Karar verme sürecinde bireyler çeşitli eğilimlerin etkisi altında kalabilmektedirler. Özellikle bireyin vereceği karar risk veya belirsizlik içeriyorsa bireyin karar verme süreci daha zor hale gelmektedir. Eleştirel düşünme becerisi yüksek olan birey edindiği bilgiyi analiz edip değerlendirerek diğer sahip olduğu ya da edinmiş olduğu bilgilerle sentezleyebilecektir. Böylece bireyin belirsizlik içeren ve riskli durumlarda karar verirken eğilimlerin etkisi altında kalmaması beklenmektedir. Bu beklentiden hareketle bu çalışmanın amacı, karar verme eğilimlerinde eleştirel düşünme becerilerinin etkisini lisans öğrencileri düzeyinde incelemektir. Bu amaçla literatürde var olan karar verme eğilim soruları ile eleştirel düşünme ölçeğinden yararlanılmıştır. Çalışmanın tamamlanması için Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurul Başkanlığı’ndan 29.03.2022 tarihli E-88656144-000-2200099582 sayılı etik kurul belgesi alınmıştır. Lisans öğrencilerinden elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda eleştirel düşünme puanının yüksek ya da düşük olmasının cinsiyet açısından bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların yaklaşık olarak %66’sının eleştirel düşünce puanı düşük çıkmıştır. Katılımcılar kendilerine yöneltilen karar verme ile ilgili sorularda eğilimlerin etkisi altında kalarak karar verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların eleştirel düşünme puanlarının düşük olması çalışma sonucunun nedeni olduğu düşünülmektedir.
Eleştirel Düşünme Karar Verme Eğilimleri Davranışsal Ekonomi
yok
yok
In the decision making process, individuals can be under the influence of various tendencies. Especially if the individual's decision involves risk or uncertainty, the decision-making process of the individual becomes more difficult. Individuals with high critical thinking skills will be able to analyze and evaluate the information they have acquired and synthesize it with other information they have or have acquired. Thus, it is expected that the individual will not be under the influence of trends while making decisions in uncertain and risky situations. Based on this expectation, this study aims to examine the effect of critical thinking skills on decision-making tendencies at the level of undergraduate students. For this purpose, the decision-making disposition questions and the critical thinking scale available in the literature were used. E-88656144-000-2200099582 E-88656144-000-2200099582 dated 29.03.2022 was obtained from the Atatürk University Social and Human Sciences Ethics Committee for the completion of the study. Data obtained from undergraduate students were analyzed in the SPSS program. As a result of the study, it was concluded that high or low critical thinking scores did not differ in terms of gender. In addition, approximately 66% of the participants had a low critical thinking score. It was concluded that the participants made decisions under the influence of trends in the questions about decision making directed to them. The low critical thinking scores of the participants are thought to be the reason for the study result.
Critical Thinking Decision-Making Tendencies Behavioral Economics
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre ve Kültür, Finans |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 6 |
TBJ
Turkish Business Journal
ISSN: 2717-848X