The aim of this study is to adapt the basic needs satisfaction scale of college students (BNSC-S) which was developed by Jenkins-Guarnieri, Vaughan, and Wright (2015) in order to determine the needs of university students in their academic lives. The study group consisted of 37 English teacher candidates and 406 students studying in various faculties and departments of public universities in Konya. Translation of the scale was carried out with the help of academicians working in the field of Educational Sciences and having postgraduate education abroad. To test the language validity of the scale, Turkish and English forms were applied to the English teacher candidates at three week intervals. The first and second level confirmatory factor analyses revealed that the scale consisted of three sub-dimensions and 13 items in accordance with the original structure of the scale. The item loads of the scale were between .34 and .70, and the index of fit values were χ2/sd = 2.18, p<.01, GFI = .95, RMSEA = .05, CFI = .93, NFI = .89, SRMR = .05, AGFI = .93. The Cronbach alpha internal consistency reliability coefficient of the scale was .79. the calculations for criterion-related validity of BNSC-S showed significant positive relationships with life satisfaction and sub-dimensions of need satisfaction. The results of analyses indicated that the BNSC scale is a valid and reliable tool.
Need satisfaction Self-determination Validity and reliability University students
Bu araştırmada Jenkins-Guarnieri, Vaughan ve Wright (2015) tarafından üniversite öğrencilerinin temel psikolojik ihtiyaçlarını tespit etmek amacıyla geliştirilen Üniversite Öğrencilerinin Temel İhtiyaçlarının Doyumu Ölçeğinin (ÜÖTİDÖ) Türkçeye adaptasyonunun yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, iki farklı devlet üniversitesinde eğitim gören 406 öğrenci ve 37 İngilizce öğretmen adayından oluşmaktadır. Bir dizi adım takip edilerek yürütülen çalışmada ilk olarak çeviri çalışması yapılmış, Eğitim Bilimleri Bölümünde görev yapan ve yurt dışı lisansüstü eğitimi olan akademisyenlerden yardım alınmıştır. Ölçeğin dil geçerliğinin sağlanması için İngilizce Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğrencilere üç hafta ara ile ölçeğin Türkçe ve İngilizce formları uygulanmıştır. Ölçeğin yapısının Türk üniversite öğrencileri örneklemi ile uyumlu olup olmadığı birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizleri ile test edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda ölçeğin orijinal yapısı ile uyumlu olarak 3 alt boyut ve 13 maddeden oluştuğu görülmüştür. Ölçeğin madde yükleri .34 ile .70 arasında değer almakta olup uyum indeksi değerleri χ2/sd = 2.18, p<.01, GFI = .95, RMSEA = .05, CFI = .93, NFI = .89, SRMR = .05, AGFI = .93, olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin tümü için Cronbach alpha iç tutarlılık katsayısı .79 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin ölçüt bağlantılı geçerlik çalışmasında ihtiyaç doyumunun alt boyutları ve yaşam doyumu arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Yapılan analizler ÜÖTİDÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğuna işaret etmektedir.
İhtiyaç doyumu Öz-belirleme Geçerlik ve güvenirlik Üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 |