi-insani değerler ve dindarlık ilişkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 50, 143-174. https://doi.org/10.17120/omuifd.891300.
  • Kaya, F. Ş. (2018). Üniversite gençliğinin öz-duyarlılık, değer yönelimleri ve dindarlık eğilimleri (devlet ve vakıf üniversiteleri karşılaştırması). Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 21/2, 144-179.
  • Kuran, E. (2020). Bir kuşağı anlamak. 4. Baskı. İstanbul: Mundi Yayınları.
  • Kuran, E. (2020). Telgraftan tablete. 12. Baskı. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Mannheim, K. (1952). The problem of generations, in P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the sociology of knowledge (pp. 276-320). London: Routledge and Kegan Paul.
  • Öztürk, F. D. (2021). Sosyal medyanın 12. sınıf öğrencilerin dini bilgileri üzerindeki etkileri (Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Sarıoğlu, E. B. (2018). Y’leri anla değiştirme. İstanbul: Humanist Kitap Yayıncılık.
  • Strauss, W. & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069, New York: William Morrow and Company.
  • Şen, S. (2019). Sekülerleşme: Lise gençliği üzerine sosyolojik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Topçuoğlu, A. &Aksan, G. (2019). Üniversite gençliğinin değerleri: 20 yıl sonra ne değişti?. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11/18, 2241-2274. https://doi.org/ 10.26466/opus.571209.
  • Türk, A. (2013). Y kuşağı. İstanbul: Kafekültür Yayıncılık.
  • Twenge, J. M. (2018). i-Nesli. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Yıldırım, S. & Gürsu, O. (2021). Yetişkinlerde dindarlık ve psikolojik dayanıklılık ilişkisi. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi 6/1, 28-49.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 23, 1-10.

Z Kuşağının Dindarlık Eğilimleri

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 182 - 205, 31.12.2021

Öz

Bu çalışma Kuşak Teorisi merkezinde Z kuşağının dindarlık eğilimlerini ortaya koymayı amaçlamaktır. Bu amaç doğrultusunda; çalışmada Türkiye’nin farklı şehirlerinde, farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip Z kuşağından kişilerle görüşmeler yapılmış ve sahip oldukları dini eğilimler analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında, doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniklerinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Araştırmada; katılımcıların dinin daha çok dışsal anlamlarına önem verdikleri, dini belli birkaç boyutu ile sınırlı olarak anladıkları, dini daha çok kendilerine fayda sağlayan, ayrıcalık tanıyan veya kendilerini iyi hissetmelerini sağlayan bir sebep olarak anlamlandırdıkları, dinin ibadet boyutunun yanında etki, bilgi, ahlak gibi boyutlarına ilişkin göndermeler yaptığı, katılımcıların hayatında dinin etkilerinin daha az görüldüğü, katılımcıların ibadethaneye gitme sıklığının az olduğu ve düzenli bir ibadethane rutinlerinin olmadığı, toplu dini ibadetlere katılmayı tercih etmedikleri, kendilerini dindar olarak görmedikleri, ibadetler sonrası olumlu duygular hissettikleri, dini bilgi edinmeyi önemsedikleri, daha çok internet üzerinden araştırma yaptıkları ve arkadaş seçimlerinde dinin etkisinin olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, İ. (Aralık 2014). Türkiye’de gençlik, din ve değerler konusunda yapılan ampirik araştırmaların yöntem ve içerik analizi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16 / 30, 183-202. https://doi.org/10.17335/sakaifd.219877
  • Arslan, A. & Staub, S. (2015). Kuşak teorisi ve içgirişimcilik üzerine bir araştırma. KAÜ İİBF Dergisi, 6/11, 1-5.
  • Aydın, N. (2020). Z kuşağı ve din (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Batson, C. D.; Schoenrade, P.; Ventis, W. L. (2017). Din ve birey. (A. Kuşat ve A. Taştan, Çev.), Kayseri: Kimlik Yay.
  • Bilge, E. Z. & Kula, M. N. (2020). Liseli gençlerin dindarlık eğilimi ve iyilik algısı arasındaki ilişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21/1, 215-240. https://doi.org/10.17494/ogusbd.763650
  • Büyüköztürk, Ş.; Çakmak Kılıç, E.; Akgün, E.; Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, S. (2021). Z kuşağında deizm algısı ve deistliğe yönelten sosyolojik faktörler (Yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Çelik, C. (2005). Dindarlık Tipolojilerine Metodolojik Bir Yaklaşım, İslâmiyat, 8/2, 71- 90.
  • Çetin, R. (2019). Ortaöğretim Öğrencilerinin Dindarlık Düzeyleri ve Ahlaki Çözülme Eğilimleri (Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Die 18. Shell Jugendstudie (2019). (Erişim Tarihi: 20 Temmuz 2021). https://www.shell.de/about-us/shell-youth-study/_jcr_content/par/toptasks.stream/1570708341213/4a002dff58a7a9540cb9e83ee0a37a0ed8a0fd55/shell-youth-study-summary-2019-de.pdf
  • Gürsu, O. & Önce Özokudan, F. S. (2019). Ergenlerde dindarlık, narsizm ve özgüven. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, 4/4, 439-454.
  • İnce, F. (2018). Kuşaklar arası etkin iletişim ve davranış. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Karslı, N. (2021). Üniversite öğrencilerinde manevi-insani değerler ve dindarlık ilişkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 50, 143-174. https://doi.org/10.17120/omuifd.891300.
  • Kaya, F. Ş. (2018). Üniversite gençliğinin öz-duyarlılık, değer yönelimleri ve dindarlık eğilimleri (devlet ve vakıf üniversiteleri karşılaştırması). Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 21/2, 144-179.
  • Kuran, E. (2020). Bir kuşağı anlamak. 4. Baskı. İstanbul: Mundi Yayınları.
  • Kuran, E. (2020). Telgraftan tablete. 12. Baskı. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Mannheim, K. (1952). The problem of generations, in P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the sociology of knowledge (pp. 276-320). London: Routledge and Kegan Paul.
  • Öztürk, F. D. (2021). Sosyal medyanın 12. sınıf öğrencilerin dini bilgileri üzerindeki etkileri (Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Sarıoğlu, E. B. (2018). Y’leri anla değiştirme. İstanbul: Humanist Kitap Yayıncılık.
  • Strauss, W. & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069, New York: William Morrow and Company.
  • Şen, S. (2019). Sekülerleşme: Lise gençliği üzerine sosyolojik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Topçuoğlu, A. &Aksan, G. (2019). Üniversite gençliğinin değerleri: 20 yıl sonra ne değişti?. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11/18, 2241-2274. https://doi.org/ 10.26466/opus.571209.
  • Türk, A. (2013). Y kuşağı. İstanbul: Kafekültür Yayıncılık.
  • Twenge, J. M. (2018). i-Nesli. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Yıldırım, S. & Gürsu, O. (2021). Yetişkinlerde dindarlık ve psikolojik dayanıklılık ilişkisi. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi 6/1, 28-49.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 23, 1-10.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sena Gökçe Bu kişi benim 0000-0001-6852-4108

İshak Tekin 0000-0002-3850-5691

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 7 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökçe, S., & Tekin, İ. (2021). Z Kuşağının Dindarlık Eğilimleri. Talim, 5(2), 182-205.



17973        17974     İLAHİYAT ATIF DİZİNİ20831