The study aims to determine generational differences and reveal the characteristics of religious tendencies of different generations in the center of Generational Theory. For this purpose, in the study it was analyzed that people from the generation Z with different socio-economic levels and living in different cities of Turkey were interviewed and their religious tendencies were determined. In this study, document analysis and semi-structured interview methods from qualitative research methods were used to collect research data. In the determining of the sample group, criterion sampling was preferred which it is from one of the purposive sampling methods. Participants pay more importance to the external meanings of religion. They understand religion as limited to a few specific dimensions. Participants mostly define religion in terms of the benefits it provides to them. The frequency of going to places of worship is lower for the generation Z. The participants do not have a visit routine of worship places. In terms of evaluating their own religiosity, the participants from Z generation do not consider themselves religious and feel positive emotions after the prayers. The participants of the generation Z care about obtaining religious knowledge and mostly research on the internet. Religion does not affect the choice of friends of participants from generation Z.
Religion Religiosity Generation Generation Z Generation Theory
Bu çalışma Kuşak Teorisi merkezinde Z kuşağının dindarlık eğilimlerini ortaya koymayı amaçlamaktır. Bu amaç doğrultusunda; çalışmada Türkiye’nin farklı şehirlerinde, farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip Z kuşağından kişilerle görüşmeler yapılmış ve sahip oldukları dini eğilimler analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında, doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniklerinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Araştırmada; katılımcıların dinin daha çok dışsal anlamlarına önem verdikleri, dini belli birkaç boyutu ile sınırlı olarak anladıkları, dini daha çok kendilerine fayda sağlayan, ayrıcalık tanıyan veya kendilerini iyi hissetmelerini sağlayan bir sebep olarak anlamlandırdıkları, dinin ibadet boyutunun yanında etki, bilgi, ahlak gibi boyutlarına ilişkin göndermeler yaptığı, katılımcıların hayatında dinin etkilerinin daha az görüldüğü, katılımcıların ibadethaneye gitme sıklığının az olduğu ve düzenli bir ibadethane rutinlerinin olmadığı, toplu dini ibadetlere katılmayı tercih etmedikleri, kendilerini dindar olarak görmedikleri, ibadetler sonrası olumlu duygular hissettikleri, dini bilgi edinmeyi önemsedikleri, daha çok internet üzerinden araştırma yaptıkları ve arkadaş seçimlerinde dinin etkisinin olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 7 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |