Öz
Teknoloji geliştikçe insanlar cihazlarla fazla zaman geçirmeye başladı. Günlük yaşamda teknolojinin giderek yaygınlaşan kullanımları teknoloji ve teknoloji bağımlılığı konuları hakkında yeni çalışmaların yapılmasını tetiklemiştir. Kişisel bir özellik olarak da değerlendirilmeye çalışılan bilişsel stil, yaşamın her alanında bireysel davranışları etkilemiştir. Günümüzde medya ve teknolojinin artan kullanımına paralel olarak, bu kişisel özelliğin medya ve teknoloji kullanımını nasıl etkilediği konusu ilgi çekmeye başlamıştır. Aslında insanların teknolojiyi kullanma şekilleri, bilişsel stillerini gösterir ya da onlardan etkilenir. Burada belirtilenlerden yola çıkılarak, bu çalışma, üniversite öğrencilerinin bilişsel stilleri ile teknoloji ve medya kullanımı ve medya ile ilgili tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Katılımcılar sosyal bilimler bölümlerinden (psikoloji, sosyoloji ve felsefe bölümlerinde okuyan toplam 94 öğrenci) ve Bilgisayar Teknolojisi ve Bilgi Sistemleri (toplam 74 öğrenci) bölümündendi. Toplam 171 katılımcının 94'ü kadın, 77' si erkekti ve yaşları ise 19 ile 27 arasında değişiyordu (yaş ortalaması = 21.08; ss = 1.35). Katılımcılara bir bilgisayarda Bilişsel Stil Analizi (BSA) testinin bir formu verilmiş ve hemen ardından medya ve teknoloji kullanımı ve tutumları ölçeğini tamamlamaları istenmiştir. Analizler değerlendirildiğinde elde edilen sonuçlara göre sosyal bilimlerdeki bölümlerde (psikoloji, sosyoloji ve felsefe bölümlerinde) okuyan öğrencilerin sözel bilişsel stili kullanmaya, Bilgisayar Teknolojisi ve Bilgi Sistemleri bölümünde okuyan öğrencilerin ise görsel bilişsel stili kullanmaya daha fazla yöneldikleri görülmüştür. Ayrıca analitik bilişsel stili kullanmaya eğilimi olan katılımcıların, holistik bilişsel stili kullanmaya eğilimi olanlara göre daha fazla sosyal ağ arkadaşına sahip oldukları görülmüştür. Bulgular genel olarak değerlendirildiğinde, analitik bilişsel eğilimin medya ve teknoloji kullanımında sosyalleşme eğilimi ile ilişkili olduğunu, holistik bilişsel eğilimin ise bireysel eğilimlerle ilişkili olduğunu göstermektedir.