Objective: This study determines the psychological problems and coping strategies of children and adolescents during the lockdown applied in the early period of COVID-19 pandemic in Turkey
Material and Methods: The study includes the data of an online self-report questionnaire applied between 12-17th April 2020. The questionnaire consists data about family and peer relationships, online education, psychological responses, activities and newly acquired hobbies during the lockdown.
Results: A total of 717 participants, 278 children (mean age 10.36±1.49 years) and 439 adolescents (15.49±1.72 years) participated in online survey. A statistically significant difference was found in the child and adolescent groups in terms of age (p <0.005). Although girls participated in the survey more in both groups, this rate was significantly higher in the adolescent group (p = 0.017). Adolescents significantly more communicated with their friends via social media (p = 0.000) than children, children had more attention problems in online education than adolescents (p = 0.000). Pandemic caused similar-moderate levels of anxiety in children and adolescents, symptoms such as difficulty falling asleep, reluctance and attention problems were significantly more in adolescents, headache, fatigue and weakness were higher in children. During the lockdown, children and adolescents engaged in activities and had new hobbies at a similar rate to reduce their anxiety or spending time at home (p = 0.260, p = 0.870). While the children mostly spent time with their family, adolescents spent more time with technology and social media.
Conclusion: The results of this study based on self-report will provide important data on children and adolescents during the lockdown period. The ongoing COVID-19 pandemic will have long-term effects, and the data of this early study may lead new studies, also the results may assist in taking measures in the field of child and adolescent mental health.
Adolescent Children Coping Strategies COVID-19 Pandemic Lockdown Psychological Effect
Amaç: Bu araştırmada COVİD-19 salgını nedeniyle Türkiye’de erken dönemde uygulanan sosyal kısıtlama sürecinde çocuk ve ergenlerin ruhsal durumları ve baş etme becerileri ele alınmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma 12-17 Nisan 2020 tarihleri arasında self-report (öz-raporlama) olarak uygulanan çevrim içi bir anketin verilerini içermektedir. Anket aile ve akran ilişkileri, çevrim içi eğitim, ruhsal yanıtlar, etkinlikler ve yeni edinilen hobilere ilişkin soruları içermektedir.
Bulgular: Anketimize 7-12 yaş grubundan 278 çocuk (yaş ort 10.36±1.49 yıl), 13-18 yaş grubundan 439 ergen (15.49±1.72 yıl) olmak üzere toplam 717 kişi katılmıştır. Yaş açısından çocuk ve ergen grubunda istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmış (p <0.005). Kızların her iki grupta da ankete daha fazla katıldığı gözlenmekle birlikte bu oran ergen grubunda anlamlı olarak daha yüksek olmuştur (p = 0.017). Ergenlerin arkadaşları ile sosyal medya üzerinden anlamlı olarak daha fazla iletişim halinde olduğu saptanmış (p=0.000), çocuk yaş grubunun ergenlere göre çevrim içi eğitimde daha fazla dikkat sorunları yaşadığı (p=0.000) görülmüştür. Pandemi ve karantinanın çocuk ve ergenlerde benzer düzeyde kaygı oluşturduğu gözlenmiş, uykuya dalma zorluğu, isteksizlik ve dikkat sorunları ergenlerde, baş ağrısı, yorgunluk ve halsizlik gibi belirtiler ise çocuklarda anlamlı olarak daha fazla saptanmıştır. Karantina sürecinde çocuk ve ergenlerin kaygılarını azaltmak ya da vakit geçirmek için benzer oranda etkinliklerde bulunduğu ve hobi edindiği gözlenmiştir (p= 0.260, p=0. 870). Çocuk yaş grubu en çok ailesi ile vakit geçirirken, ergen yaş grubu daha çok teknoloji ve sosyal medya ile vakit geçirmekteydi.
Sonuç: Özbildirime dayanan çalışmamızın sonuçlarının karantina döneminde çocuk ve ergenlerle ilgili önemli veriler sağlayacağı düşünülmektedir. Halihazırda devam eden COVİD-19 pandemisinin uzun süreçli etkilerinin olacağı akla gelmekte, erken dönemde yapılan bu çalışmanın verilerinin yeni çalışmalara öncülük edebileceği düşünülmektedir.
ergen çocuk baş etme stratejileri COVİD-19 Pandemisi karantina Psikolojik Etki
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 17 Sayı: 2 |