Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Ideals of a “New Woman” with an Élite Education Through her First-Person Narrative

Yıl 2016, , 197 - 211, 01.05.2016
https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000635

Öz

The personal writings of Semiha Sureya, a young woman who keeps her memoires in Ottoman, modern Turkish and English, show her ideals in life as a patriotic and enlightened “New Woman”. She is of a well-rooted traditional Ottoman family; and at the same time, she is well suited to the modernist project of the new regime as a student of the American Collegiate Institute of Izmir. Although she has the means and the capacity to have a career, she chooses to become a homemaker in her life. She will raise her children and work for charity as well as translating books from French and English, which will be published in local İzmir newspapers, however, her notebooks full of her personal writings have never been published. This private collection, which gives voice to Semiha Moralı, has been made available by her daughter for this article. Semiha Moralı’s dedication to her marriage and children, which from one perspective seems to be an impediment, empowers her from a different point of view

Kaynakça

  • Altınay, Ayşe Gül Ed. Vatan Millet ve Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.
  • Bozdoğan, Sibel and Reşat Kasaba Eds. Rethinking modernity and national identity in Turkey. Seattle: University of Washington Press, 1997
  • Cantek Funda Şenol, and Elif Ekin Akşit. “Kadınların Kuşaklar ve Sınıflar Arası Bilgi Aktarımları.” %C5%9Fenol-Cantek-Kad%C4%B1nlar%C4%B1n-Ku%C5%9Faklar-ve- S%C4%B1n%C4%B1flar-Aras%C4%B1-Bilgi- Aktar%C4%B1mlar%C4%B1.pdf
  • Childress, Faith J. “Creating the 'New Woman' in Early Republican Turkey: The Contributions of the American Collegiate Institute and the American College for Girls”. Middle Eastern Studies. Vol. 44, No. 4 (Jul., 2008): 553-569.
  • Durakbaşa Ayşe and Aynur İlyasoğlu. “Formation of Gender Identities in Republican Turkey and Women's Narratives as Transmitters of 'Herstory' of Modernization” Journal of Social History, Vol. 35, No. 1 (Autumn, 2001): 195- 203.
  • Erefe, İnci. Personal Communication. January-February 2014.
  • Gök, Fatma, Ed. 75 Yılda Eğitim. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları/Tarih Vakfı, 1999.
  • Kandiyoti, Deniz Ed.. Women, Islam and the State. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; Macmillan, 1991.
  • Kandiyoti, Deniz. Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. İstanbul: Metis Yay., 1997.
  • Karakaya-Stump, Ayfer. “Debating Progress in a ‘Serious Newspaper for Muslim Women’: The Periodical Kadın of the Post-Revolutionary Salonica, 1908-1909,” British Journal of Middle Eastern Studies, Vol. 30, No. 2 (November, 2003): 155-181.
  • Kasapoğlu, Türkan interview with Semiha Moralı. publ. Yeni Asır, Saturday, December 1984, p: 13. 4th interview of a series entitled “Atatürk, Devrimler ve Kadınlar” “Atatürk, Reforms and Women”.
  • Kaynar, Hakan. Projesiz Modernleşme. Cumhuriyet İstanbul’undan Gündelik Fragmanlar. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yayınları, 2012.
  • Parmaksız, Pınar-Melis Yelsalı “Kadınların Belleği Hatırlama, Anlatı, Deneyim ve Toplumsal Cinsiyet” http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/02/P%C4%B1nar- Melis-Yelsal%C4%B1-Parmaks%C4%B1z-Kad%C4%B1nlar%C4%B1n- Belle%C4%9Fi.pdf

Kendi Anlatısıyla Elit Eğitimi Almış bir “Yeni Kadın”ın İdealleri

Yıl 2016, , 197 - 211, 01.05.2016
https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000635

Öz

Anılarını Osmanlıca, Türkçe ve İngilizce tutan Semiha Sureya’nın kişisel yazıları, aydın bir “Yeni Kadın” olarak hayattaki ideallerini ortaya koyar. Hem köklü ve geleneksel bir Osmanlı ailesinden gelmekte, hem de İzmir Amerikan Koleji’nde okuyarak yeni rejimin modernist projesine uyum sağlamaktadır. Aslında kariyer sahibi olmak için gerekli donanıma ve imkana sahip olmasına rağmen ev hanımlığını seçecektir. Çocuklarını büyütmekle kalmayıp çeşitli yardım kuruluşlarında çalışacak ve Fransızca ve İngilizceden tercümeleri yerel İzmir gazetelerinde yayımlanacaktır, fakat kişisel yazılarıyla dolu olan defterler hiç yayımlanmamıştır. Semiha Moralı’nın anlatısını ortaya çıkaran şahsi koleksiyon bu makale için kızı tarafından temin edilmiştir. Evliliğine ve çocuklarına bağlılığı bir açıdan bakıldığında ona engel olmuş gibi görünse de, başka bir açıdan ona güç katmıştır

Kaynakça

  • Altınay, Ayşe Gül Ed. Vatan Millet ve Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.
  • Bozdoğan, Sibel and Reşat Kasaba Eds. Rethinking modernity and national identity in Turkey. Seattle: University of Washington Press, 1997
  • Cantek Funda Şenol, and Elif Ekin Akşit. “Kadınların Kuşaklar ve Sınıflar Arası Bilgi Aktarımları.” %C5%9Fenol-Cantek-Kad%C4%B1nlar%C4%B1n-Ku%C5%9Faklar-ve- S%C4%B1n%C4%B1flar-Aras%C4%B1-Bilgi- Aktar%C4%B1mlar%C4%B1.pdf
  • Childress, Faith J. “Creating the 'New Woman' in Early Republican Turkey: The Contributions of the American Collegiate Institute and the American College for Girls”. Middle Eastern Studies. Vol. 44, No. 4 (Jul., 2008): 553-569.
  • Durakbaşa Ayşe and Aynur İlyasoğlu. “Formation of Gender Identities in Republican Turkey and Women's Narratives as Transmitters of 'Herstory' of Modernization” Journal of Social History, Vol. 35, No. 1 (Autumn, 2001): 195- 203.
  • Erefe, İnci. Personal Communication. January-February 2014.
  • Gök, Fatma, Ed. 75 Yılda Eğitim. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları/Tarih Vakfı, 1999.
  • Kandiyoti, Deniz Ed.. Women, Islam and the State. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; Macmillan, 1991.
  • Kandiyoti, Deniz. Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. İstanbul: Metis Yay., 1997.
  • Karakaya-Stump, Ayfer. “Debating Progress in a ‘Serious Newspaper for Muslim Women’: The Periodical Kadın of the Post-Revolutionary Salonica, 1908-1909,” British Journal of Middle Eastern Studies, Vol. 30, No. 2 (November, 2003): 155-181.
  • Kasapoğlu, Türkan interview with Semiha Moralı. publ. Yeni Asır, Saturday, December 1984, p: 13. 4th interview of a series entitled “Atatürk, Devrimler ve Kadınlar” “Atatürk, Reforms and Women”.
  • Kaynar, Hakan. Projesiz Modernleşme. Cumhuriyet İstanbul’undan Gündelik Fragmanlar. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yayınları, 2012.
  • Parmaksız, Pınar-Melis Yelsalı “Kadınların Belleği Hatırlama, Anlatı, Deneyim ve Toplumsal Cinsiyet” http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/02/P%C4%B1nar- Melis-Yelsal%C4%B1-Parmaks%C4%B1z-Kad%C4%B1nlar%C4%B1n- Belle%C4%9Fi.pdf
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İklil Selçuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Selçuk, İ. (2016). The Ideals of a “New Woman” with an Élite Education Through her First-Person Narrative. Tarih Araştırmaları Dergisi, 35(59), 197-211. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000635
AMA Selçuk İ. The Ideals of a “New Woman” with an Élite Education Through her First-Person Narrative. TAD. Mayıs 2016;35(59):197-211. doi:10.1501/Tarar_0000000635
Chicago Selçuk, İklil. “The Ideals of a ‘New Woman’ With an Élite Education Through Her First-Person Narrative”. Tarih Araştırmaları Dergisi 35, sy. 59 (Mayıs 2016): 197-211. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000635.
EndNote Selçuk İ (01 Mayıs 2016) The Ideals of a “New Woman” with an Élite Education Through her First-Person Narrative. Tarih Araştırmaları Dergisi 35 59 197–211.
IEEE İ. Selçuk, “The Ideals of a ‘New Woman’ with an Élite Education Through her First-Person Narrative”, TAD, c. 35, sy. 59, ss. 197–211, 2016, doi: 10.1501/Tarar_0000000635.
ISNAD Selçuk, İklil. “The Ideals of a ‘New Woman’ With an Élite Education Through Her First-Person Narrative”. Tarih Araştırmaları Dergisi 35/59 (Mayıs 2016), 197-211. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000635.
JAMA Selçuk İ. The Ideals of a “New Woman” with an Élite Education Through her First-Person Narrative. TAD. 2016;35:197–211.
MLA Selçuk, İklil. “The Ideals of a ‘New Woman’ With an Élite Education Through Her First-Person Narrative”. Tarih Araştırmaları Dergisi, c. 35, sy. 59, 2016, ss. 197-11, doi:10.1501/Tarar_0000000635.
Vancouver Selçuk İ. The Ideals of a “New Woman” with an Élite Education Through her First-Person Narrative. TAD. 2016;35(59):197-211.