Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tecrübe Edilen ve İdealde Okulda Eğitim: Sınıf Öğretmenlerinin Metaforik Algıları

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 972 - 1011, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.887655

Öz

Bu araştırmada, ilkokullarda çalışan sınıf öğretmenlerinin “tecrübe ettikleri” ve “idealde” okulda eğitim olgusuna yönelik görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma Osmaniye Merkez ilçesindeki 10 ilkokulda görev yapan 174 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin tecrübe edilen ve idealde okulda eğitime yönelik görüşlerini zihinsel algılar olan metaforlar yoluyla ortaya çıkarmak amacıyla veriler, iki açık uçlu ifadeyi (“Bana göre okulda tecrübe ettiğim eğitim… gibidir/-e benzer. Çünkü…” ve “Bana göre okulda eğitim… gibi olmalıdır/-e benzer. Çünkü…”) içeren bir form aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okulda tecrübe ettikleri eğitimi sekiz ana kategori ve 24 (metafor) alt kategoride, ideallerindeki okulda eğitimi de yine sekiz ana kategori ve 35 (metafor) alt kategoride kavramsallaştırdıkları belirlenmiştir. Elde edilen bu ana kategori ve alt kategoriler (metaforlar) öğretmenlerin tecrübe ettikleri ve idealde okulda eğitime ilişkin görüşlerini ortaya koymaktadır. Sınıf öğretmenlerinin görüşleri ile sınırlı olan bu araştırma bulguları, diğer kademe ve branşlarda çalışan öğretmenlerin ve ayrıca okulla ilgili diğer paydaşların görüşleriyle desteklenebilir.

Teşekkür

Araştırmamıza verdikleri içten yanıtlarla katkı sunan Osmaniye Merkez ilçesinde çalışan sınıf öğretmenlerine çok teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Educational Administration: Theory and Practice, 19(3), 329-354. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10319/126554 sayfasından erişilmiştir.
  • Balcı, F. A. (2011). Metaphorical images of school: School perceptions of primary education supervisors. Eurasian Journal of Educational Research, 44, 51-70. https://open.metu.edu.tr/bitstream/handle/11511/3626/082164.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Becker, P. J. (1991). Metaphors of mindful engagement and a vision of better schools. Educational Leadership, 48(7), 32-35. https://www.ascd.org/el/articles/metaphors-of-mindful-engagement-and-a-vision-of-better-schools sayfasından erişilmiştir.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669–699. https://app.trdizin.gov.tr/publication/ paper/detail/TmpZd09UZzQ sayfasından erişilmiştir.
  • Epçaçan, C. (2017). Eğitimin felsefi temelleri. A. Arslan (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 117-139). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erginer, E. (2011). A metaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by university students: A case study. Education, 131(3), 653-663. https://eric.ed.gov/?id=EJ996382 sayfasından erişilmiştir.
  • Ergün, M. (2009). Eğitim felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Edge Akademi.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14. doi: 10.1016/S0378-2166(01)00007-8
  • Freire, P. (2018). Pedagogy of the oppressed. USA: Bloomsbury Publishing.
  • Grady, N. B., Fisher, D. L. & Fraser, B. J. (1996). Images of school through metaphor development and validation of a questionnaire. Journal of Educational Administration, 34(2), 41-53. https://eric.ed.gov/?id=EJ524387 sayfasından erişilmiştir.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/ EB/article/view/1825/501 sayfasından erişilmiştir.
  • Jensen, D. F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-17. doi: 10.1177%2F160940690600500104
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1492229 sayfasından erişilmiştir.
  • Onur, B. (1994). Türk eğitim sisteminin özellikleri. Eğitim ve Bilim, 18(93), 9-17. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5902/2037 sayfasından erişilmiştir.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Educational Administration: Theory and Practice, 20(3), 327-358. doi: 10.14527/kuey.2014.014 sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, S. & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Educational Administration: Theory and Practice, 19(2), 295-322. doi: 10.18026/cbusos.48652
  • Özdemir, T. Y. & Erol, C. Y. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının okul, öğretmenlik ve öğrenci kavramına ilişkin metaforik algıları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(4), 215-244. doi: 10.18026/cbusos.48652 sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, T. Y. & Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 701-726. doi: 10.30831/akukeg.453716
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10342/126702 sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/ issue/26107/275061 sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509-522. https://www.proquest.com/openview/fee52040bf3c44ec5a2c3d5e030ce0e3/1?pq-origsite=gscholar&cbl=28575 sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2014). Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 995–1030. doi: 10.12738/estp.2014.3.1699
  • Şimşek, H. (1997). Metaphorical images of an organization: The power of symbolic constructs in reading change in higher education organizations. Higher Education, 33(3), 283-307. https://www.jstor.org/stable/3448229 sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 8(1), 942-973. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/ijhs/article/download/1503/692 sayfasından erişilmiştir.
  • Zheng, H. B. & Song, W. J. (2010). Metaphor analysis in the educational discourse: A critical review. Online Submission, 8, 42-49. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED514704.pdf sayfasından erişilmiştir.

Experienced and Ideal Education at School: Metaphoric Perceptions of Primary School Teachers

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 972 - 1011, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.887655

Öz

In this study, it was aimed to reveal opinions of Turkish primary school teachers’ about "education experienced at schools" and "ideal education at schools". The research was carried out with 174 primary school teachers working in 10 primary schools in Osmaniye Merkez district. In order to reveal the teachers' views on experienced and ideal education at school through metaphors, which are mental perceptions, the data was collected through a form included two open-ended statements (“For me, the education I experience at school is like/similar to… Because…” and “For me, education at school should be like/similar to … Because…”). As a result of the research, it was determined that the teachers conceptualized the education they experienced at school in eight main categories and 24 (metaphor) sub-categories, and the ideal education at school in eight main categories and 35 (metaphor) sub-categories. These main categories and sub-categories (metaphors) reveal teachers' views of their experienced and ideal education at schools. These research findings, which are limited to the opinions of primary school teachers, can be supported by the opinions of teachers working in other levels and branches, as well as other stakeholders related to the school.

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Educational Administration: Theory and Practice, 19(3), 329-354. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10319/126554 sayfasından erişilmiştir.
  • Balcı, F. A. (2011). Metaphorical images of school: School perceptions of primary education supervisors. Eurasian Journal of Educational Research, 44, 51-70. https://open.metu.edu.tr/bitstream/handle/11511/3626/082164.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Becker, P. J. (1991). Metaphors of mindful engagement and a vision of better schools. Educational Leadership, 48(7), 32-35. https://www.ascd.org/el/articles/metaphors-of-mindful-engagement-and-a-vision-of-better-schools sayfasından erişilmiştir.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669–699. https://app.trdizin.gov.tr/publication/ paper/detail/TmpZd09UZzQ sayfasından erişilmiştir.
  • Epçaçan, C. (2017). Eğitimin felsefi temelleri. A. Arslan (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 117-139). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erginer, E. (2011). A metaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by university students: A case study. Education, 131(3), 653-663. https://eric.ed.gov/?id=EJ996382 sayfasından erişilmiştir.
  • Ergün, M. (2009). Eğitim felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Edge Akademi.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14. doi: 10.1016/S0378-2166(01)00007-8
  • Freire, P. (2018). Pedagogy of the oppressed. USA: Bloomsbury Publishing.
  • Grady, N. B., Fisher, D. L. & Fraser, B. J. (1996). Images of school through metaphor development and validation of a questionnaire. Journal of Educational Administration, 34(2), 41-53. https://eric.ed.gov/?id=EJ524387 sayfasından erişilmiştir.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/ EB/article/view/1825/501 sayfasından erişilmiştir.
  • Jensen, D. F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-17. doi: 10.1177%2F160940690600500104
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1492229 sayfasından erişilmiştir.
  • Onur, B. (1994). Türk eğitim sisteminin özellikleri. Eğitim ve Bilim, 18(93), 9-17. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5902/2037 sayfasından erişilmiştir.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Educational Administration: Theory and Practice, 20(3), 327-358. doi: 10.14527/kuey.2014.014 sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, S. & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Educational Administration: Theory and Practice, 19(2), 295-322. doi: 10.18026/cbusos.48652
  • Özdemir, T. Y. & Erol, C. Y. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının okul, öğretmenlik ve öğrenci kavramına ilişkin metaforik algıları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(4), 215-244. doi: 10.18026/cbusos.48652 sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, T. Y. & Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 701-726. doi: 10.30831/akukeg.453716
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10342/126702 sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/ issue/26107/275061 sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509-522. https://www.proquest.com/openview/fee52040bf3c44ec5a2c3d5e030ce0e3/1?pq-origsite=gscholar&cbl=28575 sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2014). Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 995–1030. doi: 10.12738/estp.2014.3.1699
  • Şimşek, H. (1997). Metaphorical images of an organization: The power of symbolic constructs in reading change in higher education organizations. Higher Education, 33(3), 283-307. https://www.jstor.org/stable/3448229 sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 8(1), 942-973. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/ijhs/article/download/1503/692 sayfasından erişilmiştir.
  • Zheng, H. B. & Song, W. J. (2010). Metaphor analysis in the educational discourse: A critical review. Online Submission, 8, 42-49. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED514704.pdf sayfasından erişilmiştir.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Uştu 0000-0002-1811-8280

Esra Yüceer 0000-0001-8351-0046

Tezcan Canik 0000-0003-4266-0333

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2021
Kabul Tarihi 2 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uştu, H., Yüceer, E., & Canik, T. (2021). Tecrübe Edilen ve İdealde Okulda Eğitim: Sınıf Öğretmenlerinin Metaforik Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 972-1011. https://doi.org/10.37217/tebd.887655

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı