Giderek artan enerji gerekenimi ve yakın gelecekte
petrolün tükenecek olması alternatife enerji kaynaklarına yönelik araştırmaları
giderek artırmaktadır. Bu çalışmada badem yağı bir dizel motorunda yakıt olarak
kullanılmıştır. Badem yağı burada B15 olarak adlandırılan %15B-%85 D2 (dizel
yakıt), B35 olarak adlandırılan %35B -%65 D2 ve B65 olarak adlandırılan %65 B-%35
D2 oranlarında hacimsel olarak karıştırılmıştır. Bu karışım yakıtlar ve normal
dizel yakıtı, 4 zamanlı, tek silindirli ve hava soğutmalı bir dizel motorunda
kullanılmıştır. Daha sonra yukarıda bahsedilen deney yakıtları piston başı
yüzeyi ve emme ve egzoz supaplarının yüzeyleri ZrO2 seramik malzeme
ile kaplanmış bir dizel motorda test
edilmiştir. Performans testlerinde motor momenti, motor gücü ve fren özgül
yakıt tüketimi değerleri tüm test yakıtları için kaplamalı ve kaplamasız
motorlarda tespit edilmiştir. Emisyon testlerinde, test karışım yakıtlarının
kullanımında CO, CO2, HC ve NOx emisyonlarının sonuçları bulunmuş ve
normal dizel yakıtı değerleri ile karşılaştırılmıştır. Performans testi
sonuçları motor performansının bitkisel yağ kullanımı ile bir miktar düştüğünü
göstermiştir. Ancak motorun kaplanmasıyla beraber bitkisel yağ kullanımı ile
kaplamalı motorda performans parametreleri, belki de silindir duvarlarında olan
ısı transferinin azalması sayesinde, artışlar göstermiştir. Emisyon test sonuçları,
kaplamasız motorda ve kaplamalı motorda bitkisel yağ kullanımı ile CO ve HC
emisyonlarının azaldığını göstermiştir. Ancak hem bitkisel yağ kullanımı hem de
motorun kaplanması işlemleri nedeniyle NOx emisyonu değerleri artışlar
göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.