Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psychological Counselor Views on What Happened during the Covid-19 Process

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 166 - 198, 28.04.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1031571

Öz

Precautions have been taken to prevent the spread of Covid-19. The most effective precaution is social isolation. During this period in Turkey, schools were closed with many institutions for the purpose of isolation, and distance education was started. Guidance and psychological counseling services were affected by the situation. This research aimed to examine the effect of Covid-19 on guidance and psychological counseling services according to the opinions of psychological counselors. Phenomenology, which is one of the qualitative research types, maximum diversity sampling method, which of purposive sampling, were used in the research. Fifteen psychological counselors working at different grade levels participated in the research. The data collected from interviews were analyzed by content analysis. Categories-codes were determined with data obtained, in this direction, opinions of psychological counselors were examined with five headings. Within this period, services performed with the demands of Ministry were examined in 8 categories. These focused on information gathering-dissemination, program development-preparation-implementation services. Services performed outside of Ministry's demands were examined in 8 categories. These have concentrated on information gathering-dissemination, consultancy services. Problems encountered were determined in 8 categories. They focused on problems related to information gathering-dissemination and profession. Proposals of solutions to problems were examined in 5 categories. Suggestions focused on solution proposals about information gathering-dissemination and for the profession.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. C. (2019). Eğitim programlarının geliştirilmesinde ihtiyaç analizi el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akat, M. & Karataş, K. (2020). Psychological effects of covid-19 pandemic on society and its reflections on education. Turkish Studies, 15(4), 1-13. doi: 10.7827/TurkishStudies.44336
  • Akoğlu, G. & Karaaslan, B. (2020). Covid-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1196425 sayfasından erişilmiştir.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten günümüze epidemiler ve pandemiler. Göller Bölgesi Aylık Ekonomi Dergisi, Ayrıntı, 8(85), 36-45. https://dergiayrinti.com/index.php/ayr/article/view/1353/2382 sayfasından erişilmiştir.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. doi: 10.7827/TurkishStudies.43502
  • Baltacı, Ö., Akbulut, Ö. F. & Zafer, R. (2020). Covid-19 pandemisinde problemli internet kullanımı: Bir nitel araştırma. 7. International Eurasian Educational Research Congress’de sunulmuş sanal bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1910852 sayfasından erişilmiştir.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1152012 sayfasından erişilmiştir.
  • Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik eğitim ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23. doi: 10.29065/usakead.777652
  • Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1215818 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1179832 sayfasından erişilmiştir.
  • Cardenas, M. C., Bustos, S. S. & Chakraborty, R. (2020). A ‘parallel pandemic’: The psychosocial burden of Covid-19 in children and adolescents. Acta Paediatrica, 109(11), 2187-2188. doi: 10.1111/apa.15536
  • Çakın, M. & Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186. doi: 10.24289/ijsser.747901
  • Çakır, Y. (2020). Covid-19 sürecinin çözüm odaklı terapi açısından incelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 15-22. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1219891 sayfasından erişilmiştir.
  • Çaykuş, E. & Mutlu-Çaykuş, T. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi(COVID-19 Özel Sayısı 2), 95-113. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1128102 sayfasından erişilmiştir.
  • Düzgün, S. & Sulak, S. (2020). Öğretmen adaylarının covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 619-633. doi: 10.37669/milliegitim.787874
  • Eren, E. (2020). Yeni tip koronavirüs'ün Türk eğitim politikaları uygulamalarına etkisi: milli eğitim bakanlığının ve yükseköğretim kurulunun yeni düzenlemeleri. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 153-162. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1276113 sayfasından erişilmiştir.
  • Görgülü-Arı, A. & Hayır-Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459-492. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1210688 sayfasından erişilmiştir.
  • Haşıloğlu, M., Durak, S. & Arslan, A. (2020). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 214-239. doi: 10.47714/uebt.811306
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274. doi: 10.26450/jshsr.1868
  • Kaysi, F. (2020). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye’de gerçekleştirilen uzaktan eğitimin değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress’te (IBAD-2020) sunulmuş bildiri, İstanbul Üniversitesi, İstanbul. https://scholar.google.com.tr/citations?view_op=view_citation &hl=tr& user=iGSAPbgAAAAJ&citation_for_view=iGSAPbgAAAAJ:ZHo1McVdvXMC sayfasından erişilmiştir.
  • Keleş, H., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 155-174. doi: 10.37669/milliegitim.787255
  • Keskin, M. & Özer-Kaya, D. (2020). Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1196338 sayfasından erişilmiştir.
  • Kırmızıgül, H. (2020). Covıd-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi(Covid-19 Özel Sayısı 2), 283-289. https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/1128111 sayfasından erişilmiştir.
  • Külekçi-Akyavuz, E. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. doi: 10.7827/TurkishStudies.44140
  • MEB. (2020a). Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri bülteni e-özel yayında. http://orgm.meb.gov.tr/ www/ozel-egitim-ve-rehberlik-hizmetleri-bulteni-e-ozel-yayinda/icerik/1351 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020b). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 1). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_05/18020440_E_Bulten_2020_01_b.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020c). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 2). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_07/20144710_E_Bulten_SayY_2.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020d). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 3). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_10/14153547_SayY_3.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020e). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 4). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2021_01/12142552_e_BuYlten_SayY_4_9_Ocakb.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020f). Bakanlığımız Rehberlik hizmetlerinden yararlanan öğrenci ve veli sayısı 16 milyonu aştı. https://orgm.meb.gov.tr/www/bakanligimiz-rehberlik-hizmetlerinden-yararlanan-ogrenci -ve-veli-sayisi-16-milyonu-asti/icerik/1366 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB Öğretim Programları Daire Başkanlığı. (2020). Salgın (Covid-19) Sonrası Okula Uyum Kılavuz ve Etkinlikler. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/10113300_okula_uyum.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Nazlı, S. (2016). Kapsamlı gelişimsel rehberlik programı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özer, M. (2020). Türkiye'de Covid‐19 salgını sürecinde milli eğitim bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Poyrazlı, Ş. & Can, A. (2020). Çevrim içi psikolojik danışma: Etik kuralları, covid-19 süreci, öneriler. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 59-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1176711 sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63. https://dergipark.org.tr/en/download/ article-file/1208010 sayfasından erişilmiştir.
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122. doi: 10.5824/ajite.2020.03.004.x
  • Shah, K., Mann, S., Singh, R., Bangar, R. & Kulkarni, R. (2020). Impact of covid-19 on the mental health of children and adolescents. Cureus, 12(8), e10051. doi: 10.7759/cureus.10051
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yazıcı-Çelebi, G. (2020). Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 471-483. doi: 10.21733/ibad.737406
  • Yüksel-Şahin, F. (2021). Psikolojik danışmanların covid-19’a, yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma yapmaya, yüz yüze ve çevrimiçi eğitim almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 496-522. doi: 10.21733/ibad.799721

Covid-19 Sürecinde Yaşananlara İlişkin Psikolojik Danışman Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 166 - 198, 28.04.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1031571

Öz

Covid-19’un yayılmasını önlemek için önlemler alınmıştır. Önlemlerden en etkilisi sosyal izolasyondur. Türkiye’de bu dönemde izolasyon amacıyla birçok kurumla birlikte okullar da kapatılmış ve eğitim-öğretimde, uzaktan eğitime geçilmiştir. Durumdan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri de etkilenmiştir. Araştırmayla Covid-19’un rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine etkisinin, psikolojik danışmanların görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma türlerinden görüngübilim, amaçsal örneklem türlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya farklı sınıf düzeylerinde çalışan 15 psikolojik danışman katılmıştır. Görüşmelerden toplanan veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Ulaşılan verilerle kategoriler-kodlar belirlenmiş, bu doğrultuda psikolojik danışmanların görüşleri 5 başlıkta incelenmiştir. Süreçte bakanlığın talepleriyle gerçekleştirilen hizmetler 8 kategoride incelenmiştir. Bunlar bilgi toplama-yayma, program geliştirme-hazırlama-uygulama hizmetlerinde ağırlık göstermiştir. Bakanlık talepleri dışında gerçekleştirilen hizmetler 8 kategoride incelenmiştir. Bunlar bilgi toplama-yayma, müşavirlik hizmetlerinde yoğunlaşmıştır. Karşılaşılan sorunlar 8 kategori olarak belirlenmiştir. Bunlar bilgi toplama-yaymayla ilişkili ve mesleğe yönelik sorunlarda ağırlık göstermiştir. Sorunlara yönelik çözüm önerileri 5 kategoride incelenmiştir. Öneriler, bilgi toplama-yaymayla ilişkili ve mesleğe yönelik çözüm önerilerinde yoğunlaşmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. C. (2019). Eğitim programlarının geliştirilmesinde ihtiyaç analizi el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akat, M. & Karataş, K. (2020). Psychological effects of covid-19 pandemic on society and its reflections on education. Turkish Studies, 15(4), 1-13. doi: 10.7827/TurkishStudies.44336
  • Akoğlu, G. & Karaaslan, B. (2020). Covid-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1196425 sayfasından erişilmiştir.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten günümüze epidemiler ve pandemiler. Göller Bölgesi Aylık Ekonomi Dergisi, Ayrıntı, 8(85), 36-45. https://dergiayrinti.com/index.php/ayr/article/view/1353/2382 sayfasından erişilmiştir.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. doi: 10.7827/TurkishStudies.43502
  • Baltacı, Ö., Akbulut, Ö. F. & Zafer, R. (2020). Covid-19 pandemisinde problemli internet kullanımı: Bir nitel araştırma. 7. International Eurasian Educational Research Congress’de sunulmuş sanal bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1910852 sayfasından erişilmiştir.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1152012 sayfasından erişilmiştir.
  • Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik eğitim ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23. doi: 10.29065/usakead.777652
  • Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1215818 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1179832 sayfasından erişilmiştir.
  • Cardenas, M. C., Bustos, S. S. & Chakraborty, R. (2020). A ‘parallel pandemic’: The psychosocial burden of Covid-19 in children and adolescents. Acta Paediatrica, 109(11), 2187-2188. doi: 10.1111/apa.15536
  • Çakın, M. & Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186. doi: 10.24289/ijsser.747901
  • Çakır, Y. (2020). Covid-19 sürecinin çözüm odaklı terapi açısından incelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 15-22. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1219891 sayfasından erişilmiştir.
  • Çaykuş, E. & Mutlu-Çaykuş, T. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi(COVID-19 Özel Sayısı 2), 95-113. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1128102 sayfasından erişilmiştir.
  • Düzgün, S. & Sulak, S. (2020). Öğretmen adaylarının covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 619-633. doi: 10.37669/milliegitim.787874
  • Eren, E. (2020). Yeni tip koronavirüs'ün Türk eğitim politikaları uygulamalarına etkisi: milli eğitim bakanlığının ve yükseköğretim kurulunun yeni düzenlemeleri. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 153-162. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1276113 sayfasından erişilmiştir.
  • Görgülü-Arı, A. & Hayır-Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459-492. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1210688 sayfasından erişilmiştir.
  • Haşıloğlu, M., Durak, S. & Arslan, A. (2020). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 214-239. doi: 10.47714/uebt.811306
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274. doi: 10.26450/jshsr.1868
  • Kaysi, F. (2020). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye’de gerçekleştirilen uzaktan eğitimin değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress’te (IBAD-2020) sunulmuş bildiri, İstanbul Üniversitesi, İstanbul. https://scholar.google.com.tr/citations?view_op=view_citation &hl=tr& user=iGSAPbgAAAAJ&citation_for_view=iGSAPbgAAAAJ:ZHo1McVdvXMC sayfasından erişilmiştir.
  • Keleş, H., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 155-174. doi: 10.37669/milliegitim.787255
  • Keskin, M. & Özer-Kaya, D. (2020). Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1196338 sayfasından erişilmiştir.
  • Kırmızıgül, H. (2020). Covıd-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi(Covid-19 Özel Sayısı 2), 283-289. https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/1128111 sayfasından erişilmiştir.
  • Külekçi-Akyavuz, E. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. doi: 10.7827/TurkishStudies.44140
  • MEB. (2020a). Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri bülteni e-özel yayında. http://orgm.meb.gov.tr/ www/ozel-egitim-ve-rehberlik-hizmetleri-bulteni-e-ozel-yayinda/icerik/1351 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020b). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 1). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_05/18020440_E_Bulten_2020_01_b.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020c). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 2). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_07/20144710_E_Bulten_SayY_2.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020d). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 3). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_10/14153547_SayY_3.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020e). e-Özel özel eğitim ve rehberlik (Sayı: 4). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2021_01/12142552_e_BuYlten_SayY_4_9_Ocakb.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020f). Bakanlığımız Rehberlik hizmetlerinden yararlanan öğrenci ve veli sayısı 16 milyonu aştı. https://orgm.meb.gov.tr/www/bakanligimiz-rehberlik-hizmetlerinden-yararlanan-ogrenci -ve-veli-sayisi-16-milyonu-asti/icerik/1366 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB Öğretim Programları Daire Başkanlığı. (2020). Salgın (Covid-19) Sonrası Okula Uyum Kılavuz ve Etkinlikler. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/10113300_okula_uyum.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Nazlı, S. (2016). Kapsamlı gelişimsel rehberlik programı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özer, M. (2020). Türkiye'de Covid‐19 salgını sürecinde milli eğitim bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Poyrazlı, Ş. & Can, A. (2020). Çevrim içi psikolojik danışma: Etik kuralları, covid-19 süreci, öneriler. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 59-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1176711 sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63. https://dergipark.org.tr/en/download/ article-file/1208010 sayfasından erişilmiştir.
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122. doi: 10.5824/ajite.2020.03.004.x
  • Shah, K., Mann, S., Singh, R., Bangar, R. & Kulkarni, R. (2020). Impact of covid-19 on the mental health of children and adolescents. Cureus, 12(8), e10051. doi: 10.7759/cureus.10051
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yazıcı-Çelebi, G. (2020). Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 471-483. doi: 10.21733/ibad.737406
  • Yüksel-Şahin, F. (2021). Psikolojik danışmanların covid-19’a, yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma yapmaya, yüz yüze ve çevrimiçi eğitim almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 496-522. doi: 10.21733/ibad.799721
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatmanur Büyükcura 0000-0002-5862-2385

Sevil Filiz 0000-0002-4955-4405

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2021
Kabul Tarihi 14 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Büyükcura, F., & Filiz, S. (2022). Covid-19 Sürecinde Yaşananlara İlişkin Psikolojik Danışman Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 166-198. https://doi.org/10.37217/tebd.1031571

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı