The main objective of this study is to prove that Iqama which is a part of the text
of Adhan is a distinct form of Turkish Religion Music. A total of 8 performances
from two selâtin mosques and two other Mosques were taken as research samples.
By analysing the maqams (system of melody types) of the performances the
differences between two forms were determined. To this end, the distinct structure
of Iqama was tried to be explained with the related resource support. This article is
a master thesis source entitled “Comparative Analysis of Mosque Music Practices
in Istanbul” by Hasan Kemal Bıyık, a student of Master’s program in Marmara
University Institute of Social Sciences, Department of Islamic History and Arts,
Department of Turkish Religious Music (2018) . Thesis Advisor is Associate
Professor Dr. Ayşe Başak Harmancı.
Bu çalışmanın amacı, metin olarak ezanın parçası olan kāmetin,
müstakil bir Türk Din Mûsîkîsi formu olduğunu ortaya koymaktır. Araştırmanın
örnekleminde iki selâtin, iki diğer camilerde olmak üzere toplam sekiz farklı
icra uygulaması bulunmaktadır. İcralar üzerinde yapılan makamsal analizlerle
iki formun arasındaki farklar belirlenmiş, konu ile ilgili kaynak desteğiyle kāmetin
ezandan müstakil yapısı açıklanmaya çalışılmıştır. Bu makale, Marmara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı,
Türk Din Musikisi Bilim Dalı‟nda Yüksek
Lisans programı öğrencisi olan Hasan Kemal Bıyık’ın “İstanbul’daki Cami
Musikisi Uygulamalarının Karşılaştırmalı İncelenmesi” (2018) başlıklı yüksek
lisans tezi kaynak alınarak yazılmıştır. Yüksek Lisans tez Danışmanı Doç. Dr.
Ayşe Başak Harmancı’dır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |