Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Interactive Reading Practices with the Role of the Teacher on 4th Grade Students’ Reading Comprehension Success

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 655 - 678, 31.08.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1086345

Öz

The study aims to investigate the effect of interactive reading practices with the role of the teacher on 4th-grade students’ reading comprehension success. Unlike traditional interactive reading, in the study, interactive reading was preferred with the role of the teacher directing the student's reading process. Interactive reading is one of the reading aloud strategies that include the actions of interpreting, inferring and evaluating the pictures of the book, the content of the book, the events, characters, and the actions in the book. In the current study, unlike the interactive reading practice expressed in the literature, students were asked to be more at the center of the reading study. In this study, a quasi-experimental design was preferred. The study was conducted with 50 4th grade students attending a public school in İstanbul. "Reading Comprehension Achievement Test" developed by Tavşanlı (2014) was used as a data collection tool in this study. The normality and t tests were used for the data analysis. The results of current research show that interactive reading practices with the role of teacher positively affect and support the reading comprehension achievement of primary school 4th-grade students. In line with the results of the study, suggestions for future research are presented and implications for practice are discussed.

Kaynakça

  • Akbayir, S. (2013). Cümle ve metin bilgisi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akoğlu, G., Ergül, C. & Duman, Y. (2014). Etkileşimli kitap okuma: korunmaya muhtaç çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine etkileri. İlköğretim Online, 13(2), 622-639.
  • Aktaş, E. & Çankal, A. O. (2019). Akıcı okuma stratejilerinin 4. sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisi. ZfWT, 11(1), 85-114.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altunkaya, H. & Sülükçü, Y. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin okuma stratejileri üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2502-2517.
  • Baş, Ö. & Kardaş, N. (2014). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma becerisi ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 230-243.
  • Batmaz, O. & Erdoğan, Ö. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki ve bu konuya yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 140-210. https://doi.org/10.17755/esosder.529255
  • Beers, K. (2003). When kids can't read: what teacher's can do. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Beydoğan, H. Ö. (2010). Okuma ve anlamayı etkileyen stratejiler. Millî Eğitim Dergisi, 40(185), 8-21.
  • Beyreli, L. & Amanvermez-İncirkuş, F. (2018). Etkileşimli sesli okuma ve sq4r okuma stratejisinin anlamaya etkisi: karma yöntem araştırması. International Journal of Languages Education, 6(1), 271-291.
  • Bıçakçı, M. Y., Er, S. & Aral, N. (2017). Annelerin çocuklarına etkileşimli kitap okuma sürecine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 42(191), 53-68. https://doi.org/10.15390/EB.2017.7164
  • Bıçakçı, M. Y., Er, S. & Aral, N. (2018). Etkileşimli öykü kitabı okuma sürecinin çocukların dil gelişimi üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 260-273. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375865
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (8. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cartwright, K. B., Marshall, T. R. & Wray, E. (2016). A longitudinal study of the role of reading motivation in primary students’ reading comprehension: implications for a less simple view of reading. Reading Psychology, 37(1), 55-91. https://doi.org/10.1080/02702711.2014.991481
  • Cetinkaya, F. C., Ates, S. & Yildirim, K. (2019). Effects of interactive book reading activities on improvement of elementary school students' reading skills. International Journal of Progressive Education, 15(3), 180-193.
  • Clarke, P. J., Truelove, E., Hulme, C. & Snowling, M. J. (2013). Developing reading comprehension. Oxford: John Wiley & Sons.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (7. b.). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ Pearson Education.
  • Çiftçi, Ö. & Temizyürek, F. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ölçülmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 110-129.
  • Deruaz, A., Whatham, A. R., Mermoud, C. & Safran, A. B. (2002). Reading with multiple preferred retinal loci: implications for training a more efficient reading strategy. Vision Research, 42(27), 2947-2957.
  • Dickinson, D. K. & Neuman, S. B. (Ed.). (2007). Handbook of early literacy research (2. b.). New York: Guilford Press.
  • Dolean, D., Melby-Lervag, M., Tincas, I., Damsa, C. & Lervag, A. (2019). Achievement gap: socioeconomic status afects reading development beyond language and cognition in children facing poverty. Learning and Instruction, 63, e0101218. https://doi.org/10.1016/j.learninstr uc.2019.101218
  • Elbro, C. & Buch-Iversen, I. (2013). Activation of background knowledge for inference making: effects on reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 17(6), 435-452. https://doi.org/10.1080/10888438.2013.774005
  • Er, S. (2016). Okul öncesi dönemde anne babaların etkileşimli hikâye kitabı okumalarının önemi. Başkent University Journal of Education, 2(3), 156-160.
  • Ergül, C., Akoğlu, G., Karaman, G. & Sarıca, A. D. (2017). Anasınıfında uygulanan etkileşimli kitap okuma programının sonraki okuma becerilerine etkisi: izleme çalışması. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 10(2), 191-219.
  • Gao, Q., Wang, H., Rozelle, S., Shi, Y. Li, J., Zhang, I. & Nie, W. (2019). School-based reading ınterventions for ımproving reading skills and educational outcomes on primary school students in lowand middle-income countries: a systematic review. The Campbell Collaboration. https://www.campbellcollaboration.org/media/k2/attachments/ECG_Gao_Title. pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Heras, A. & Lasagabaster, D. (2015). The impact of CLIL on affective factors and vocabulary learning. Language Teaching Research, 19(1), 70-88.
  • Jack, B. M., Lin, H. S. & Yore, L. D. (2014). The synergistic effect of affective factors on student learning outcomes. Journal of Research in Science Teaching, 51(8), 1084-1101.
  • Kanmaz, A. (2012). Okuduğunu anlama stratejisi kullanımının, okuduğunu anlama becerisi, bilişsel farkındalık, okumaya yönelik tutum ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karadoğan, Z. (2020). Etkileşimli kitap okuma uygulamalarının okuduğunu anlama becerisi ve tutumuna etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler (35. b.). Ankara: Nobel.
  • Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Kerigan, B. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarına etkileşimli okuma yöntemiyle sosyal becerilerin kazandırılması. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kim, B. (2010). Social constructivism. M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology içinde (s. 55-61). https://textbookequity.org/Textbooks/Orey_Emergin_Perspectives_ Learning.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Kim, Y. S. G. (2020). Interactive dynamic literacy model: an integrative theoretical framework for reading-writing relations. Reading-writing connections içinde (s. 11-34). Springer, Cham.
  • Kocaarslan, M. (2022). The relationships between oral reading fluency, sustained attention, working memory, and text comprehension in the third‐grade students. Psychology in the Schools, 59(4), 744-764.
  • Kuşdemir, Y. & Güneş, F. (2014). Doğrudan Öğretim Modeli’nin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 86-113.
  • Ledger, S. & Merga, M. K. (2018). Reading aloud: children's attitudes toward being read to at home and at school. Australian Journal of Teacher Education, 43(3), 124-139.
  • Lee, S. H. & Tsai, S. F. (2017). Experimental intervention research on students with specific poor comprehension: a systematic review of treatment outcomes. Reading and Writing, 30(4), 917-943. https://doi.org/10.1007/s11145-016-9697-x
  • Lesgold, A. M. & Perfetti, C. A. (Ed.). (2017). Interactive processes in reading (6. b.). Routledge.
  • Lysaker, J. & Tonge, C. (2013). Learning to understand others through relationally oriented reading. The Reading Teacher, 66(8), 632-641. https://doi.org/10.1002/trtr.1171
  • McClure, E. L. & King-Fullerton, S. (2017). Instructional interactions: supporting students’ reading development through interactive read‐alouds of informational texts. The Reading Teacher, 71(1), 51-59. https://doi.org/10.1002/trtr.1576
  • McGee, L. M. & Schickedanz, J. A. (2007). Repeated interactive read‐alouds in preschool and kindergarten. The Reading Teacher, 60(8), 742-751.
  • MEB. (2019a). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi (No:10) http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2019b). Türkçe-Matematik-Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması (TMF-ÖBA)- 1:2019 4. sınıf düzeyi (Rapor no:9). Ankara: MEB Yayınları.
  • Merga, M. K. (2017). Interactive reading opportunities beyond the early years: what educators need to consider. Australian Journal of Education, 61(3), 328-343. https://doi.org/10.1177/0004944117727749
  • Nation, K. (2019). Children’s reading difficulties, language, and reflections on the simple view of reading. Australian Journal of Learning Difficulties, 24(1), 47-73. https://doi.org/10.1080/19404158.2019.1609272
  • Newman, S. (2018). Vygotsky, Wittgenstein, and sociocultural theory. Journal for the Theory of Social Behaviour, 48(3), 350-368.
  • Norwich, B. & Rovoli, I. (1993). Affective factors and learning behaviour in secondary school mathematics and English lessons for average and low attainers. British Journal of Educational Psychology, 63(2), 308-321.
  • Oktar-Ergür, D. (2010). Öğrenen özerkliğinin kazandırılmasında öğretmenin rolü. International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulmuş bildiri, Antalya, Türkiye.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 30-45.
  • Perfetti, C. & Stafura, J. (2014). Word knowledge in a theory of reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 18(1), 22-37. https://doi.org/10.1080/10888438.2013.827687
  • PIRLS. (2021). Progress in International Reading Literacy Study 2021. Iea’s Tımss & Pırls International Study Center At Boston College. https://www.iea.nl/studies/iea/pirls/2021 sayfasından erişilmiştir.
  • Rosenhouse, J., Feitelson, D., Kita, B. & Goldstein, Z. (1997). Interactive reading aloud to Israeli first graders: its contribution to literacy development. Reading Research Quarterly, 32(2), 168-183.
  • Saracho, O. N. (2017). Parents’ shared storybook reading–learning to read. Early Child Development and Care, 187(3-4), 554-567. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1261514
  • Serravallo, J. (2021). The reading strategies book. Portsmouht: Heinemann Educational Books.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Swanson, E., Vaughn, S., Wanzek, J., Petscher, Y., Heckert, J., Cavanaugh, C., ... & Tackett, K. (2011). A synthesis of read-aloud interventions on early reading outcomes among preschool through third graders at risk for reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 44(3), 258-275.
  • Tavşanlı, Ö. (2014). Grafik örgütleyicilerin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri çözümleme ve özetleme başarıları üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Thomas, N., Colin, C. & Leybaert, J. (2019). Impact of interactive reading intervention on narratives skills on children with low socio-economic background. European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 837-859.
  • Towson, J. & Gallagher, P. (2016). Shared interactive reading for young children with disabilities: a review of literature with implications for future research. Başkent University Journal of Education, 3(1), 72-85.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind and society: the development of higher psychological process. Cambridge: Harvard University Press.
  • Watson, A., Kehler, M. & Martino, W. (2010). The problem of boys' literacy underachievement: raising some questions. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(5), 356.
  • Wagner, D. A. (2017). Children's reading in low‐income countries. The Reading Teacher, 71(2), 127-133. https://doi.org/10.1002/trtr.1621
  • Whitehurst, G. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental Psychology, 24(2), 552–559.
  • Yildirim, K. & Rasinski, T. (2014). Reading fluency beyond english: ınvestigations into reading fluency in turkish elementary students. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(1), 97-106.
  • Yildirim, K., Rasinski, T., Ates, S., Fitzgerald, S., Zimmerman, B. & Yildiz, M. (2014). The relationship between reading fluency and vocabulary in fifth grade Turkish students. Literacy Research and Instruction, 53(1), 72-89.
  • Yildirim, K., Rasinski, T. & Kaya, D. (2019). Fluency and comprehension of narrative texts in Turkish students in grades 4 through 8. Education 3-13, 47(3), 348-357.
  • Yıldız, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. International Periodical for the Languages, 8(4), 1461-1478.
  • Yildiz, M., Yildirim, K., Ates, S., Rasinski, T., Fitzgerald, S. & Zimmerman, B. (2014). The relationship between reading fluency and reading comprehension in fifth-grade Turkish students. International Journal of School & Educational Psychology, 2(1), 35-44.
  • Yılmaz, M. & Top, B. M. (2015). İşbirlikli tartışma sorgulama (its) stratejisinin ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 78-97.
  • Yurtbakan, E. (2020). Etkileşimli okuma: bir içerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 135-156.
  • Zevenbergen, A. A. & Whitehurst, G. (2003). Dialogic reading: shared picture book reading intervention for preschoolers. A. Kleeck, S. A. Stahl & E. B. Bauer (Ed.), On reading books to children: parents and teachers içinde (s. 177-200), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Öğretmen Rolüyle Etkileşimli Okuma Uygulamalarının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarısına Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 655 - 678, 31.08.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1086345

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen rolüyle etkileşimli okuma uygulamalarının dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarısına etkisini araştırmaktır. Araştırmada geleneksel etkileşimli okumadan farklı olarak öğrencinin okuma sürecini yönettiği öğretmen rolüyle etkileşimli okuma tercih edilmiştir. Etkileşimli okuma, öğrenci ve öğretmenlerin kitabın başından sonuna kadar kitabın resimleri, içeriği ve kitaptaki olaylar, karakterler, yaşananlar ile ilgili yorum yapma, çıkarımda bulunma ve değerlendirme eylemlerini içeren sesli okuma stratejilerinden bir tanesidir. Mevcut araştırmada ise alanyazında ifade edilen etkileşimli okuma uygulamasından farklı olarak öğrencilerden çalışmanın daha merkezinde yer almaları ve bu süreci bizzat kendilerinin yöneteceği bir sorumluluk üstelenmeleri istenmiştir. Araştırmada yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırma 50 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak Tavşanlı (2014) tarafından geliştirilen “Okuduğunu Anlama Başarı Testi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde normallik ve t testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, öğretmen rolüyle etkileşimli okuma uygulamalarının, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarısını olumlu yönde etkilediğini ve desteklediğini göstermektedir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda gelecekteki araştırmalar için öneriler sunulmuş ve uygulamaya yönelik çıkarımlar tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akbayir, S. (2013). Cümle ve metin bilgisi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akoğlu, G., Ergül, C. & Duman, Y. (2014). Etkileşimli kitap okuma: korunmaya muhtaç çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine etkileri. İlköğretim Online, 13(2), 622-639.
  • Aktaş, E. & Çankal, A. O. (2019). Akıcı okuma stratejilerinin 4. sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisi. ZfWT, 11(1), 85-114.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altunkaya, H. & Sülükçü, Y. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin okuma stratejileri üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2502-2517.
  • Baş, Ö. & Kardaş, N. (2014). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma becerisi ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 230-243.
  • Batmaz, O. & Erdoğan, Ö. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki ve bu konuya yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 140-210. https://doi.org/10.17755/esosder.529255
  • Beers, K. (2003). When kids can't read: what teacher's can do. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Beydoğan, H. Ö. (2010). Okuma ve anlamayı etkileyen stratejiler. Millî Eğitim Dergisi, 40(185), 8-21.
  • Beyreli, L. & Amanvermez-İncirkuş, F. (2018). Etkileşimli sesli okuma ve sq4r okuma stratejisinin anlamaya etkisi: karma yöntem araştırması. International Journal of Languages Education, 6(1), 271-291.
  • Bıçakçı, M. Y., Er, S. & Aral, N. (2017). Annelerin çocuklarına etkileşimli kitap okuma sürecine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 42(191), 53-68. https://doi.org/10.15390/EB.2017.7164
  • Bıçakçı, M. Y., Er, S. & Aral, N. (2018). Etkileşimli öykü kitabı okuma sürecinin çocukların dil gelişimi üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 260-273. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375865
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (8. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cartwright, K. B., Marshall, T. R. & Wray, E. (2016). A longitudinal study of the role of reading motivation in primary students’ reading comprehension: implications for a less simple view of reading. Reading Psychology, 37(1), 55-91. https://doi.org/10.1080/02702711.2014.991481
  • Cetinkaya, F. C., Ates, S. & Yildirim, K. (2019). Effects of interactive book reading activities on improvement of elementary school students' reading skills. International Journal of Progressive Education, 15(3), 180-193.
  • Clarke, P. J., Truelove, E., Hulme, C. & Snowling, M. J. (2013). Developing reading comprehension. Oxford: John Wiley & Sons.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (7. b.). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ Pearson Education.
  • Çiftçi, Ö. & Temizyürek, F. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ölçülmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 110-129.
  • Deruaz, A., Whatham, A. R., Mermoud, C. & Safran, A. B. (2002). Reading with multiple preferred retinal loci: implications for training a more efficient reading strategy. Vision Research, 42(27), 2947-2957.
  • Dickinson, D. K. & Neuman, S. B. (Ed.). (2007). Handbook of early literacy research (2. b.). New York: Guilford Press.
  • Dolean, D., Melby-Lervag, M., Tincas, I., Damsa, C. & Lervag, A. (2019). Achievement gap: socioeconomic status afects reading development beyond language and cognition in children facing poverty. Learning and Instruction, 63, e0101218. https://doi.org/10.1016/j.learninstr uc.2019.101218
  • Elbro, C. & Buch-Iversen, I. (2013). Activation of background knowledge for inference making: effects on reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 17(6), 435-452. https://doi.org/10.1080/10888438.2013.774005
  • Er, S. (2016). Okul öncesi dönemde anne babaların etkileşimli hikâye kitabı okumalarının önemi. Başkent University Journal of Education, 2(3), 156-160.
  • Ergül, C., Akoğlu, G., Karaman, G. & Sarıca, A. D. (2017). Anasınıfında uygulanan etkileşimli kitap okuma programının sonraki okuma becerilerine etkisi: izleme çalışması. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 10(2), 191-219.
  • Gao, Q., Wang, H., Rozelle, S., Shi, Y. Li, J., Zhang, I. & Nie, W. (2019). School-based reading ınterventions for ımproving reading skills and educational outcomes on primary school students in lowand middle-income countries: a systematic review. The Campbell Collaboration. https://www.campbellcollaboration.org/media/k2/attachments/ECG_Gao_Title. pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Heras, A. & Lasagabaster, D. (2015). The impact of CLIL on affective factors and vocabulary learning. Language Teaching Research, 19(1), 70-88.
  • Jack, B. M., Lin, H. S. & Yore, L. D. (2014). The synergistic effect of affective factors on student learning outcomes. Journal of Research in Science Teaching, 51(8), 1084-1101.
  • Kanmaz, A. (2012). Okuduğunu anlama stratejisi kullanımının, okuduğunu anlama becerisi, bilişsel farkındalık, okumaya yönelik tutum ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karadoğan, Z. (2020). Etkileşimli kitap okuma uygulamalarının okuduğunu anlama becerisi ve tutumuna etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler (35. b.). Ankara: Nobel.
  • Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Kerigan, B. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarına etkileşimli okuma yöntemiyle sosyal becerilerin kazandırılması. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kim, B. (2010). Social constructivism. M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology içinde (s. 55-61). https://textbookequity.org/Textbooks/Orey_Emergin_Perspectives_ Learning.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Kim, Y. S. G. (2020). Interactive dynamic literacy model: an integrative theoretical framework for reading-writing relations. Reading-writing connections içinde (s. 11-34). Springer, Cham.
  • Kocaarslan, M. (2022). The relationships between oral reading fluency, sustained attention, working memory, and text comprehension in the third‐grade students. Psychology in the Schools, 59(4), 744-764.
  • Kuşdemir, Y. & Güneş, F. (2014). Doğrudan Öğretim Modeli’nin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 86-113.
  • Ledger, S. & Merga, M. K. (2018). Reading aloud: children's attitudes toward being read to at home and at school. Australian Journal of Teacher Education, 43(3), 124-139.
  • Lee, S. H. & Tsai, S. F. (2017). Experimental intervention research on students with specific poor comprehension: a systematic review of treatment outcomes. Reading and Writing, 30(4), 917-943. https://doi.org/10.1007/s11145-016-9697-x
  • Lesgold, A. M. & Perfetti, C. A. (Ed.). (2017). Interactive processes in reading (6. b.). Routledge.
  • Lysaker, J. & Tonge, C. (2013). Learning to understand others through relationally oriented reading. The Reading Teacher, 66(8), 632-641. https://doi.org/10.1002/trtr.1171
  • McClure, E. L. & King-Fullerton, S. (2017). Instructional interactions: supporting students’ reading development through interactive read‐alouds of informational texts. The Reading Teacher, 71(1), 51-59. https://doi.org/10.1002/trtr.1576
  • McGee, L. M. & Schickedanz, J. A. (2007). Repeated interactive read‐alouds in preschool and kindergarten. The Reading Teacher, 60(8), 742-751.
  • MEB. (2019a). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi (No:10) http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2019b). Türkçe-Matematik-Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması (TMF-ÖBA)- 1:2019 4. sınıf düzeyi (Rapor no:9). Ankara: MEB Yayınları.
  • Merga, M. K. (2017). Interactive reading opportunities beyond the early years: what educators need to consider. Australian Journal of Education, 61(3), 328-343. https://doi.org/10.1177/0004944117727749
  • Nation, K. (2019). Children’s reading difficulties, language, and reflections on the simple view of reading. Australian Journal of Learning Difficulties, 24(1), 47-73. https://doi.org/10.1080/19404158.2019.1609272
  • Newman, S. (2018). Vygotsky, Wittgenstein, and sociocultural theory. Journal for the Theory of Social Behaviour, 48(3), 350-368.
  • Norwich, B. & Rovoli, I. (1993). Affective factors and learning behaviour in secondary school mathematics and English lessons for average and low attainers. British Journal of Educational Psychology, 63(2), 308-321.
  • Oktar-Ergür, D. (2010). Öğrenen özerkliğinin kazandırılmasında öğretmenin rolü. International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulmuş bildiri, Antalya, Türkiye.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 30-45.
  • Perfetti, C. & Stafura, J. (2014). Word knowledge in a theory of reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 18(1), 22-37. https://doi.org/10.1080/10888438.2013.827687
  • PIRLS. (2021). Progress in International Reading Literacy Study 2021. Iea’s Tımss & Pırls International Study Center At Boston College. https://www.iea.nl/studies/iea/pirls/2021 sayfasından erişilmiştir.
  • Rosenhouse, J., Feitelson, D., Kita, B. & Goldstein, Z. (1997). Interactive reading aloud to Israeli first graders: its contribution to literacy development. Reading Research Quarterly, 32(2), 168-183.
  • Saracho, O. N. (2017). Parents’ shared storybook reading–learning to read. Early Child Development and Care, 187(3-4), 554-567. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1261514
  • Serravallo, J. (2021). The reading strategies book. Portsmouht: Heinemann Educational Books.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Swanson, E., Vaughn, S., Wanzek, J., Petscher, Y., Heckert, J., Cavanaugh, C., ... & Tackett, K. (2011). A synthesis of read-aloud interventions on early reading outcomes among preschool through third graders at risk for reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 44(3), 258-275.
  • Tavşanlı, Ö. (2014). Grafik örgütleyicilerin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri çözümleme ve özetleme başarıları üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Thomas, N., Colin, C. & Leybaert, J. (2019). Impact of interactive reading intervention on narratives skills on children with low socio-economic background. European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 837-859.
  • Towson, J. & Gallagher, P. (2016). Shared interactive reading for young children with disabilities: a review of literature with implications for future research. Başkent University Journal of Education, 3(1), 72-85.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind and society: the development of higher psychological process. Cambridge: Harvard University Press.
  • Watson, A., Kehler, M. & Martino, W. (2010). The problem of boys' literacy underachievement: raising some questions. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(5), 356.
  • Wagner, D. A. (2017). Children's reading in low‐income countries. The Reading Teacher, 71(2), 127-133. https://doi.org/10.1002/trtr.1621
  • Whitehurst, G. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental Psychology, 24(2), 552–559.
  • Yildirim, K. & Rasinski, T. (2014). Reading fluency beyond english: ınvestigations into reading fluency in turkish elementary students. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(1), 97-106.
  • Yildirim, K., Rasinski, T., Ates, S., Fitzgerald, S., Zimmerman, B. & Yildiz, M. (2014). The relationship between reading fluency and vocabulary in fifth grade Turkish students. Literacy Research and Instruction, 53(1), 72-89.
  • Yildirim, K., Rasinski, T. & Kaya, D. (2019). Fluency and comprehension of narrative texts in Turkish students in grades 4 through 8. Education 3-13, 47(3), 348-357.
  • Yıldız, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. International Periodical for the Languages, 8(4), 1461-1478.
  • Yildiz, M., Yildirim, K., Ates, S., Rasinski, T., Fitzgerald, S. & Zimmerman, B. (2014). The relationship between reading fluency and reading comprehension in fifth-grade Turkish students. International Journal of School & Educational Psychology, 2(1), 35-44.
  • Yılmaz, M. & Top, B. M. (2015). İşbirlikli tartışma sorgulama (its) stratejisinin ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 78-97.
  • Yurtbakan, E. (2020). Etkileşimli okuma: bir içerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 135-156.
  • Zevenbergen, A. A. & Whitehurst, G. (2003). Dialogic reading: shared picture book reading intervention for preschoolers. A. Kleeck, S. A. Stahl & E. B. Bauer (Ed.), On reading books to children: parents and teachers içinde (s. 177-200), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saniye Uğur 0000-0002-8701-3001

Ömer Faruk Tavşanlı 0000-0003-1366-1679

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2022
Kabul Tarihi 7 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uğur, S., & Tavşanlı, Ö. F. (2022). Öğretmen Rolüyle Etkileşimli Okuma Uygulamalarının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarısına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(2), 655-678. https://doi.org/10.37217/tebd.1086345

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı