Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kartepe Test ve Araştırma Merkezi (KARTEAM) Projesinin Mesleki Eğitim ve İstihdama Katkısı

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 23 - 30, 28.11.2018

Öz

Günümüzde,
tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de endüstriyel alt yapının güçlendirilerek
üretim teknolojilerinin geliştirilmesine yönelik çok sayıda çalışma
yapılmaktadır. Sanayi tesislerinde istenilen üretim kapasitesine ve gerekli
kaliteye ulaşmak için yetkin ve yeterli teknik altyapıya sahip iş gücü
kaynağına sahip olmak gerekmektedir. Bu amaçla uygulamalı mesleki teknik eğitim
veren kurumlara düşen görev, teknolojik gelişmeler ışığında değişen ve gelişen endüstriyel
üretim teknolojilerine hizmet edecek bilgi birikime sahip yetkin teknik
personelin yetiştirilmesini sağlamaktır. Eğitim kurumları ise sınırlı kaynak ve
laboratuvar alt yapıları ile alanında uzman teknik eleman yetiştirme
çabasındadır. Teknolojinin hızla değiştiği ve nitelikli iş gücüne talebin gün
geçtikçe arttığı ortamda bu ve benzer çabalar yetersiz kalabilmektedir.
Uygulamalı teknik eğitimin yapıldığı kurumlarda alt yapının yetersiz olması,
yetiştirilen teknik personelin yetkinliğinin istenilen düzeyde olmamasına neden
olmaktadır. Bu kapsamda, teknik alt yapısı güçlü ve son teknolojik ekipmanlarla
kurulu bir laboratuvar ortamının oluşturulması kaçınılmazdır. Bu çalışmada,
Kocaeli Üniversitesi Uzunçiftlik Nuh Çimento Meslek Yüksekokulu’nda (MYO) mesleki
eğitim gören öğrencilerin sektörün ihtiyaçları doğrultusunda yetkinliklerinin
ve istihdam oranının arttırılmasına yönelik laboratuvar altyapısının
geliştirilmesi ve sanayi-üniversite arası dinamik, interaktif, paylaşımcı bir
yapı oluşturulması için gerçekleştirilen Kartepe Test ve Araştırma Merkezi
(KARTEAM) projesi ele alınmaktadır. Doğu Marmara Kalkınma Ajansı’nın (MARKA)
“Üretim Altyapılarının Geliştirilmesi Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek
Programı” mali destek programı çerçevesinde 2016 yılında desteklediği ve
Kocaeli Üniversitesinin yürütücülüğünü yaptığı proje kapsamında, KARTEAM
kurulmuştur. KARTEAM kapsamında çalışma içerisinde ayrıntıları verilen numune
hazırlama, tahribatlı muayene ve tahribatsız muayene laboratuvarları
oluşturulmuş ve üniversite altyapısına kazandırılmıştır. Böylece gerek sektörün
hizmet taleplerinin karşılanması ve ek olarak öğrencilerin ve eğitimcilerin
güncel teknolojik yetkinliğe sahip olması sağlanmaktadır.

Kaynakça

  • Uçar, C., Özerbaş, M.A. 2013. Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2013), 242-253.
  • Budak, Y. 2009. Mesleki Eğitimde İhtiyaç Analizi ve İşlevsel Eğitim Programı. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 245(2009), 65-75.
  • Özsoy, C. E. 2015. Mesleki Eğitim – İstihdam İlişkisi: Türkiye’de Mesleki Eğitimin Kalite ve Kantitesi Üzerine Düşünceler. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS Özel Sayı(2015), 173-181.
  • Ulus, L., Tuncer, N., Sözen, Ş. 2015. Mesleki Eğitim, Gelişim ve Yeterlilik Açısından Meslek Yüksekokullarının Önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Ekim(2015), 168-185.
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do? id=24648 (Erişim Tarihi:11.05.2018)
  • http://www.yok.gov.tr/documents/10279/ 29816/2547+say%C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek%C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/ (Erişim Tarihi: 11.05.2018)
  • https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 08.05.2018)
  • Günay, D., Özer, M. 2016. Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6,(2016), 1-12.
  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., Şahin, M. 2014. Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2014), 133-140.
  • Özgüler, D., Koca, T., Özgüler, A. T. 2013. Meslek Yüksekokullarında Eğitim Öğretim Süresinin İrdelenmesi. Elektronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS özel sayı(2013), 40-43.
  • Sarıbıyık, M. 2013. Meslek Yüksekokullarında Nitelikli İşgücü Yetiştirmek İçin 3+1 Eğitim Modeli. Akademik Platform Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 1(2013), 39-41
  • Ardahan, F. 2010. Sektör Odaklı Mesleki eğitim, Sektörün İşletmecilik Eğitiminden Beklentileri ve Antalya Örnek Uygulaması. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(2010), 55-76.
  • Öktem, Ş., Şahin, F. İ. 2011. Sektör ve Meslek Yüksekokulu Beklentilerine Bir Örnek: Başkent Üniversitesi Kazan Meslek Yüksekokulunda Açılması Hedeflenen Programlara İlişkin Bir Çalışma. http://acikerisim.baskent.edu.tr/handle/11727/1903(Erişim Tarihi: 15.05.2018).
  • https://www.myk.gov.tr/(Erişim Tarihi: 15.05.2018).

Contribution of Kartepe Test and Research Center (KARTEAM) Project to Vocational Education and Employment

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 23 - 30, 28.11.2018

Öz

Nowadays,
it places great importance to increase and progress production technologies by
way of strengthening industrial substructures in the world and in our country.
In order to achieve required capacity and quality on industry, it is necessary
qualified workforce having sufficient technical background and perfection. In
this context, the main responsibility of secondary and higher education, give
technical education, is to provide workforce having adequate knowledge to serve
changing and developing industrial production technologies. Many education
institutions try to train expert with restricted source and laboratory
substructures. But they fail to satisfy over against rapidly changing
technologies and increasing day by day demand skilled labor. In an institution,
gives applied technical education with inadequate substructures, cause to be
trained insufficient workforce. Within this scope, it is necessary to construct
a training environment with strong substructures and owing current
technological equipments. In this study, Kartepe Test and Research (KARTEAM)
project realized to develop laboratory substructure of Kocaeli University
Uzunçiftlik Nuh Çimento Vocational High School and so improve quality of high
school’s students and their employment rate in accordance with needs of
sector/industry and constitute a dynamic, interactive, participative structure
with industry and university is introduced. KARTEAM funded by East Marmara
Development Agency (MARKA) within the scope of “Development of Production
Infrastructures Small Scale Infrastructure Funding Program” and executed by
Kocaeli University has been established in 2016. Sample preparation,
destructive inspection and nondestructive inspection laboratories elaborated in
the study have been constructed and brought university laboratory substructure
within KARTEAM project. So, it is provided to satisfy the need of
sector/industry and additionally own student and instructor to current
technological competence.

Kaynakça

  • Uçar, C., Özerbaş, M.A. 2013. Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2013), 242-253.
  • Budak, Y. 2009. Mesleki Eğitimde İhtiyaç Analizi ve İşlevsel Eğitim Programı. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 245(2009), 65-75.
  • Özsoy, C. E. 2015. Mesleki Eğitim – İstihdam İlişkisi: Türkiye’de Mesleki Eğitimin Kalite ve Kantitesi Üzerine Düşünceler. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS Özel Sayı(2015), 173-181.
  • Ulus, L., Tuncer, N., Sözen, Ş. 2015. Mesleki Eğitim, Gelişim ve Yeterlilik Açısından Meslek Yüksekokullarının Önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Ekim(2015), 168-185.
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do? id=24648 (Erişim Tarihi:11.05.2018)
  • http://www.yok.gov.tr/documents/10279/ 29816/2547+say%C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek%C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/ (Erişim Tarihi: 11.05.2018)
  • https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 08.05.2018)
  • Günay, D., Özer, M. 2016. Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6,(2016), 1-12.
  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., Şahin, M. 2014. Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2014), 133-140.
  • Özgüler, D., Koca, T., Özgüler, A. T. 2013. Meslek Yüksekokullarında Eğitim Öğretim Süresinin İrdelenmesi. Elektronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS özel sayı(2013), 40-43.
  • Sarıbıyık, M. 2013. Meslek Yüksekokullarında Nitelikli İşgücü Yetiştirmek İçin 3+1 Eğitim Modeli. Akademik Platform Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 1(2013), 39-41
  • Ardahan, F. 2010. Sektör Odaklı Mesleki eğitim, Sektörün İşletmecilik Eğitiminden Beklentileri ve Antalya Örnek Uygulaması. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(2010), 55-76.
  • Öktem, Ş., Şahin, F. İ. 2011. Sektör ve Meslek Yüksekokulu Beklentilerine Bir Örnek: Başkent Üniversitesi Kazan Meslek Yüksekokulunda Açılması Hedeflenen Programlara İlişkin Bir Çalışma. http://acikerisim.baskent.edu.tr/handle/11727/1903(Erişim Tarihi: 15.05.2018).
  • https://www.myk.gov.tr/(Erişim Tarihi: 15.05.2018).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersoy Kelebekler

Murat Ayaz

Ahmet Çalışkan

Serkan Aktaş

Mustafa Tümer Bu kişi benim

Erdem Yeğin Bu kişi benim

Engin Özdemir

Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kelebekler, E., Ayaz, M., Çalışkan, A., Aktaş, S., vd. (2018). Kartepe Test ve Araştırma Merkezi (KARTEAM) Projesinin Mesleki Eğitim ve İstihdama Katkısı. Teknik Bilimler Dergisi, 8(3), 23-30.