Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de İlkokul Kademesinde Drama Alanında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 774 - 787, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.910757

Öz

Bu çalışmanın amacı ülkemizde ilkokul kademesinde drama alanında yapılan çalışmaların belirlenen ölçütlere göre yıllar içinde nasıl bir değişim gösterdiğini belirlemektir. DergiPark’ta, YÖK Ulusal Tez Merkezinde ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nin Kütüphane Veri Tabanı’nda yayınlanan drama alanında makale ve tezlerin yıllara göre nasıl değişime uğradığını belirlemek ve belirli ölçütler kapsamında içerik analizini yapmak çalışmanın konu kapsam alanı içinde yer almaktadır. Yapılan çalışma içerik analizine ve betimsel tarama modeline yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 40 tez ve 43 makale amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada 2000-2020 yılı arasındaki çalışmalara “Tez / Makale Kodlama Formu” kullanılarak içerik analizi uygulanmıştır. Frekans değerlerine göre yorumlanan veriler tablolar halinde sunulmuştur. Çalışmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda 2016-2020 yılları arasında en fazla çalışmanın yapıldığı tespit edilmiştir. Çalışmalar odak konu alanları kapsamında incelendiğinde en fazla çalışma gösterilen konuların; hayat bilgisi dersinde drama kullanımı, öğrencilerin iletişim becerileri, sosyal becerileri, konuşma ve yazma becerileri üzerine etkisi ve eğitimde drama ile ilgili yapılan diğer çalışmalar adlı konu alanlarında yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçları ışığında araştırma konusunun çeşitli disiplin alanlarıyla ilişkilendirilmesi, odak konu alanlarının genişletilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 17-29.
  • Calp, Ş. & Seçgin, M. G. (2019). Türkiye’de yaratıcı drama alanında yapılmış tezlere yönelik betimsel bir analiz. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 365-388.
  • Gürbüz, T. & Toptaş, V. (2020). İlkokul düzeyinde yapılan yaratıcı drama temelli çalışmaların incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 879-891.
  • Karadağ, B. (2015). Sınıf öğretmenleri adaylarına metaforik algıları doğrultusunda yaratıcı drama yöntemiyle demokratik değerlerin kazandırılması. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kayıran, B. K. (2018). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı dramaya ilişkin algıları ve tutumları üzerine bir çalışma. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 679-708.
  • King, W. R. & He, J. (2005). Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of the Association for Information Systems, 16, 665-686.
  • Oğuz-Namdar, A. & Kaya, Ö. S. (2019). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algıları ve tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 901-914.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3. b.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Polat, H. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının drama dersi uygulamaları ile ilgili görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 75-99.
  • Samsa, F. (2020). Türkiye’ de yaratıcı drama ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-160.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Studies in the Context of Drama at Primary School Level

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 774 - 787, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.910757

Öz

The purpose of the study was to determine how the studies in the context of drama at primary school level in Turkey have changed over the years according to the determined criteria. Determining how the content of the articles and theses written in the field of drama published in Higher Education Institution National Thesis Center, DergiPark and in the Library Database of Çanakkale Onsekiz Mart University has changed over the years and to make content analysis within the scope of certain criteria are included in the scope of the study. This study was carried out for content analysis and descriptive survey model. In the study, 40 theses and 43 articles were selected by purposeful sampling method and subjected to content analysis. In this research, content analysis was made for the studies between 2000 and 2020 by using the "Thesis /Article Coding Form". The data obtained in the study were interpreted according to frequency values and presented in tables. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the greatest number of studies were conducted between 2016 and 2020. When the studies were examined within the scope of focus subject areas, it was concluded that the greatest number of studies related to the subject were in the subject areas such as the use of drama in life studies lesson, its effect on students' communication skills, social skills, speaking and writing skills, and other studies on drama in education. In the light of the results of the study, it is suggested that the research subject should be associated with various disciplines and the focus subject areas should be expanded.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 17-29.
  • Calp, Ş. & Seçgin, M. G. (2019). Türkiye’de yaratıcı drama alanında yapılmış tezlere yönelik betimsel bir analiz. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 365-388.
  • Gürbüz, T. & Toptaş, V. (2020). İlkokul düzeyinde yapılan yaratıcı drama temelli çalışmaların incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 879-891.
  • Karadağ, B. (2015). Sınıf öğretmenleri adaylarına metaforik algıları doğrultusunda yaratıcı drama yöntemiyle demokratik değerlerin kazandırılması. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kayıran, B. K. (2018). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı dramaya ilişkin algıları ve tutumları üzerine bir çalışma. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 679-708.
  • King, W. R. & He, J. (2005). Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of the Association for Information Systems, 16, 665-686.
  • Oğuz-Namdar, A. & Kaya, Ö. S. (2019). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algıları ve tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 901-914.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3. b.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Polat, H. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının drama dersi uygulamaları ile ilgili görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 75-99.
  • Samsa, F. (2020). Türkiye’ de yaratıcı drama ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-160.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çavuş Şahin 0000-0002-4250-9898

Derya Girgin 0000-0002-6114-7925

Özge Özgeçen 0000-0001-8332-5449

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2021
Kabul Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, Ç., Girgin, D., & Özgeçen, Ö. (2021). Türkiye’de İlkokul Kademesinde Drama Alanında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 774-787. https://doi.org/10.37217/tebd.910757

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı