It requires to explain some issues in order to understand how Safavids has reached from‘Lodges’to the earthly power. To understand the Safavids ancestors Sheik Safi and the political and social conditions of his period (İlkhanıds) will help us in that matter. Besides that, location of sect in İran and how İranians heading to sect according to the historical conditions in the period of stagnation is very important. Sufism movements have become very common in the periods of Mongoland and it also attracts the attention of society and community managers. Sufism means a person recognizing himself or herself and it is also a perspective about existence like religion and philosophy. Sufism in Islâmîc world has two positive and negative meanings: 1. To leave world to devote himself/herself to Allah affected by the others sufi ideas 2. To attach importance to the status of society and community by developing himself/herself and making leadership in the historical events. Safavids have been effective on the community and society by understanding these conditions. Safavids are the first sufi people who reached from the lodges to the world reign. Safavids have created a common feeling by using the Imam Shi’ism. For that reason it requires to understand Imam Shi'ism which comes for their help, in order to recognise Safavids. The person who wants to dominate Iran, firstly has to express his perspective to the sect. Before Safavids period, governmental representatives of Iran have combined religion and state but Safavid Sufi people have become the first state that have combined Shi’ism with their own state management
Safevîds Lodges earthlypower Lodges Ilkhanids Religious Sect Sheik Safi İslâm Shi’ism.
Safevîlerin, Tarikat Tekkesinden dünyevî güce nasıl ulaştığını anlamak için birkaç konuya açıklık getirmek gerekmektedir. Safevîlerin Atası Şeyh Safi ve Onun döneminin (İlhanlılar’ın) siyasi-içtimâî konumunu bilmek bize bu konuda yardım edecektir. Bunun yanı sıra İran’da dinin diğer bir ifadeyle mezhebi konumun ve tarihsel şartlara bağlı olarak İran’ın duraklama dönemlerinde mezhepsel dönüşümlerinin önemi büyüktür. İlhanlılar zamanında sufîlik hareketleri çok yaygınlaşmış ve hem toplumun hem de yöneticilerin dikkatini çekmiştir. Sufîlik insanın kendini tanıması ve aynı zamanda tıpkı din ve felsefe gibi varlık hakkında bir bakış açısını yansıtmaktadır. İslâm’da sufîlik, İslâm’ı etkilemiş olan diğer sufî fikirlerden etkilenerek, kendini Allah’a bağlamak için dünyayı terk etme ve kendini geliştirmekle birlikte; halk ve toplumun durumuna önem vermek ve tarihî olaylarda önder olmak üzere olumlu ve olumsuz iki zıt durumu ihtiva etmektedir. Safevîler tüm bu etkenleri kavrayarak halk ve toplumun üzerinde etkili olmuşlardır. Safevîler, “Tekke”den dünya saltanatına erişen ilk sufilerdiler. İmamiye Şiîliğini kullanarak halkla ortak bir duygu zemini oluşturmuşlardır. Bu nedenle Safevîler’i anlamak için onların siyasi bakımdan güçlenmelerini sağlayan İmamiye Şiîliğini tanımak gerekmektedir. Tarihsel olarak İran’a hakim olmak isteyen erkin ilk olarak dine olan bakış açısını belirtmesi gereklidir. Safevîler’den önce İran’daki yöneticiler din ile devleti birleştirmişlerse de, Şiîliği kendi yönetimleriyle birleştiren ilk devlet Safevî Sufileri olmuştur
Safevîler Tekke Sufî Siyasi güç İlhanlılar Mezhep Şeyh Safi İslâm Şiîlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |