Ion of Chios, who produced a great deal of literary works in various genres ranging from tragedy to lyric poetry, from philosophy to local historiography, is one of the most versatile authors of his era. The most prominent of his works among those that reached today from the references of the authors of the later periods is Epidemiai/Visitors. Epidemiai is a memoir by content where he narrates the stories of famous people visiting his hometown Chios or of those whom he had met on his visits. Ion writes about the changes that took place between the end of the Persian War and the beginning of the War of Peloponnesus within the Athenian state structure. He talks about the politics of transition from Cleisthenes’s moderate oligarchic system to Pericles’s democratic system. The fragments that have survived from Epidemiai are about the portraits of Socrates, Sophocles, Pericles, and Cimon. This article argues that those portraits, which seem to be apolitical personal statements at first glance, in fact involve the latent political movements and controversies of the era. Ion’s aggressive and derogatory remarks about Pericles are the reflections of his world view as an aristocratic person living in Chios under an oligarchic government. Ion who is seen to adopt Pan-Hellenic ideas is in fact understood to be a follower of cosmopolitan aristocratic values from his portrayal of Cimon.
Tragedyadan lirik şiire, felsefeden yerel tarih yazıcılığına kadar çok çeşitli edebi türde eserler veren Khioslu İon, döneminin en üretken yazarlarındandır. Geç dönem yazarlarının atıflarından günümüze ulaşan eserleri arasında en göze çarpanı Epidemiai/Seyahatler’dir. Vatanı Khios’u ziyaret edenler ile kendi seyahatlerinde karşılaştığı Yunan dünyasının ünlü kişilerini anlattığı Epidemiai içerik olarak bir hatırattır. İon bu eserinde Pers Savaşının sonu ile Peloponnesos Savaşının başlangıcı arasında ortaya çıkan Atina’nın devlet yapısındaki değişiklikleri ele almıştır. Kleisthenes’in ılımlı oligarşik sisteminden Perikles’in demokratik sistemine geçiş politikalarını anlatır. Epidemiai’dan günümüze kalan fragmanlar Sokrates, Sophokles, Perikles ve Kimon’un portreleri hakkındadır. Bu makalede tartışılacağı üzere İon’un ilk bakışta apolitik bir tutumla ele aldığı kişisel nitelendirmeleri gibi görünen anlatımında gerçekte dönemin gizli politik akımları ve çekişmeleri vardır. Khios’ta aristokrasiye bağlı biri olarak oligarşik yönetim altında yaşayan İon’un, Perikles hakkındaki saldırgan ve aşağılayıcı düşünceleri bu dünya görüşünün bir yansımasıdır. Panhellenik düşünceyi benimsediği anlaşılan İon’un, Kimon anlatısından aslında kozmopolit aristokratik değerlerin sürdürücüsü olduğu anlaşılmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 |