The aim of this study is to analyse the inclusion of the global citizenship education paradigm (GCED) developed by UNESCO in social studies textbooks. For this purpose, the case study model, which is one of the qualitative research designs, was used in the research. The data source of the study consists of 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks prepared according to the 2018 curriculum. The fields related to global citizenship education in the textbooks have been determined under the guidance of the Global Citizenship Education Paradigm (GCED) developed by UNESCO. The “Global Citizenship Education Review Form” was prepared by the researcher with reference to the publication titled “Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives”, which is the first pedagogical guide of the GCED paradigm. As a result of the research, it has seen that social studies textbooks do not directly include the concepts of "global citizen", "global citizenship", "global citizenship education". It has been determined that social studies textbooks support the cognitive and socio-emotional dimensions of UNESCO's understanding of global citizenship education, but do not sufficiently support the behavioral dimension. Therefore, the goal of raising individuals who feel the responsibility of others and turn this responsibility into action has not been adequately achieved in the textbooks. Anothert result of the research is that the information that guides the actions of individuals in social studies textbooks is conveyed without prompting students to think critically.
Globalization Global Citizenship Global Citizensihip Education Social Studies Social Studies Textbooks Unesco
-
-
-
Sosyal bilgiler ders kitaplarında UNESCO tarafından geliştirilen küresel vatandaşlık eğitim paradigmasının yer alma durumunu incelemektir. Bu amaç için araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması modeli kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağını 2018 öğretim programına göre hazırlanmış olan 4, 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitapları oluşturmaktadır. Ders kitaplarında küresel vatandaşlık eğitimi ile ilgili alanlar, UNESCO tarafından geliştirilen Global Citizenship Education (GCED) (Küresel Vatandaşlık Eğitim Paradigması) kılavuzluğunda belirlenmiştir. Araştırmacı tarafından, “GCED paradigmasının ilk pedagojik rehberi olan “Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives” (Küresel Vatandaşlık Eğitimi: Konular ve Öğrenme Hedefleri) başlıklı yayını referans alınarak “Küresel Vatandaşlık Eğitimi İnceleme Formu” hazırlanmıştır.
Küreselleşme Küresel Vatandaşlık Küresel Vatandaşlık Eğitimi Sosyal Bilgiler Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Unesco
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |