Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ASSESSMENT ON THE MYTH OF MARDUK’S ORDEAL

Yıl 2024, , 47 - 74, 29.03.2024
https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1426163

Öz

One of the unique and specific Texts in Ancient Mesopotamian written sources is the text about the captivity of the god Marduk. It belongs to the Neo-Assyrian Empire Period and consists of two versions. Although both versions of the text lack dynamics, the disconnected transitions between topics are quite clear. The subject is generally the captivity of the god Marduk. The God Marduk is being held captive in his own temple. The reason why he was held captive is not stated in the text, but the god is described as looking after and protecting Assyria’s interests. The god, who was beaten by his owsn guards for tyring to flee, expresses his innocence before the leading gods of Assyria and asks for permission to live. The innocence of God is ensured by the river ordeal. According to the text, this captivity coincided with the celebration of the Festival of Akītu in Babylon. The God Assur personally conducts the judgement of Marduk. The fate of the judged Marduk is uncertain. The text includes the information that Enūma Eliš, which will be recited at the Akītu Festival to be organised in Babylon, is also about the captivity of Marduk. From this point of view, it is a metaphorical interpretation of a Historical event in which a political superiority and victory is interpreted theologically by dramatising the political-religious troubles of the god Marduk.

Kaynakça

  • Aksoy, M. (2008). “Semboller-Damgalar Neyi Anlatır?”, 2023 Dergisi, S. 82, s. 38-40. Akyüz, F. (2020) “Asur Belgelerinde Nehir Ordali”, OANNES-Uluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları Dergisi, C.2, S. 2, s. 165-177. Annus, A. (2012). “The Political Inversion of the Religious Narrative: The Case of the Marduk Ordeal”, ASOR Newsletter, C. 61, S. 4, s. 25-26. Annus, A. (2010). “The Marduk Ordeal and Two Babylonian Omens”, NABÛ, S. 4, 2010, s. 102-104. Arnold, B., P. Michalowski (2006). “Achaemenid Period Historical Texts Concerning Mesopotamia”, The Ancient Near East: Historical Sources in Translation, M. W. Chavalas (ed.), Blackwell Pub., Malden, s. 405-428.

MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2024, , 47 - 74, 29.03.2024
https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1426163

Öz

Eski Mezopotamya yazılı kaynaklarında, eşine rastlanmayan spesifik metinlerden birisi, tanrı Marduk’un tutsaklığını konu alan metindir. Yeni Assur İmparatorluğu Dönemine ait, iki versiyondan oluşmaktadır. Metnin her iki versiyonunda da bir dinamiğe sahip olmamakla beraber konular arasındaki bağlantısız geçişler oldukça nettir. Konu genel olarak tanrı Marduk’un tutsaklığıdır. Marduk, kendi tapınağında esir tutulmaktadır. Neden esir tutulduğu belirtilmeyen tanrı, metinde Assur’un çıkarlarını gözetip koruduğunu ifade etmektedir. Kaçmaya çalıştığı için bizzat kendi muhafızları tarafından darp edilen tanrı, Assur’un önde gelen tanrıları huzurunda masumiyetini dile getirmekte ve yaşamak için izin istemektedir. Tanrının masumiyeti nehir ordali ile sağlanmaktadır. Metne göre, bu tutsaklık Babil’de Akītu Festivalinin kutlandığı döneme denk gelmektedir. Marduk’un yargılanmasını bizzat tanrı Assur yapmaktadır. Yargılanan Marduk’un akıbeti ise belirsizdir. Metinde, Babil’de düzenlenecek Akītu Festivalinde okunacak Enūma Eliš’in de Marduk’un tutsaklığını konu aldığı bilgisini içermektedir. Metin, açıkça tanrı Marduk’a ve dolayısıyla Babil’e karşı Assur’un üstünlüğünü vurgulandığı bir metindir. Bu açıdan siyasi bir üstünlüğün, zaferin teolojik olarak ele alındığı tanrı Marduk’un siyasi-dinsel sıkıntılarını dramatize ederek yorumlandığı, tarihsel bir olayın metaforik yorumudur.

Kaynakça

  • Aksoy, M. (2008). “Semboller-Damgalar Neyi Anlatır?”, 2023 Dergisi, S. 82, s. 38-40. Akyüz, F. (2020) “Asur Belgelerinde Nehir Ordali”, OANNES-Uluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları Dergisi, C.2, S. 2, s. 165-177. Annus, A. (2012). “The Political Inversion of the Religious Narrative: The Case of the Marduk Ordeal”, ASOR Newsletter, C. 61, S. 4, s. 25-26. Annus, A. (2010). “The Marduk Ordeal and Two Babylonian Omens”, NABÛ, S. 4, 2010, s. 102-104. Arnold, B., P. Michalowski (2006). “Achaemenid Period Historical Texts Concerning Mesopotamia”, The Ancient Near East: Historical Sources in Translation, M. W. Chavalas (ed.), Blackwell Pub., Malden, s. 405-428.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eski Önasya Tarihi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Karaköz 0000-0003-3624-0332

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2024
Kabul Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Karaköz, K. (2024). MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Tarih Araştırmaları Dergisi, 43(76), 47-74. https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1426163
AMA Karaköz K. MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. TAD. Mart 2024;43(76):47-74. doi:10.35239/tariharastirmalari.1426163
Chicago Karaköz, Kübra. “MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Tarih Araştırmaları Dergisi 43, sy. 76 (Mart 2024): 47-74. https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1426163.
EndNote Karaköz K (01 Mart 2024) MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Tarih Araştırmaları Dergisi 43 76 47–74.
IEEE K. Karaköz, “MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, TAD, c. 43, sy. 76, ss. 47–74, 2024, doi: 10.35239/tariharastirmalari.1426163.
ISNAD Karaköz, Kübra. “MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Tarih Araştırmaları Dergisi 43/76 (Mart 2024), 47-74. https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1426163.
JAMA Karaköz K. MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. TAD. 2024;43:47–74.
MLA Karaköz, Kübra. “MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Tarih Araştırmaları Dergisi, c. 43, sy. 76, 2024, ss. 47-74, doi:10.35239/tariharastirmalari.1426163.
Vancouver Karaköz K. MARDUK ORDAL’İ MİTOSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. TAD. 2024;43(76):47-74.