Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2020 Nükleer Enerjiye Giriş Dersi Öğretim Programı’nın İncelenmesi

Yıl 2023, , 825 - 852, 30.08.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1191666

Öz

Nükleer Enerjiye Giriş, 21.10.2020 tarihinde alınan bir kararla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından iş birliği protokolü kapsamına alınan Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 11. sınıfında okutulması karara bağlanan bir derstir. Bu çalışma, Nükleer Enerjiye Giriş Dersi Öğretim Programı’nın içerik organizasyonu, kazanımların içeriği ve kapsamı açılarından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. İlgili öğretim programında yer alan 39 kazanım, yenilenmiş Bloom taksonomisinin iki boyutlu yapısıyla analiz edilmiştir. Kazanımlar bilgi boyutu bakımından incelendiğinde “üst bilişsel” boyutun yeterince örneklenmediği değerlendirilmiştir. Nükleer enerji konusunda bilimsel okuryazarlığın gelişmesine katkı sağlayacak olması ve bu eğitimi alan öğrenciler sayesinde nükleer santralin kurulacağı bölge çevresinde nükleer güç santrallerine ilişkin farkındalığı artıracak olması programın güçlü yanları arasındadır. İlgili programa ait kazanımların neredeyse tamamının bilişsel alan öğrenmeleri ile ilgili olduğu; programda devinişsel ya da duyuşsal alan öğrenmelerine ilişkin kazanımlara yer verilmediği söylenebilir. Bu haliyle program nükleer enerji ve radyoaktivite konularında teknik beceri kazandırma ve nükleer güç santralleri hakkında olumlu ya da olumsuz bir tutum geliştirilebilmesi için sağlıklı bir altyapının oluşturulması hususlarında yetersiz görünmektedir. Makalenin sonunda kazanımların yazımına ve konuların sıralanışına dair öneriler ile program yapısında devinişsel ve duyuşsal becerilerin artırılmasına dair öneriler sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • ANS. (2022a). Teacher Resource Guide: Detecting Radiation in our Radioactive World. https://assets.website-files.com/5ed97259050e9609486076e1/5ed977227025a348a1925667_ANS-Teacher_Resource_ Guide_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022b). High School Resources Digital Lesson Plans. American Nuclear Society: ans.org/nuclear/navigatingnuclear/classresources/highschool/ sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022c). Nuclear Science 101 Lesson Plans. American Nuclear Society: ans.org/nuclear/classroom sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022d). Teacher Resource Guide: Detecting Radiation in Our Radioactive World. https://assets.website-files.com/5ed97259050e9609486076e1/5ed977227025a348a1925667_ANS-Teacher_Resource_Guide_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022e). Lesson Plan: The Fission Game. Nuclear Science Week (NSW), National Museum of Nuclear Science & History, The Nuclear Energy Institute: https://www.nuclearscienceweek.org/for-educators/lesson-plans sayfasından erişilmiştir.
  • Archila, P. A. (2017). Using drama to promote argumentation in science education. Science & Education, 26(3), 345-375. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9901-7
  • Ateş, H. & Saraçoğlu, M. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının gözünden nükleer enerji. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 175-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59470/854576 sayfasından erişilmiştir.
  • Ateş, H. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının nükleer enerji hakkındaki düşünceleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Bümen, N. T. (2010). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/837/189 sayfasından erişilmiştir.
  • Canadian Nuclear Association. (2022). Nuclear Science Technology High School Curriculum. www.cna.ca ve https://teachnuclear.ca/lesson-plans/ sayfalarından erişilmiştir.
  • Dawson, V. & Venville, G. J. (2009). High‐school students’ ınformal reasoning and argumentation about Biotechnology: An indicator of scientific literacy? International Journal of Science Education, 31(11), 1421-1445. https://doi.org/10.1080/09500690801992870
  • Dedeoğlu, H. & Polat, İ. (2021). 2020-2021 eğitim öğretim yılı ilkokul öğretim programları üzerine bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 207-220. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351263
  • Department for Business, Energy & Industrial Strategy. (2022). Nuclear Energy: What You Need to Know. https://www.gov.uk/government/news/nuclear-energy-what-you-need-to-know sayfasından erişilmiştir.
  • EBA. (2020). Nükleer Enerjiye Giriş. http://meslek.eba.gov.tr/upload/cop11/Nukleer_Enerjiye_ Giris.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ege, A. (2019). Nükleer enerji: Atomdan elektriğe sağlıktan silaha. Ankara: Hece Yayınları.
  • Fadel, C. (2008). 21st century skills: How can you prepare students for the new global economy? Paris: OECD/CERI. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (1986). Summary Report on the Post-accident Review Meeting on the Chernobyl Accident. (INSAG Series No. 1), Vienna. https://www.iaea.org/publications/3598/summary-report-on-the-post-accident-review-meeting-on-the-chernobyl-accident sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (1992). The Chernobyl Accident: Updating of INSAG-1. Vienna, Austria: International Atomic Energy Agency (Safety Series No. INSAG-7). https://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/Pub913e_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (1988). INSAG 3 Basic Safety Principles for Nuclear Power Plants (Safety Series No. 75). https://www.iaea.org/publications/5811/basic-safety-principles-for-nuclear-power-plants-75-insag-3-rev-1 sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (2008). Nuclear Security Culture, Implementing Guide, IAEA Nuclear Security Series No. 7, Vienna, 2008. https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1347_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (2017). Self-Assessment of Nuclear Security Culture in Facilities and Activities, Technical Guidance: IAEA Nuclear Security Series No. 28-T, Vienna. https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/PUB1761_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (2021). Enhancing Nuclear Security Culture in Organizations Associated with Nuclear and Other Radioactive Material (Technical Guidance: IAEA Nuclear Security Series No. 38-T), Vienna. https://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/PUB1874_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key skills for the 21st century: an evidence-based review. New South Wales: Education Future Frontiers: https://vuir.vu.edu.au/35865/1/Key-Skills-for-the-21st-Century-Analytical-Report.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S. W. & Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: Analysis of pre-service science teachers’ moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(6), 925-953. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.625505
  • MEB. (2022). Protokol ve İş birlikleri. Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü: https://mtegm.meb.gov.tr/upload/meb_protokol/2020_0930_539_180-enerji-bakanligi-akkuyu-nukleer-enerji-protokolu-haziran-2020.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Martin, J. E. (2013). Radyasyon ve radyasyondan korunma fiziği. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Maxwell, I. (2011). Nuclear power: a very short introduction. London: Oxford University Press.
  • MIT Open Course Software. (2016). Massachusetts Institute of Technology Fall 2016 Undergraduate Course: Introduction to Nuclear Energy and Ionizing Radiation. https://ocw.mit.edu sayfasından erişilmiştir.
  • Muray, R. L. & Holbert, K. E. (2015). Nükleer enerji. (A. Yılmaz, A. Aydın, T. Bayram, S. Akkoyun & A. Billur, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Namdar, B. & Namdar, A. O. (2021). Fostering students’ values through role play about socioscientific issues. The Physics Teacher, 59(6), 497-499. https://doi.org/10.1119/5.0019320
  • OECD. (2010). The Assesment and Teaching of 21st Century Skills (ATC21S) Status Report. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/ATC21S_Exec_ Summary.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, N. & Çobanoğlu, O. E. (2008). Türkiye’de nükleer santrallerin kurulması ve nükleer enerji kullanımı konusundaki öğretmen adaylarının tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 218-232.
  • Ratcliffe, M. & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press. https://www.academia.edu/34522233/Science_ Education_For_Citizenship_Teaching_Socio_Scientific_Issues sayfasından erişilmiştir.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 41(5), 513-536. https://doi.org/10.1002/TEA.20009
  • Schleicher, A. (2022) OECD Education Directorate, The case for 21st-century learning. https://www.oecd.org/general/thecasefor21st-centurylearning.htm sayfasından erişilmiştir.
  • TEİAŞ. (2022). Türkiye Elektrik Üretim-İletim İstatistikleri. https://www.teias.gov.tr/turkiye-elektrik-uretim-iletim-istatistikleri sayfasından erişilmiştir.
  • TTKB. (2021). 2020 Yılı Birim Faaliyet Raporu. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_ 03/16120022_2020_faaliyet_raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • UNSW. (2019). Introduction to Nuclear Energy Course Curriculum 2019. https://www.unsw.edu.au/content/dam/pdfs/unsw-adobe-websites/engineering/mechanical-engineering/course-outlines/2019/term-1/2019-10-ENGG9741-Course-Outline-T1-2019-updated-4-2-2019-0-(1).pdf sayfasından erişilmiştir.
  • WANO. (2013). Principles, Traits of a Healthy Nuclear Safety Culture, PL 2013-1. https://www.wano.info/getmedia/49f169b0-a385-4cd2-a7d8-2f64b64cd8d2/WANO-PL-2013-1-Pocketbook-English.pdf.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • Yaz, Ö. V. & Kurnaz, M. A. (2017). 2013 fen bilimleri öğretim programının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi(8), 173-184.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. b.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Review on the Curriculum of the Introduction to Nuclear Energy Course Prepared in 2020

Yıl 2023, , 825 - 852, 30.08.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1191666

Öz

Introduction to Nuclear Energy is a course that was decided by the Ministry of National Education to be taught in the 11th grade of Vocational and Technical Anatolian High Schools included in the cooperation protocol with a decision taken on 21.10.2020. This study was carried out in order to examine the Nuclear Energy Introduction Course Curriculum in terms of content organization, content and scope of learning outcomes. In the related curriculum, 39 learning outcomes were analyzed with the two-dimensional structure of the renewed Bloom's taxonomy. It was determined that the "metacognitive" dimension was not adequately sampled. The strengths of the curriculum are that it will contribute to the development of scientific literacy on nuclear energy and that it will raise awareness of nuclear power plants in the region where the nuclear power plant will be established, thanks to the students who receive this training. It can be said that almost all of the learning outcomes of the relevant curriculum are related to the cognitive domain of learning and the curriculum does not include learning outcomes related to psychomotor or affective domains. As such, the curriculum seems insufficient in terms of providing technical skills on nuclear energy and radioactivity and establishing a healthy basis for developing a positive or negative attitude about nuclear power plants. At the end of the article, suggestions on the writing of the outcomes and the ordering of the topics, and suggestions on increasing the psychomotor and affective skills in the curriculum are presented.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • ANS. (2022a). Teacher Resource Guide: Detecting Radiation in our Radioactive World. https://assets.website-files.com/5ed97259050e9609486076e1/5ed977227025a348a1925667_ANS-Teacher_Resource_ Guide_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022b). High School Resources Digital Lesson Plans. American Nuclear Society: ans.org/nuclear/navigatingnuclear/classresources/highschool/ sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022c). Nuclear Science 101 Lesson Plans. American Nuclear Society: ans.org/nuclear/classroom sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022d). Teacher Resource Guide: Detecting Radiation in Our Radioactive World. https://assets.website-files.com/5ed97259050e9609486076e1/5ed977227025a348a1925667_ANS-Teacher_Resource_Guide_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • ANS. (2022e). Lesson Plan: The Fission Game. Nuclear Science Week (NSW), National Museum of Nuclear Science & History, The Nuclear Energy Institute: https://www.nuclearscienceweek.org/for-educators/lesson-plans sayfasından erişilmiştir.
  • Archila, P. A. (2017). Using drama to promote argumentation in science education. Science & Education, 26(3), 345-375. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9901-7
  • Ateş, H. & Saraçoğlu, M. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının gözünden nükleer enerji. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 175-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59470/854576 sayfasından erişilmiştir.
  • Ateş, H. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının nükleer enerji hakkındaki düşünceleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Bümen, N. T. (2010). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/837/189 sayfasından erişilmiştir.
  • Canadian Nuclear Association. (2022). Nuclear Science Technology High School Curriculum. www.cna.ca ve https://teachnuclear.ca/lesson-plans/ sayfalarından erişilmiştir.
  • Dawson, V. & Venville, G. J. (2009). High‐school students’ ınformal reasoning and argumentation about Biotechnology: An indicator of scientific literacy? International Journal of Science Education, 31(11), 1421-1445. https://doi.org/10.1080/09500690801992870
  • Dedeoğlu, H. & Polat, İ. (2021). 2020-2021 eğitim öğretim yılı ilkokul öğretim programları üzerine bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 207-220. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351263
  • Department for Business, Energy & Industrial Strategy. (2022). Nuclear Energy: What You Need to Know. https://www.gov.uk/government/news/nuclear-energy-what-you-need-to-know sayfasından erişilmiştir.
  • EBA. (2020). Nükleer Enerjiye Giriş. http://meslek.eba.gov.tr/upload/cop11/Nukleer_Enerjiye_ Giris.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ege, A. (2019). Nükleer enerji: Atomdan elektriğe sağlıktan silaha. Ankara: Hece Yayınları.
  • Fadel, C. (2008). 21st century skills: How can you prepare students for the new global economy? Paris: OECD/CERI. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (1986). Summary Report on the Post-accident Review Meeting on the Chernobyl Accident. (INSAG Series No. 1), Vienna. https://www.iaea.org/publications/3598/summary-report-on-the-post-accident-review-meeting-on-the-chernobyl-accident sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (1992). The Chernobyl Accident: Updating of INSAG-1. Vienna, Austria: International Atomic Energy Agency (Safety Series No. INSAG-7). https://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/Pub913e_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (1988). INSAG 3 Basic Safety Principles for Nuclear Power Plants (Safety Series No. 75). https://www.iaea.org/publications/5811/basic-safety-principles-for-nuclear-power-plants-75-insag-3-rev-1 sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (2008). Nuclear Security Culture, Implementing Guide, IAEA Nuclear Security Series No. 7, Vienna, 2008. https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1347_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (2017). Self-Assessment of Nuclear Security Culture in Facilities and Activities, Technical Guidance: IAEA Nuclear Security Series No. 28-T, Vienna. https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/PUB1761_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • IAEA. (2021). Enhancing Nuclear Security Culture in Organizations Associated with Nuclear and Other Radioactive Material (Technical Guidance: IAEA Nuclear Security Series No. 38-T), Vienna. https://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/PUB1874_web.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key skills for the 21st century: an evidence-based review. New South Wales: Education Future Frontiers: https://vuir.vu.edu.au/35865/1/Key-Skills-for-the-21st-Century-Analytical-Report.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S. W. & Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: Analysis of pre-service science teachers’ moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(6), 925-953. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.625505
  • MEB. (2022). Protokol ve İş birlikleri. Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü: https://mtegm.meb.gov.tr/upload/meb_protokol/2020_0930_539_180-enerji-bakanligi-akkuyu-nukleer-enerji-protokolu-haziran-2020.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Martin, J. E. (2013). Radyasyon ve radyasyondan korunma fiziği. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Maxwell, I. (2011). Nuclear power: a very short introduction. London: Oxford University Press.
  • MIT Open Course Software. (2016). Massachusetts Institute of Technology Fall 2016 Undergraduate Course: Introduction to Nuclear Energy and Ionizing Radiation. https://ocw.mit.edu sayfasından erişilmiştir.
  • Muray, R. L. & Holbert, K. E. (2015). Nükleer enerji. (A. Yılmaz, A. Aydın, T. Bayram, S. Akkoyun & A. Billur, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Namdar, B. & Namdar, A. O. (2021). Fostering students’ values through role play about socioscientific issues. The Physics Teacher, 59(6), 497-499. https://doi.org/10.1119/5.0019320
  • OECD. (2010). The Assesment and Teaching of 21st Century Skills (ATC21S) Status Report. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/ATC21S_Exec_ Summary.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, N. & Çobanoğlu, O. E. (2008). Türkiye’de nükleer santrallerin kurulması ve nükleer enerji kullanımı konusundaki öğretmen adaylarının tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 218-232.
  • Ratcliffe, M. & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press. https://www.academia.edu/34522233/Science_ Education_For_Citizenship_Teaching_Socio_Scientific_Issues sayfasından erişilmiştir.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 41(5), 513-536. https://doi.org/10.1002/TEA.20009
  • Schleicher, A. (2022) OECD Education Directorate, The case for 21st-century learning. https://www.oecd.org/general/thecasefor21st-centurylearning.htm sayfasından erişilmiştir.
  • TEİAŞ. (2022). Türkiye Elektrik Üretim-İletim İstatistikleri. https://www.teias.gov.tr/turkiye-elektrik-uretim-iletim-istatistikleri sayfasından erişilmiştir.
  • TTKB. (2021). 2020 Yılı Birim Faaliyet Raporu. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_ 03/16120022_2020_faaliyet_raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • UNSW. (2019). Introduction to Nuclear Energy Course Curriculum 2019. https://www.unsw.edu.au/content/dam/pdfs/unsw-adobe-websites/engineering/mechanical-engineering/course-outlines/2019/term-1/2019-10-ENGG9741-Course-Outline-T1-2019-updated-4-2-2019-0-(1).pdf sayfasından erişilmiştir.
  • WANO. (2013). Principles, Traits of a Healthy Nuclear Safety Culture, PL 2013-1. https://www.wano.info/getmedia/49f169b0-a385-4cd2-a7d8-2f64b64cd8d2/WANO-PL-2013-1-Pocketbook-English.pdf.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • Yaz, Ö. V. & Kurnaz, M. A. (2017). 2013 fen bilimleri öğretim programının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi(8), 173-184.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. b.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Güray Budak 0000-0001-7618-9071

Burak Kağan Temiz 0000-0001-8636-8743

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2022
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Budak, M. G., & Temiz, B. K. (2023). 2020 Nükleer Enerjiye Giriş Dersi Öğretim Programı’nın İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(2), 825-852. https://doi.org/10.37217/tebd.1191666

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı