Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Arapça Öğretmenlerine Göre Arapça Ders Kitapları

Yıl 2022, , 487 - 509, 28.06.2022
https://doi.org/10.30622/tarr.1127314

Öz

Eğitim, girdi, süreç, çıktı ve değerlendirme şeklinde öğeleri olan bir sistemdir. Tüm bu öğeler, öğrenciye isteyerek bir program çerçevesinde davranış kazandırmak içindir ve bu öğelerin herhangi birinde yapılan değişiklik, eksiklik ve yanlışlar işleyişi tümüyle etkiler. Ders kitapları eğitimin vazgeçilmezlerinden olup, öğretmen ve öğrenciler tarafından en çok kullanılan materyaller arasında yer alır. Eğitim-öğretim sürecinin verimli bir şekilde sürdürülebilmesi için kitabın öğrencinin seviyesine, gelişim basamaklarına ve aynı zamanda eğitim programlarına uygun olması gerekir. İçeriği, dil ve anlatımı, öğretim teknolojileri ve materyal tasarımına uygun olmalıdır. Eğitim-öğretimde etkin bir rolü olan ders kitaplarının seçimi oldukça önemlidir ve ders kitaplarının değerlendirilmesi kitapların daha nitelikli olmalarına imkân sağlar. Ders kitapları eğitimdeki güncel gelişmelere rağmen yerini her zaman korumuştur. Ders kitaplarının hazırlanmasında bilimsel gelişmeler de dikkate alınmalıdır.Araştırmanın amacı İmam-Hatip Ortaokulu 8. sınıf Arapça dersinde okutulan ve Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanmış olan هَيَّا نَتَعَلَّمُ العَرَبيَّةَ isimli ders kitabının, amacı, Arapça dil öğrenim ve öğretimine uygunluğu, kelime ve dil unsurlarının takdimi, kitaptaki etkinlikler ve alıştırmaların destekleyici kaynaklar açısından değerlendirilmesidir.Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İmam-Hatip Ortaokullarında 8. Sınıf Arapça derslerine girmekte olan 43 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırmaya katılan Öğretmenlerin anket sorularına verdikleri cevaplar SPSS programında değerlendirilmiş ve ortalamalar hesaplanmıştır. Bu araştırmayla 8. Sınıf Arapça Ders Kitabının kitabın amacı nedir? Kitaptaki dil öğrenim ve öğretim yaklaşımı nasıldır? Kitaptaki görsel öğelerin tasarımı ne derece yeterlidir? Kelime ve dil unsurlarının anlatımı nasıldır? Etkinlikler ve alıştırmalar yeterli ve öğretici midir? Organizasyon ve konu sıralaması uygun mudur? Ve destekleyici kaynaklar doyurucu mudur? Sorularına cevap aranmıştır. Elde edilen cevaplar bilimsel veriler doğrultusunda incelenmiş, yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Teşekkürler

Kaynakça

  • Atieno, O. P. (2009). An Analysis of the Strenghts and Limitation of Quantitative Research Paradigms, Problems of Education in The 21. Century, c. 13, 13-18.
  • Demirbaş, M. (2014). “Bilimsel Araştırma ve Özellikleri”, Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Editör. Mustafa Metin), Ankara, 3-19.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye: Öğretme Sanatı, Ankara.
  • Demirel, Ö., Kıroğlu, K. (2006). Eğitim ve Ders Kitapları, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi (Editörler: Özcan Demirel, Kasım Kıroğlu), 2. Baskı, Ankara, 1-11.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri, 5. Baskı, Erzurum.
  • Küçükahmet, L. (2003). Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu ( Editör: Leyla Küçükahmet), Ankara, 11-14.
  • Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies, Oxford Üniversitesi Yayınları.
  • Duman, T., Çakmak, M. (2003). Ders Kitaplarının Nitelikleri, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Ed. Leyla Küçükahmet), Ankara.
  • Gökdere, M., Keleş, E. (2004). Öğretmen ve Öğrencilerin Fen Bilgisi Ders Kitaplarını Kullanma Düzeyleri Üzerinde Müfredat Değişikliğinin Etkisi, Millî Eğitim Dergisi, sayı: 161.
  • Kanlı, U., Yağbasan, R. (2004). Proje 2061’in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 123-155.
  • Kelebek, M. (2018). (2018). Öğretim Yöntemleri ve Arapça Öğretim Teknikleri Üzerine Prof. Dr. Mahmud Kamil En-NÂKA İle Bir Söyleşi. eskidergi.cumhuriyet.edu.tr. (20.03.2018)
  • Kılıç, A., Seven, S., (2007). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Orta Öğretim Coğrafya Ders Kitapları Değerlendirme Ölçütleri, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 8, İstanbul, 19-33.
  • Küçükahmet, L. (2003). Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu ( Editör: Leyla
  • MEB, Ders Kitapları İle Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge, Tebliğler Dergisi, Haziran 2007/2597.
  • Özdemir, F. E. (2007). Devlet İlköğretim Okullarında Okutulan Time For English 4 Adlı Kitabın Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, S., Turanlı, N. (2005). Liselerde Okutulmakta Olan Lise I. Sınıf Matematik Kitaplarının Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 327-341.
  • Taşdemir, C. (2011). Ortaöğretim 10. Sınıf Matematik Ders Kitabının Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi: Bitlis İli Örneklemi, Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(4), 41-54.
  • Yılmaz, A., Seçken, N., Morgil, İ. (1998). Lise 11. Sınıf Kimya 3 Ders Kitaplarının Kimya Eğitimine Uygunluklarının Araştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, 73-83.

Arabic Course Book in Views Of Arabic Language Teachers (Religious Secondary School 8th Grade)

Yıl 2022, , 487 - 509, 28.06.2022
https://doi.org/10.30622/tarr.1127314

Öz

Education is a system which has input, process, output and evaluation. All of these components are for students to acquire behaviors voluntarily in frame of a program and any changes, deficiencies and mistakes which are made in any of these component affects the process entirely. Coursebooks are vital and they are among the most used education materials by the students and teachers. They should be convenient for the academic levels of students, development steps, and education programs as well. Content of the coursebooks should be convenient for teaching and language, teaching technologies, and material design. Selection of the coursebooks which have an active role in education is very important and the reviewal of the coursebooks makes them more qualified. It remained its place even though the current changes in education. Scientific developments should be considered in preparing coursebooks as well. The purpose of the research is to review the Arabic هَيَّا نَتَعَلَّمُ العَرَبيَّةَ coursebook which is used in Religious Secondary Schools for 8th grades in terms of convenience for Arabic language learning and teaching, the introduction of the vocabulary and language factors, activities in the coursebook, and workbooks. The quantitative method was used in this study. The sample of the study consists of 43 Arabic language teachers who teach for 8th grades in Religious Secondary Schools in the 2017-2018 education and teaching year. In the study the questionnaire was usrd to gather the data. The answers of the teachers who participated in the study werw evaluated by in the SPSS program and averages were calculated. In this study the following questions were analyzed; What is the purpose of the Arabic language coursebook? What are the language teaching and learning approaches in the coursebook? To what extent are the visuals enough in the coursebook? How is the teaching of the vocabulary and language factors? Are the activities and exercises enough and instructive? Are the organization and sequence of the subject convenient? Are workbooks fulfilling? Gathered answers were analyzed, interpreted, and suggested according to the scientific data.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Atieno, O. P. (2009). An Analysis of the Strenghts and Limitation of Quantitative Research Paradigms, Problems of Education in The 21. Century, c. 13, 13-18.
  • Demirbaş, M. (2014). “Bilimsel Araştırma ve Özellikleri”, Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Editör. Mustafa Metin), Ankara, 3-19.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye: Öğretme Sanatı, Ankara.
  • Demirel, Ö., Kıroğlu, K. (2006). Eğitim ve Ders Kitapları, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi (Editörler: Özcan Demirel, Kasım Kıroğlu), 2. Baskı, Ankara, 1-11.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri, 5. Baskı, Erzurum.
  • Küçükahmet, L. (2003). Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu ( Editör: Leyla Küçükahmet), Ankara, 11-14.
  • Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies, Oxford Üniversitesi Yayınları.
  • Duman, T., Çakmak, M. (2003). Ders Kitaplarının Nitelikleri, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Ed. Leyla Küçükahmet), Ankara.
  • Gökdere, M., Keleş, E. (2004). Öğretmen ve Öğrencilerin Fen Bilgisi Ders Kitaplarını Kullanma Düzeyleri Üzerinde Müfredat Değişikliğinin Etkisi, Millî Eğitim Dergisi, sayı: 161.
  • Kanlı, U., Yağbasan, R. (2004). Proje 2061’in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 123-155.
  • Kelebek, M. (2018). (2018). Öğretim Yöntemleri ve Arapça Öğretim Teknikleri Üzerine Prof. Dr. Mahmud Kamil En-NÂKA İle Bir Söyleşi. eskidergi.cumhuriyet.edu.tr. (20.03.2018)
  • Kılıç, A., Seven, S., (2007). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Orta Öğretim Coğrafya Ders Kitapları Değerlendirme Ölçütleri, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 8, İstanbul, 19-33.
  • Küçükahmet, L. (2003). Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu ( Editör: Leyla
  • MEB, Ders Kitapları İle Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge, Tebliğler Dergisi, Haziran 2007/2597.
  • Özdemir, F. E. (2007). Devlet İlköğretim Okullarında Okutulan Time For English 4 Adlı Kitabın Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, S., Turanlı, N. (2005). Liselerde Okutulmakta Olan Lise I. Sınıf Matematik Kitaplarının Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 327-341.
  • Taşdemir, C. (2011). Ortaöğretim 10. Sınıf Matematik Ders Kitabının Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi: Bitlis İli Örneklemi, Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(4), 41-54.
  • Yılmaz, A., Seçken, N., Morgil, İ. (1998). Lise 11. Sınıf Kimya 3 Ders Kitaplarının Kimya Eğitimine Uygunluklarının Araştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, 73-83.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Özdemir 0000-0002-7856-1401

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özdemir, S. (2022). Arapça Öğretmenlerine Göre Arapça Ders Kitapları. Turkish Academic Research Review, 7(2), 487-509. https://doi.org/10.30622/tarr.1127314

Turkish Academic Research Review 
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.