Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Hakkında Dijital Öykü Tasarım Süreçleri ve Bu Deneyimlerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 179 - 198, 15.12.2020

Öz

Ortaokul öğrencilerinin matematik tahinine yönelik dijital öyküleme süreçlerini analiz etmek ve bu sürece yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kastamonu İli ‟ne ait bir devlet ortaokulunda öğrenim görmekte olan 7 kız ve 5 erkek öğrenci olmak üzere toplam 12 ortaokul 7.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Öğrencilerin dijital öyküleme süreçlerine dair görüşleri görüş formu ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile alınmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılarak, bulgular ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonucunda öğrenciler, dijital öyküleme sürecinden keyif aldıklarını, dijital öyküleme programını kullanmanın çok rahat ve kolay olduğunu, hazırladıkları dijital öyküleme etkinleri sayesinde matematikçilerin hayatlarından bir şeyler öğrendiklerini ifade etmişlerdir. Grupla dijital öyküleme hazırlama konusunda öğrencilerde fikir ayrılıkları olduğu fakat fikir ayrılıklarının olmasını olumlu karşıladıkları görülmüştür. Öğrencilerin hazırladıkları dijital öyküleme sürecinde benzer aşamaları izledikleri ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Behmer, S. (2005). Digital storytelling: Examining the process with middle school students Retrieved 10 May 2011.
  • Burmark, L. (2004). Visual presentations that prompt, flash & transform Here are some great ways to have more visually interesting class sessions. Media and methods, 40, 4-5.
  • Burns, B. A. (2010). Pre-service teachers’ exposure to using the history of mathematics to enhance their teaching of high school mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, 4, 1-9.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carter, M. D. (2006). The role of the history of mathematics in middle school. Unpublished master’s thesis, Mathematics East Tennessee State University, U.S.A.
  • Bell, E. T. (1940). Postulational bases for the umbral calculus. American Journal of Mathematics, 62(1), 717-724.
  • Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
  • Fauvel, J. & Van Maanen, J. (Eds.) (2000). History in mathematics education the ICMI study. Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Foley, L. M. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Doctoral Dissertation, Arizona State University, Retrieved from ProQuest LLC (3560250).
  • Gakhar, S. (2007). The ınfluence of a digital storytelling experience on pre-service teacher education students’ attitudes and ıntentions. Unpublished Master Dissertation University of Iowa State, USA.
  • Garrety, C. M. (2008).Digital storytelling: An emerging tool for student and teacher learning. Doctoral Dissertation, Available from ProQuest Dissertation and Theses database. (UMI No. 3383367).
  • Genç, M. ve Karataş, İ. (2018). Matematik tarihinin matematik öğretimine entegrasyonu: hârezmî’nin tam kareye tamamlama yöntemi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 219-230.
  • Gils, F. (2005, June). Potential applications of digital storytelling in education. In 3rd twente student conference on IT(Vol. 7). University of Twente, Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science Enschede.
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Gönülateş, F. O. (2004). Prospective teachers’ views on the integration of history of mathematics in mathematics courses. Unpublished master’s thesis, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Green, M. R. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Texas A&M: USA.
  • Gulikers, I. & Blom, K. (2001). „A historical Angle‟ a survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education. Educational Studies in Mathematics, 47, 223-258.
  • Gürsoy, K. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılmasına yönelik ilişkin inanç ve tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Hofer, M., & Swan, K. O. (2005). Digital image manipulation: A compelling means to engage students in discussion of point of view and perspective. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(3), 290-299.
  • Jakes, D. (2006). Standards-proof your digital storytelling efforts. TechLearning, March 2006.
  • Jakes, D. S., & Brennan, J. (2005). Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling. Retrieved January, 16, 2011.
  • Jankvist, T. (2009). A categorization of the ‘’whys’’ and ‘’hows’’ of using history ın mathematics education.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kildan, A. O. & Incikabi, L. (2015). Effects on the technological pedagogical content knowledge of early childhood teacher candidates using digital storytelling to teach mathematics. Education, 43(3), 238-248.
  • Lewis, K. C. (2016). Ethnomathematics meets history of mathematics: A case study. Unpublished Doctoral dissertation. Texas A&M University, USA.
  • Liu, H. (2003). Do teachers need to ıncorporate the history of mathematics in their teaching?, Connecting Research to Teaching, 96(6), 416-421.
  • Marshall, L. G. (2000). Using history of mathematics to ımprove secondary students attitudes toward mathematics. Unpublished Doctoral Thesis, Illinois State University, USA.
  • McMillan, J. H. (1996). Educational research: Fundamentals for the consumer. HarperCollins College Publishers, 10 East 53rd Street, New York, NY 10022; World Wide Web: http://www. harpercollins. com/college.
  • MEB, (2009). İlköğretim 6-8. Sınıflar matematik öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • MEB, (2013). İlköğretim 5-8. sınıflar matematik öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • MEB, (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1-8.Sınıflar. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329
  • NCTM (National Council of Mathematics), (1998). Historical topics for the mathematics classroom. Reston Publishing, Reston, VA.
  • Ohler, J. (2008). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Özpinar, İ. (2017). Matematik öğretmeni adaylarının dijital öyküleme süreci ve dijital öykülerin öğretim ortamlarında kullanımına yönelik görüşleri. Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1189-1210.
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506.
  • Schiro M. (2004). Oral storytelling and teaching mathematics. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Sertöz, S. (2002). Matematiğin aydınlık dünyası (16. Baskı). Ankara: Tübitak.
  • Shara, J. (2013). Benefits from ıntergrating history of mathematics ınto teaching. University Eqrem Cabej Faculty Of Natural Sciences Department Of Mathematics And Computer Sciences.
  • Siu, M. K . & Tzanakis, C..(2004). “History of mathematics in classroom teaching --- Appetizer? Main course? Or dessert?”. Excerpt from Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 3(2), 5–10.
  • Swetz, F. (1994). Learning activities from the history of mathematics. The United States of America: J. Weston Walch,Publisher.
  • Yang, Y. T. C. & Wu, W. C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59(2), 339-352.
  • Yıldırım, C. (2008). Matematiksel düşünme (5. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • Yıldız, C., Kanbolat, O. ve Baki, A. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihine yönelik düşünceleri. 9. Matematik Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Yuksel Arslan, P. (2013). Eğitim amaçlı dijital öykünün hazırlanması ve kullanılması: TPAB temelli örnek bir fen bilgisi eğitimi uygulaması [Creation and use of digital stories for educational purposes: An example of TPACK based Science Education course]. Fen ve matematik eğitiminde teknolojik, pedagojik alan bilgisi (TPAB) temelli öğretim tasarımları, 106-128.
  • Yuksel, P., Robin, B. & McNeil, S. (2011). Educational uses of digital storytelling around the World. Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, (1), 1264-1271.
  • Wang, S. & Zhan, H. (2010). Enhancing teaching and learning with digital storytelling. International

Examining Middle School Students' Digital Story Design Processes and Their Views on These Experiences

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 179 - 198, 15.12.2020

Öz

The aim of the current study is to analyze the digital storytelling processes of middle school students for mathematics history and to determine their thoughts on this process. The case study approach, which is one of the qualitative research methods, was used in this research. Participants of the study consists of 12 middle school students in a public middle school in Kastamonu Province. The working group was formed by the purposeful sampling method. Students' opinions on digital storytelling processes were taken with the opinion form and semi-structured interviews. Data were analyzed by means of content analysis and the findings were revealed descriptively. As a result of the study, the students stated that they enjoyed the digital storytelling process, it was very convenient and easy to use the digital storytelling program. Students also mentioned that they have learned learned much thanks to the digital storytelling activities they prepared while searching lives of the mathematicians. In the process of preparing digital storytelling with the group, it was observed that there were differences of opinion among the students, but they positively welcomed this situation. The study also revealed that the students followed similar stages in the digital storytelling process.

Kaynakça

  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Behmer, S. (2005). Digital storytelling: Examining the process with middle school students Retrieved 10 May 2011.
  • Burmark, L. (2004). Visual presentations that prompt, flash & transform Here are some great ways to have more visually interesting class sessions. Media and methods, 40, 4-5.
  • Burns, B. A. (2010). Pre-service teachers’ exposure to using the history of mathematics to enhance their teaching of high school mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, 4, 1-9.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carter, M. D. (2006). The role of the history of mathematics in middle school. Unpublished master’s thesis, Mathematics East Tennessee State University, U.S.A.
  • Bell, E. T. (1940). Postulational bases for the umbral calculus. American Journal of Mathematics, 62(1), 717-724.
  • Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
  • Fauvel, J. & Van Maanen, J. (Eds.) (2000). History in mathematics education the ICMI study. Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Foley, L. M. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Doctoral Dissertation, Arizona State University, Retrieved from ProQuest LLC (3560250).
  • Gakhar, S. (2007). The ınfluence of a digital storytelling experience on pre-service teacher education students’ attitudes and ıntentions. Unpublished Master Dissertation University of Iowa State, USA.
  • Garrety, C. M. (2008).Digital storytelling: An emerging tool for student and teacher learning. Doctoral Dissertation, Available from ProQuest Dissertation and Theses database. (UMI No. 3383367).
  • Genç, M. ve Karataş, İ. (2018). Matematik tarihinin matematik öğretimine entegrasyonu: hârezmî’nin tam kareye tamamlama yöntemi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 219-230.
  • Gils, F. (2005, June). Potential applications of digital storytelling in education. In 3rd twente student conference on IT(Vol. 7). University of Twente, Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science Enschede.
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Gönülateş, F. O. (2004). Prospective teachers’ views on the integration of history of mathematics in mathematics courses. Unpublished master’s thesis, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Green, M. R. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Texas A&M: USA.
  • Gulikers, I. & Blom, K. (2001). „A historical Angle‟ a survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education. Educational Studies in Mathematics, 47, 223-258.
  • Gürsoy, K. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılmasına yönelik ilişkin inanç ve tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Hofer, M., & Swan, K. O. (2005). Digital image manipulation: A compelling means to engage students in discussion of point of view and perspective. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(3), 290-299.
  • Jakes, D. (2006). Standards-proof your digital storytelling efforts. TechLearning, March 2006.
  • Jakes, D. S., & Brennan, J. (2005). Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling. Retrieved January, 16, 2011.
  • Jankvist, T. (2009). A categorization of the ‘’whys’’ and ‘’hows’’ of using history ın mathematics education.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kildan, A. O. & Incikabi, L. (2015). Effects on the technological pedagogical content knowledge of early childhood teacher candidates using digital storytelling to teach mathematics. Education, 43(3), 238-248.
  • Lewis, K. C. (2016). Ethnomathematics meets history of mathematics: A case study. Unpublished Doctoral dissertation. Texas A&M University, USA.
  • Liu, H. (2003). Do teachers need to ıncorporate the history of mathematics in their teaching?, Connecting Research to Teaching, 96(6), 416-421.
  • Marshall, L. G. (2000). Using history of mathematics to ımprove secondary students attitudes toward mathematics. Unpublished Doctoral Thesis, Illinois State University, USA.
  • McMillan, J. H. (1996). Educational research: Fundamentals for the consumer. HarperCollins College Publishers, 10 East 53rd Street, New York, NY 10022; World Wide Web: http://www. harpercollins. com/college.
  • MEB, (2009). İlköğretim 6-8. Sınıflar matematik öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • MEB, (2013). İlköğretim 5-8. sınıflar matematik öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • MEB, (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1-8.Sınıflar. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329
  • NCTM (National Council of Mathematics), (1998). Historical topics for the mathematics classroom. Reston Publishing, Reston, VA.
  • Ohler, J. (2008). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Özpinar, İ. (2017). Matematik öğretmeni adaylarının dijital öyküleme süreci ve dijital öykülerin öğretim ortamlarında kullanımına yönelik görüşleri. Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1189-1210.
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506.
  • Schiro M. (2004). Oral storytelling and teaching mathematics. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Sertöz, S. (2002). Matematiğin aydınlık dünyası (16. Baskı). Ankara: Tübitak.
  • Shara, J. (2013). Benefits from ıntergrating history of mathematics ınto teaching. University Eqrem Cabej Faculty Of Natural Sciences Department Of Mathematics And Computer Sciences.
  • Siu, M. K . & Tzanakis, C..(2004). “History of mathematics in classroom teaching --- Appetizer? Main course? Or dessert?”. Excerpt from Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 3(2), 5–10.
  • Swetz, F. (1994). Learning activities from the history of mathematics. The United States of America: J. Weston Walch,Publisher.
  • Yang, Y. T. C. & Wu, W. C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59(2), 339-352.
  • Yıldırım, C. (2008). Matematiksel düşünme (5. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • Yıldız, C., Kanbolat, O. ve Baki, A. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihine yönelik düşünceleri. 9. Matematik Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Yuksel Arslan, P. (2013). Eğitim amaçlı dijital öykünün hazırlanması ve kullanılması: TPAB temelli örnek bir fen bilgisi eğitimi uygulaması [Creation and use of digital stories for educational purposes: An example of TPACK based Science Education course]. Fen ve matematik eğitiminde teknolojik, pedagojik alan bilgisi (TPAB) temelli öğretim tasarımları, 106-128.
  • Yuksel, P., Robin, B. & McNeil, S. (2011). Educational uses of digital storytelling around the World. Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, (1), 1264-1271.
  • Wang, S. & Zhan, H. (2010). Enhancing teaching and learning with digital storytelling. International
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Küçükoğlu 0000-0003-3329-3121

Lütfi İncikabı 0000-0002-7912-780X

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükoğlu, U., & İncikabı, L. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Hakkında Dijital Öykü Tasarım Süreçleri ve Bu Deneyimlerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 4(2), 179-198.

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409