İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumları (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Örneği)
Yıl 2020,
Cilt: 6 Sayı: 2, 853 - 886, 31.12.2020
Osman Arpaçukuru
,
Muzaffer Üzümcü
Öz
Araştırma, ilahiyat fakültesi hazırlık sınıfı öğrencilerinin Arapça dersine dair görüş ve tutumlarını değerlendirmektedir. Değerlendirme sonucunda Arapça öğretiminin daha verimli olması için çözüm önerileri sunmayı ve bu suretle ilahiyat fakültelerinde Arapça öğretiminin kalitesinin iyi yönde arttırılmasına katkı sunmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın önemi, Arapça öğrenimini daha etkili kılmak için öğrencilerin düşüncelerinden hareketle çözüm üretmesidir. Örneklem olarak Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı öğrencileri seçilmiştir. Araştırma verilerini toplamak için Aydoslu tarafından geliştirilen “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” Arapçaya uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri cinsiyet, öğretim türü, mezun olunan lise türü ve Arapçaya ayrılan zamandır. 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında 166 öğrenci-nin katılımıyla toplanan veriler SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulardan hazırlık öğrencilerinin çoğunun Arapça dersine yönelik olumsuz tutumlara sahip olmadığı ancak Arapçayı zor bir dil olarak gördükleri anlaşılmaktadır.
Kaynakça
- Altun, Ahmet. Türklere Arapça Öğretim Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Akdem Yayınları, 2017.
- Amal A. Al-Makhzoumi, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapçaya Yönelik Motivasyonu ve Başarıları”, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi -/8 (1994), 393-412.
- Aydın, Atik. “İlahiyat Lisans Öğrencilerinin Arapça Eğitimi Hakkındaki Görüşleri”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 11/1 (Bahar 2020): 33-57.
- Aydoslu, Ulviye. Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (B.E.F. Örneği). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
- Cebeci, Suat. “Özel Sayı: Cumhuriyet Döneminde Yüksek Din Öğretimi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 39/2 (Ağustos 1999): 227-235. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001339
- Civelek, Yakup. “Türkiyede Arapça Öğretimine Dair Bazı Teklifler -Riyad Arap Dil Enstitüsü Örneği-”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi /2 (Aralık 1998): 225-283.
- Deliçay, Tahsin. “İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Öğrenmedeki Motivasyon Düzeyleri -Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği-”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10/1 (2005): 59–74.
- Doğan, Candemir. Arapça Öğretim Metot ve Teknikleri. Ankara: Şahsi Yayınları, 1989.
- Doğan, Candemir. Arapça Öğrenim ve Öğretim Kılavuzu. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2011.
- Fazio, Russell H. “Attitudes as Object–Evaluation Associations of Varying Strength”. Social Cognition 25/5 (2007).
- Güneş, Adem. Din Öğretimi Materyalleri. İstanbul: Dem Yayınları, 3. Baskı, 2017.
- Howe, Lauren C. - Krosnick, Jon A. “Attitude Strength”. Annual Review of Psychology 68/1 (03 Ocak 2017), 327-351. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033600
- Koştaş, Münir. “Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (Dünü Bugünü)”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 39/2 (1932), 141-184.
- Özcan, Murat vd. Kuramdan Uygulamaya Arapça Dil Becerilerinin Öğretimi. İstanbul: Akdem Yayınları, 2018.
- Özcan, Yusuf - Yapıcı, Asım, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği), Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (2016), 113 – 142.
- Soysaldı, Mehmet. “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”. EKEV Akademi Dergisi 14/45 (Güz 2010), 247-279.
- Soyupek, Hasan. “İlahiyat Fakülteleri Hazırlık Sınıflarında Yürütülen Arapça Öğretimine İlişkin Öğ-renci Başarılarının Tespit Edilmesi: Isparta İlahiyat Fakültesi Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (32), 71-87.
- Şahan, Hasan Hüseyin. Eğitimde Program Geliştirme & Öğretim İlke ve Yöntemleri. Pegem Akademi, 4. Baskı, 2017.
- Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS Veri Analizi. Ankara: Nobel, 2002.
- Türkmen, Sabri. Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretimi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2019.
- Uçar, Recep. “İlahiyat fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Ölçeği geliştirme Çabası”. İnönü
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Güz 2013/4(2): 127-144.
- Uçar, Recep; Türkmen, Sabri. “İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine Yönelik Tutumlarına ve Başarılarına Olan Etkisi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 15/3 (2015).
Attitudes of Theology Faculty Preparatory Class Students Towards the Arabic Course (Tekirdağ Namık Kemal University Sample)
Yıl 2020,
Cilt: 6 Sayı: 2, 853 - 886, 31.12.2020
Osman Arpaçukuru
,
Muzaffer Üzümcü
Öz
The research evaluates the opinions and attitudes of the preparatory students of the Faculty of Theology. As a sample, students from the Faculty of Theology of Tekirdag Namık Kemal University were selected. In order to collect the research data, “Attitude Scale for English Course” developed by Aydoslu was adapted to Arabic. The independent variables of the study are gender, type of educa-tion, type of high school graduated and the students' Arabic study period. Data collected with the participation of 166 students in the spring semester of 2018-2019 academic year were analyzed using SPSS software. It is understood from the findings that most of the preparatory students have not negative attitudes towards Arabic lesson and they see Arabic as difficult.
Kaynakça
- Altun, Ahmet. Türklere Arapça Öğretim Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Akdem Yayınları, 2017.
- Amal A. Al-Makhzoumi, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapçaya Yönelik Motivasyonu ve Başarıları”, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi -/8 (1994), 393-412.
- Aydın, Atik. “İlahiyat Lisans Öğrencilerinin Arapça Eğitimi Hakkındaki Görüşleri”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 11/1 (Bahar 2020): 33-57.
- Aydoslu, Ulviye. Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (B.E.F. Örneği). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
- Cebeci, Suat. “Özel Sayı: Cumhuriyet Döneminde Yüksek Din Öğretimi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 39/2 (Ağustos 1999): 227-235. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001339
- Civelek, Yakup. “Türkiyede Arapça Öğretimine Dair Bazı Teklifler -Riyad Arap Dil Enstitüsü Örneği-”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi /2 (Aralık 1998): 225-283.
- Deliçay, Tahsin. “İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Öğrenmedeki Motivasyon Düzeyleri -Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği-”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10/1 (2005): 59–74.
- Doğan, Candemir. Arapça Öğretim Metot ve Teknikleri. Ankara: Şahsi Yayınları, 1989.
- Doğan, Candemir. Arapça Öğrenim ve Öğretim Kılavuzu. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2011.
- Fazio, Russell H. “Attitudes as Object–Evaluation Associations of Varying Strength”. Social Cognition 25/5 (2007).
- Güneş, Adem. Din Öğretimi Materyalleri. İstanbul: Dem Yayınları, 3. Baskı, 2017.
- Howe, Lauren C. - Krosnick, Jon A. “Attitude Strength”. Annual Review of Psychology 68/1 (03 Ocak 2017), 327-351. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033600
- Koştaş, Münir. “Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (Dünü Bugünü)”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 39/2 (1932), 141-184.
- Özcan, Murat vd. Kuramdan Uygulamaya Arapça Dil Becerilerinin Öğretimi. İstanbul: Akdem Yayınları, 2018.
- Özcan, Yusuf - Yapıcı, Asım, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği), Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (2016), 113 – 142.
- Soysaldı, Mehmet. “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”. EKEV Akademi Dergisi 14/45 (Güz 2010), 247-279.
- Soyupek, Hasan. “İlahiyat Fakülteleri Hazırlık Sınıflarında Yürütülen Arapça Öğretimine İlişkin Öğ-renci Başarılarının Tespit Edilmesi: Isparta İlahiyat Fakültesi Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (32), 71-87.
- Şahan, Hasan Hüseyin. Eğitimde Program Geliştirme & Öğretim İlke ve Yöntemleri. Pegem Akademi, 4. Baskı, 2017.
- Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS Veri Analizi. Ankara: Nobel, 2002.
- Türkmen, Sabri. Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretimi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2019.
- Uçar, Recep. “İlahiyat fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Ölçeği geliştirme Çabası”. İnönü
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Güz 2013/4(2): 127-144.
- Uçar, Recep; Türkmen, Sabri. “İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine Yönelik Tutumlarına ve Başarılarına Olan Etkisi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 15/3 (2015).