Bu çalışmada, eğitimde bilişim
teknolojilerinin etik kullanımını öğretmenler açısından belirlemek için
istenilen psikometrik özelliklere sahip bir ölçme aracının geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Literatür taraması ve sahada görevli öğretmenlerle yapılan
görüşmeler sonucunda madde havuzu hazırlanmış, ardından hazırlanan maddeler
uzman görüşleri doğrultusunda tekrardan düzenlenmiştir. 56 maddelik taslak
ölçek formu Afyon il merkezinde devlet okullarında görevli 350 öğretmene
uygulanmıştır. Bu uygulamadan elde edilen verilerle açımlayıcı faktör analizi
yapılmış, ölçeğin geçerli maddeleri, alt boyutları ve güvenirlik değerleri
tespit edilmiştir. İkinci aşamada aynı merkezde yer alan farklı 364 öğretmene
nihai ölçek uygulanmıştır. Elde edilen verilerle doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda Cronbach Alfa iç tutarlılık
katsayıları sırayla 0.81, 0.79, 0.74, 0.65 ve 0.58 olan beş alt boyut tespit
edilmiştir. Elde edilen alt boyutlar toplam varyansın %54’ünü açıklamaktadır. Ölçeğin
tüm halinde Cronbach Alfa değeri 0,85’dir. Alt boyutlara her birinin yük değeri
0.45’in üzerinde olan sırasıyla 8, 4, 3, 3 ve 5’er madde düşmüş, ölçek toplamda
23 maddeden oluşmuştur. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre
model uyum indeksleri iyi ve kabul edilebilir düzeydedir. RMSEA=0.060;
χ2/sd=2,28; SRMR=0.058; NFI=0.92; NNFI=0.94; CFI=0.95; GFI=0.89; AGFI=0.86;
IFI=0.95; RFI=0.91. Sonuç olarak, Eğitimde bilişim teknolojilerinin etik
kullanımı ölçeği geçerliğe ve güvenirliğe sahip bir ölçme aracı olduğu
söylenebilir.
This
study is a scale study developed for teachers to determine the ethical use of
information technologies in education. After literature review and interviews
with teachers in the field, a pool of items was prepared and then the items
were re-arranged according to the experts’ opinions. The 56-item draft scale
form was applied to 350 teachers working in public schools in the city center Afyon,
Turkey. With the data obtained from this first application, exploratory factor
analysis was performed and valid items, sub-dimensions and reliability values
of the scale were determined. In the second application, the final scale was
applied to 364 different teachers in the same region. Confirmatory factor
analysis was performed with the obtained data. As a result of exploratory
factor analysis, five sub-dimensions were determined with 54% of the total
variance. Cronbach Alpha internal consistency coefficients of the sub-factors
are 0.81, 0.79, 0.74, 0.65 and 0.58, respectively. The total reliability
coefficient of the scale is .85. The 5 sub-factors consist of 8, 4, 3, 3 and 5
items, respectively, each of them with a load value above 0.45. According to
the confirmatory factor analysis results, model fit indexes are good and
acceptable. RMSEA = 0.060; χ2 / SD = 2.28; SRM = 0.058; NFI = 0.92; NNF U =
0.94; CFU = 0.95; GFI = 0.89; AGFI = 0.86; IF a = 0.95; RFI = 0.91. As a
result, the scale of “Ethical use of information technologies in education” is
a valid and reliable measurement tool.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |