İslâm’ın ilk dönemlerinden başlayarak âlimler neshin mahiyeti, delilleri ve Kur’an’da geçen emir ve nehiy ifadeleri yanında haber ifadelerinin neshin konusu olup olmayacağı meseleleri üzerinde yoğunlaşarak bir nesh teorisi meydana getirmişlerdir. Bu bağlamda şer’î hüküm içeren haber ifadelerinin emir ve nehiy manasında oldukları için metninin daha sonra gelen şer’î bir delille nesh edilmesi caiz görülmüştür. Haberin ifade ettiği şeye (medlûl) gelince; Allah’ın sıfatları ve kıyametin kopuşu gibi değişmesi mümkün olmayan şeylerden ise, yalana yol açacağı için, bunun nesh edilmesi caiz görülmemiştir. Bu iki konuda âlimler ittifak etmişlerdir. Geçmişte olanları ve gelecekte olacak hâdiseleri bildiren haberin ifade ettiği şeyin neshin konusu olup olmayacağı konusunda ise ihtilafa düşmüşlerdir. Keza vaad ve vaid bildiren haberler ile ebedîlikle kayıtlanan haber ifadelerini neshin caiz olup olmayacağı da tartışma konusu olmuştur. Burada Kur’an’da geçen haber ifadelerinin hangisinin nesh edilmesinin mümkün, hangisinin mümkün olmadığı meselesinin ana hatlarıyla ortaya konulması amaçlanmıştır.
Selamün aleyküm Osman hocam sizinle üzerinde konuştuğum maklem ekte gönderilmiştir.
Along with the blogging of "Usul al-Fiqh", scholars have developed an abrogation theory by focusing on the nature of abrogation, it’s proofs and the abrogation of the order and forbid and news statements and whether they will be the subject of the abrogation. In this context, scholars agreed that it is permissible to abrogate the text of news statements. They also agreed on the fact that it is not permissible to abrogate the unchangeable news statements’ reporting (madlûl), such as the union of God, attributes of Allah and doomsday break. It is disputed whether the changeable news statements’ reporting what happened in the past and what will happen in the future are permissible to abrogate them. According to an opinion that is attributed to the majority of scholars, if the news statement is one of the things that can change, such as informing that a person is a believer or an unbeliever, it is permissible to abrogate it. According to one view, it is not permissible. While a group considered it permissible for news statement reporting about the future, it was not permissible for news statements’ reporting what happened in the past. While some scholars consider it permissible to abrogate the news statements that is promise and threatening, the majority said that it is not permissible.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |