The Qur’ān Recitation is taught as a compulsory or elective course at all levels of formal in education, as well as in the courses of the Presidency of Religious Affairs in non-formal education in Turkey. In the curricula of this course, it is emphasized that the readings should be word and meaning centered and the course should be centered on the meaning of the Qur’ān. However, the achievability of these idealized goals should be discussed. In addition, due to the focus of the curriculum on literally and meaningfully, there are professional difficulties in teaching the words of the Qur’ān and the programs lose their functionality. In this case, the teaching of the meaning of the Qur’ān should not be in the learning area of this course but should be the subject of a separate professional course. This study discusses the applicability of this, reminds the limits of the Qur’ān course, the importance of teaching the wording from a professional point of view, and the problematic aspect of teaching the meaning of the Qur’ān together with the teaching of the words, and clarifies how it can be done. The objective of the study is not to advocate the incorrectness of reading the meaning or to assert the principles of interpretation. The aim of the study is to contribute to the preparation of a realistic curriculum for the realization of the goals of the Qur’ān recitation courses by determining the limits of the courses in the professional field. In this context, the programs of formal schools such as imam hatip secondary school, imam hatip high school, middle and high schools, some sample the programs of the faculties of theology and the course curricula of the presidency of religious affairs were examined and evaluated in terms of teaching the meaning of the Qur’ān.
The Science of Qirāʾāt Qur’ān Recitation Curriculum Teaching Maal/Meaning Word Teaching
Düzeltme / Erratum Dergimizde daha önce makalesi yayımlanmış yazarın (Hasan Hüseyin Havuz) talepleri üzerine; Tasavvur-Tekirdağ İlahiyat Dergisi’nin 2023 yılı 9. Cilt 2. sayısında yayımlanan “Ku’ran Okuma Dersinin Meâl Merkezli Yapılması Meselesi: Müfredat İncelemesi The Issue of Making the Qur’ān Recitation Course Based on Meaning/Maal: Curriculum Examine” adlı makalede (DOI: 10.47424/tasavvur.134713) daha önce gönderilen nüshalarında etik beyana yer verilmiştir. Ancak son kontrollerde sehven silindiği görülmüştür. Makalenin 1166. sayfasında Öz başlığına dipnot düşülerek eklenmesi gereken etik beyan bilgileri aşağıda sunulmuştur. Düzeltme: Etik Beyan: “Bu makale, 2023 yılı Ekim ayında “Kur'ân Meâlleri: Sorunlar, Çözüm Önerileri” sempozyumunda sözlü olarak sunulan, özet metni yayınlanan ancak tam metni yayımlanmayan “Kur'an'ın Anlaşılmasının Gerekliliği Bağlamında Kur'an Okuma Dersinin Meal Merkezli Yapılması ve Değerlendirilmesi” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir.”
Kur’an Okuma dersi, örgün eğitimin bütün kademelerinde zorunlu veya seçmeli bir ders olarak okutulduğu gibi, yaygın eğitim olarak Diyanet İşleri Başkanlığı kurslarında da okutulmaktadır. Bu dersin müfredatlarında, okumaların lafız ve anlam merkezli olması gerektiğine vurgu yapılmakta ve dersin anlam merkezli işlenmesi istenmektedir. Ancak ideal hale getirilen bu hedeflerin yapılabilirliği tartışılmalıdır. Ayrıca müfredatın lafız ve anlama odaklanması sebebiyle Kur'an lafzının öğretiminde meslekî olarak sıkıntılar yaşanmakta ve programlar işlevselliğini kaybetmektedir. Bu durumda Kur’an’ın anlamının öğretimi bu dersin öğrenme alanında değil, meslekî olarak ayrı bir dersin konusu olmalıdır. Bu sebeple çalışmada bunun yapılabilirliği tartışılmakta, Kur’an dersinin sınırları, meslekî açıdan lafız öğretiminin önemi ve lafız öğretimi ile beraber meâl/anlam merkezli ders yapmanın problemli yönü hatırlatılmakta bunun nasıl olabileceği ortaya konulmaktadır. Çalışmanın amacı meâl okumanın/anlam öğretiminin yanlışlığını, doğruluğunu savunmak veya okuma ilkelerini ortaya koymak değildir. Kur’an Okuma derslerinin meslekî alandaki sınırını belirleyerek hedeflerinin gerçekleşmesi için gerçekçi müfredatın hazırlanmasına katkı sağlamaktır. Bu bağlamda İmam Hatip Ortaokulları, İmam Hatip Liseleri, ortaokul ve lise gibi örgün eğitim programları, İlahiyat Fakültelerinin örnek olarak bazı programları ve Diyanet İşleri Başkanlığının ders müfredatları Kur'an'ın anlamının öğretilmesi yönünden incelenmiş ve değerlendirilmiştir.
Kıraat İlmi Kur’an Okuma Müfredat Meâl/Anlam Öğretimi Lafız Öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Düzeltme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |