Terk edilmiş bebek, Antik Hindistan'ın Mahabharata Destanından, Yunan mitolojisinin Oedipus'una; antik coğrafyanın büyük kralları Pers Kralı Kyros, Roma Kralı Romulus, İyonya Kralı İyon, Akkad Kralı Sargon, İran Kralı Feridun ve Turan Kralı Efrasiyab’in doğum öykülerinden; yarı tanrı Gılgamış ve Herkül’ün hikayesine, Tanrıça Kibele ve Semiramis’ten Tanrı Poseidon'un ikiz çocukları Aeolus ve Boeotus’a, dünya mitolojisinin ortak motiflerinden biridir. Efsanelere konu olan bebekler kimi zaman bir sepet/sandıkla bırakıldıkları nehirde sürüklenerek karaya vurur ya da bir dağın yamacında terk edilir. Bir süre vahşi hayvanlar tarafından beslenerek hayatta kalır. Genellikle onları bularak büyüten kişi, bir çobandır. Bu çocukların anneleri soylu ve bakire kadınlar/rahibelerdir. Bebekler büyüdükten sonra kendi köklerine, ait oldukları kültürel habitata doğru yolculuğa çıkar. Sonunda, hakları olan ve kendilerinden esirgenen (ki bu genellikle bir krallıktır) geri alır. Bu bebekler bir ülkenin, kavmin kurucu kralları, kahramanlarıdır. Onların mitik yaşam öyküleri kahramanın doğuşu miti kapsamında değerlendirilir.
İçindeki motifler ve olay örgüsündeki akıştan hareketle, kahramanın doğuşu mitleri ile aynı kategoride bulunması gereken bir efsane de Hitit edebiyatına aittir. "Kaneš Kraliçesinin Otuz Oğlu ve Kızı " olarak bilinen bu efsane, Zalpa Öyküsü (CTH 3.1) adı verilen bir metnin giriş bölümünü (mitolojik bölüm) oluşturur. Metnin geri kalanı, Zalpa şehrinin yıkılışı (tarihi bölüm) üzerinedir. Mitolojik bölümde geçen terk edilmiş bebek motifinin dünya çapındaki paralellerinden farkı, kraliçenin bir batında doğurduğu ve nehre terk ettiği bebeklerin sayısının otuz olmasıdır (çoğul doğum). Metnin mitolojik girişi ve tarihsel bölümünün birbirinden farklı olması, konu ile ilgilenen araştırmacıları iki ayrı metin ile karşı karşıya olup olmadıkları sorusu ile karşı karşıya getirmiştir. İki metin arasındaki farklılığın temel nedeni kurgusal olaylardan gerçek olaylara geçişten kaynaklanan boşluktur. Kaneš kraliçesinin otuz prensinin hikâyesi kahramanın doğuşu mitleri kapsamında ele alındığında söz konusu boşluk anlam kazanmaktadır ki bu da çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Kaneš Kraliçesi Zalpa Masalı Terk Edilmiş Bebek Motifi Kahramanın Doğuşu Miti Ensest
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eski Anadolu Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 76 |