KKTC’de Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Akademik Öz-Yeterlikleri ile Başarı Odaklı Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2025,
Cilt: 23 Sayı: 1, 250 - 286
Ramazan Çivi
,
Mehmet Yaşar Kılıç
Öz
Bu araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin akademik öz-yeterlikleri ile başarı odaklı motivasyonları arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Bu araştırmada, ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu KKTC’de yaşayan yabancı uyruklu 306 üniversite öğrencisi oluşmaktadır. Veriler Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği ve Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların başarı odaklı motivasyonlarının ve akademik öz-yeterliklerinin yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Elde edilen diğer bir sonuca göre katılımcıların başarı odaklı motivasyonlarının ve akademik öz-yeterliklerinin cinsiyet, oturulan evin mülkiyeti, beraber yaşadığı kişilere göre anlamlı olarak farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların başarı odaklı motivasyonlarının çalışma durumu ve gelir kaynağına göre anlamlı olarak farklılaştığı, sınıf düzeyine göre ise anlamlı olarak farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma durumu ve gelir kaynağına göre katılımcıların akademik öz-yeterlikleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilemezken sınıf düzeyine göre bu öz-yeterlikler arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca yabancı uyruklu öğrencilerin akademik öz-yeterlikleri ile başarı odaklı motivasyonları arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin başarı odaklı motivasyon algılarını pozitif olarak yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
- Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The role of academic self-efficacy, academic motivation and academic self-concept in predicting secondary school students’ academic performance. Journal of Educational and Social Research, 3(2), 335-342.
- Aktaş, H. (2017). Akademik güdülenme ile akademik öz-yeterlik arasındaki ilişki: İlahiyat fakültesi öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(3), 1376-1398.
- Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
- Albayrak, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde beş faktör kişilik, akademik öz-yeterlik, akademik kontrol odağı ve akademik erteleme. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Alemdağ, C., Öncü, E., & Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
- Amanov, İ. (1996). Özbekistan Cumhuriyeti’nden Bursa’ya yükseköğrenim görmek için gelen öğrencilerin uyum problemleri. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Arda, L. (2016). Başarı odaklı motivasyon ölçeğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinde psikometrik özelliklerin değerlendirilmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Artino, A. R. & Stephens, J. M. (2009). Academic motivation and self-regulation: A comparative analysis of undergraduate and graduate students learning online. The Internet and Higher Education, 12(3-4), 146–151. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.02.001
- Aydın, S. (2021). Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri, başarı odaklı motivasyonları ve ingilizce öğrenmeye yönelik motivasyonları arasındaki ilişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Journal of Psychological Review, 84, 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
- Bandura, A. (1999). A socsial cognitive theory of personality. L. Pervin & O. John (Ed.), Handbook of personality (2. b.) içinde (s. 154-196). Guilford.
- Bassi, M., Steca, P., Fave, A. D., & Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth and Adolescence, 36(3), 301-312. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9069-y
- Binnendyk, S., Patty, J., & Jamil, A. (2024). Self-efficacy as a predictor of writing performance: A correlational study. J-Shelves of Indragiri (JSI), 6(1), 12–20. https://ejournal-fkip.unisi.ac.id/shelves/article/view/2853 sayfasından erişilmiştir.
- Bong, M. & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they reallly? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40. https://doi.org/10.1023/A:1021302408382
- Boswell, S. S. (2012). “I deserve success”: Academic entitlement attitudes and their relationships with course self-efficacy, social networking, and demographic variables. Social Psychology of Education, 15(3), 353–365. https://doi.org/10.1007/s11218-012-9184-4
- Bozkurt, Ö., Yemenici, A. D., & Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi (IJTEBS), 4(1), 56-66.
- Britner, S. L. & Pajares, F. (2006). Self-efficacy beliefs, motivation, race, and gender in middle school science. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, 12(4), 351–373. https://doi.org/10.1615/JWomenMinorScienEng.v12.i4.40
- Bulgan, G. & Çiftçi, A. (2017). Psychological adaptation, marital satisfaction, and academic self-efficacy of international students. Journal of International Students, 7(3), 687-702.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (13. b.). Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Chen, M. & Shu, J. (2024). International students' intercultural sensitivity and academic adaptation in Chinese universities: The mediating role of general health. Psychology in the Schools, Wiley Online Library, 61, 4005-4025.
- Chetri, S. (2014). Self-concept and achievement motivation of adolescents and their relationship with academic achievement. International Journal of Advancements in Research & Technology, 3(5), 236-253.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. b.). Routledge.
- Çevik, E. & Özçoban, F. A. (2021). Benlik saygısı ve beden imajı algısının başarı odaklı motivasyona etkisinin incelenmesi. Balıkesir Medical Journal, 5(3), 170-177. https://doi.org/10.33716/bmedj.1028104
- Çiftçi, S. & Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. Education Sciences, 5(3), 921-928.
- Çolak, E. (2013). Yaşantısal öğrenme kuramının öğrencilerin motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 123-136.
- Çuhadar, C., Gündüz, Ş., & Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımlarının ve akademik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251-259.
- Demir, S. & Çelikkaleli, Ö. (2022). Akademik motivasyonun yordanmasında akademik yetkinlik ve akademik sorumluluk. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 67-78.
- Demirbilek, N. & Han, F. (2022). Üniversite öğrencilerinde akademik özyeterliğin yordayıcıları olarak akademik motivasyon, sosyal bağlılık ve erteleme eğilimi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(24), 311-324. https://doi.org/10.29029/busbed.1165591
- Diaconescu, L. V., Mihăilescu, A. I., & Stoian-Bălăşoiu, I. R. (2024). The predictive value of burnout and impostor syndrome on medical students' self-esteem and academic performance: A cross-sectional study. Education Sciences, 14(12), 2-17. https://doi.org/10.3390/educsci14121318
- Dogan, U. (2015). Student engagement, academic self-efficacy, and academic motivation as predictors of academic performance. The Anthropologist, 20(3), 553–565. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891759
- Doğan, T. (2006). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 120-129.
- Duong, C. D., Tran, V. T., & St-Jean, É. (2024). Social cognitive career theory and higher education students' entrepreneurial intention: The role of perceived educational support and perceived entrepreneurial self-efficacy. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Higher Education, 20(1), 86-102.
- Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
- Eccles, J. S. & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, 101859.
- Elias, S. & Loomis, R. (2002). Utilizing need for cognition and perceived self efficacy to predict academic performance. Journal of Applied Social Psychology, 32(8), 1687-1702. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02770.x
- Ergin, A. & Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018036646
- Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5. b.). Sage.
- Geri, S. (2013). Kırgızistan’daki üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spor servis dersine tutumları ile akademik motivasyonlarının incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 31-46.
- Green, B. G., Salkind, N. J., & Akey, T. M. (2000). Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data. Prentice Hall.
- Grix, J. (2010). The foundations of research. Palgrave Macmillan.
- Gutiérrez, M. & Tomás, J. M. (2019). The role of perceived autonomy support in predicting university students' academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement. Educational Psychology, 39(7), 932–947.
- Gürol, Y. & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), 25-38.
- Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1976). Çalışanların zenginleştirilmiş işe olumlu yanıt verdiği koşullar. Uygulamalı Psikoloji Dergisi, 61(4), 395-403.
- House, J. D. (1992). The relationship between academic self-concept, achievement-related expentacies, and college attrition. Journal of College Student Development, 33(1), 5-10.
- Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: A meta-analysis. European Journal of Psychology of Education, 28(1), 1–35. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0097-y
- Jerusalem, M. & Schwarzer, R. (1981). Wirk-Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. R. Schwarzer (Ed.), Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit içinde (s. 15-28). Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie.
- Kapu, H. & Yıldız, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma. KAÜ-IIBF Dergisi, 3(3), 39-66.
- Karagüven, H. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(4), 2599-2620.
- Karaoğlu, F (2007). Yabancı uyruklu öğrencilerde uyma davranışı: Tömer örneği. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
- Kıbrıs Postası. (2022, Ağustos 14). Yükseköğretimde geçen dönem öğrenci sayısı 110 bine yaklaştı. Kıbrıs Postası. https://www.kibrispostasi.com/c91-EGITIM/n434265-yuksekogretimde-gecen-donem-ogrenci-sayisi-110-bine-yaklasti sayfasından erişilmiştir.
- Kılıç, M. E., Kılıç, M., & Akan, D. (2021). Motivation in the classroom. Participatory Educational Research, 8(2), 31-56. https://doi.org/10.17275/per.21.28.8.2
- Koca, F. & Dadandı, İ. (2019). Akademik öz-yeterlik ile akademik başarı arasındaki ilişkide sınav kaygısı ve akademik motivasyonun aracı rolü. İlköğretim Online, 18(1), 241-252.
- Koç, C. & Arslan, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin akademik öz yeterlik algıları ve okuma stratejileri biliş üstü farkındalıkları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 745-778.
- Lee, J. & Çiftçi, A. (2014). Asian international students' socio-cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self-efficacy, and social support. International Journal of Intercultural Relations, 38, 97-105.
- Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1984). Relation of self-efficacy expectations to academic achievement and persistence. Journal of Counseling Psychology, 31, 356-362. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.3.356
- Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
- Mbatha, S. (2015). The relationship between self-efficacy, motivation, and academic performance among students from various gender and generational groups. https://scholar.ufs.ac.za sayfasından erişilmiştir.
- McGeown, S. P., Putwain, D., Simpson, E. G., & Boffey, E. (2014). Predictors of adolescents' academic motivation: Personality, self-efficacy, and adolescents' characteristics. Learning and Individual Differences, 32, 278–286. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.03.022
- Meece, J. L. & Painter, J. (2012). Gender, self-regulation, and motivation. D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Ed.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications içinde (s. 339–367). Routledge.
- Meng, Q. & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students' academic performance: The mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 1-14.
- Ni, J., Shi, Y., Sun, J., & Wu, Q. (2024). The effect of self-esteem on college students' learning adaptation: A chain mediation analysis of self-efficacy and learning burnout. The Asia-Pacific Education Researcher, 33(2), 145–157. https://doi.org/10.1007/s40299-024-00945-z
- Nonato, M. C. M. (2024). Redesigned learning material model in TLE: Its impact on the academic performance of grade eight students. TWIST Journal, 5(2), 45–60. https://twistjournal.net/twist/article/view/561 sayfasından erişilmiştir.
- Noreen, S., Hasan, A., Batool, I., & Ali, A. (2018). The impacts of academic self-efficacy on academic outcomes: The mediating effect of student engagement. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(11), 315-327.
- Nussbaum, M., Claro, S., & Hochschild-Ovalle, H. (2024). Happiness at school and its relationship with academic achievement. Education Sciences, 14(12), Article 1321. https://doi.org/10.3390/educsci14121321
- Oğuz, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 15-28.
- Olivier, E., Archambault, I., & De Clercq, M. (2019). Student self-efficacy, classroom engagement, and academic achievement: Comparing three theoretical frameworks. Journal of Youth and Adolescence, 48(7), 1267-1283.
- Otis, N., Grouzet, F. & Pelletier, L. G. (2005). Latent motivational change in an academic setting: A 3-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 97, 170-183. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.170
- Özcan, D. & Kaya, F. A. (2017). Üstün zekâlı olan ve olmayan öğrencilerin başarı odaklı motivasyonlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2357-2368.
- Özsüer, S., İnal, G., Uyanık, Ö., & Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125.
- Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. M. Maehr & P. R. Pintrich (Ed.), Advances in motivation and achievement içinde (s. 1-49). JAI.
- Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (7. b.). Routledge.
- Peguero, A. A. & Shaffer, K. A. (2015). Academic self-efficacy, dropping out, and the significance of inequality. Sociological Spectrum, 35(1), 46–64. https://doi.org/10.1080/02732173.2014.978428
- Pietsch, J., Walker, R., & Chapman, E. (2003). The relationship among self-concept, self-efficacy, and performance in mathematics during secondary school. Journal of Educational Psychology, 95(3), 589-603. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.3.589
- Putwain, D., McGeown, S. P., & Simpson, E. (2014). Predictors of adolescents’ academic motivation: Personality, self-efficacy and adolescents’ characteristics. Learning and Individual Differences, 32, 278–286. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.03.022
- Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
- Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford.
- Sancar, H. T. (2021). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık ve öz yeterliğin başarı odaklı motivasyon ile ilişkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Saracaloğlu, A. S. & Yenice, N. (2009). Fen bilgisi ve sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 244-260.
- Satıcı, S. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Semerci, Ç. (2010). Başarı Odaklı Motivasyon (BOM) Ölçeği’nin geliştirilmesi. Education Sciences, 5(4), 2123-2133.
- Sevgi, S. & Şahin, D. O. (2021). Exploring the relation between critical thinking skills and success oriented motivation of preservice teachers in terms of some variables. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 905-942.
- Solberg, V. S., O’Brien, K., Villareal, P., Kennel, R., & Davis, B. (1993). Self-efficacy and Hispanic college students: Validation of the college self-efficacy instrument. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 80-95. https://doi.org/10.1177/07399863930151004
- Sucuoğlu, E. (2018). Economic status, self-efficacy and academic achievement: The case study of undergraduate students. Quality & Quantity, 52(5), 2155–2168. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0692-y
- Suting, H. & Veloo, A. (2024). The relationship between well-being and Korean language learning achievement: A case study of Chinese university students. Journal of Digitainability, Realism & Mastery, 3(4), 89–102. https://dreamjournal.my/index.php/DREAM/article/view/278 sayfasından erişilmiştir.
- Taheri-Kharameh, Z., Sharififard, F., Asayesh, H., Sepahvandi, M., & Hoseini, M. H. (2018). Relationship between academic self-efficacy and motivation among medical science students. Journal of Clinical & Diagnostic Research, 12(7), 7-10. https://doi.org/10.7860/JCDR/2018/29482.11770
- Taşkesen, S. (2020). A research on learning approaches and achievement focused motivations of prospective visual arts teachers. International Education Studies, 13(1), 123-134. https://doi.org/10.5539/ies.v13n1p123
- Terlemez, B., Şahin, D., & Dilek, F. (2015). Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin akademik motivasyon düzeyleri. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 2(2), 67-78. https://doi.org/10.5505/pjess.2015.09797
- Trautner, M. & Schwinger, M. (2020). Integrating the concepts self-efficacy and motivation regulation: How do self-efficacy beliefs for motivation regulation influence self-regulatory success? Learning and Individual Differences, 80, Article 101895. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608020300704 sayfasından erişilmiştir.
- Tucker, C. M., Zayco, R. A., & Herman, K. C. (2002). Teacher child variables as predictors of academic engagement among low-income African American children. Psychology in the School, 39(4), 477-488. https://doi.org/10.1002/pits.10038
- Ugwuanyi, C. S. & Okeke, C. I. O. (2020). Motivation and self-efficacy as predictors of learners' academic achievement. Journal of Sociology and Education in Africa, 9(1), 45–58.
- Uyulgan, M. A. & Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 7-32. https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2013
- Uzbaş, A. (2009). Okul psikolojik danışmanlarının okulda saldırganlık ve şiddete yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 90-110.
- Uzun, K. (2016). Akademik öz yeterliğin yordayıcıları: Belirsizliğe tahammülsüzlük. Endişe ile ilgili olumlu inanç ve akademik kontrol odağı. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Vecchione, M., Alessandri, G., & Marsicano, G. (2014). Academic motivation predicts educational attainment: Does gender make a difference? Learning and Individual Differences, 32, 124–131. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.01.003
- Vrugt, A. J., Langereis, M. P., & Hoogstraten, J. (1997). Academic self-efficacy and malleability of relevant capabilities as predictors of exam performance. The Journal of Experimental Education, 66(1), 61-72. https://doi.org/10.1080/00220979709601395
- Wang, L. & Finch, H. (2018). Motivation variables mediate the relationship between socioeconomic status and academic achievement. Psychology and Education, 55(2), 142–160. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891759
- Weiser, D. A. & Riggio, H. R. (2010). Family background and academic achievement: Does self-efficacy mediate outcomes? Social Psychology of Education, 13(3), 367–383. https://doi.org/10.1007/s11218-010-9115-1
- Wood, R. & Locke, E. (1987). The relationship of self-efficacy and grade goals to academic performance. Educational and Psychological Measurements, 47(4), 1013-1024. https://doi.org/10.1177/0013164487474017
- Yıldız, F. N. Y. & Kardaş, F. (2021). Ergenlerde akademik öz-yeterlik, içsel motivasyon, azim ve psikolojik dayanıklılığın iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1073-1099. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957391
- Yılmaz, M., Gürçay, D., & Ekici, G. (2007). Akademik öz-yeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
- Yi, S., Zhang, Y., Lu, Y., & Shadiev, R. (2024). Sense of belonging, academic self-efficacy and hardiness: Their impacts on student engagement in distance learning courses. British Journal of Educational Technology, 55(4), 1277-1831.
- Zhang, L. & Zhang, X. (2003). A study of the relationships among learning strategy use, self-efficacy, persistence and academic achievement in middles school students. Psychol Sci, 26(4), 603-607.
- Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies içinde (s. 202-231). Cambridge University.
Examining the Relationship Between Academic Self-Efficacy and Success-Oriented Motivation of Foreign Students Studying in TRNC
Yıl 2025,
Cilt: 23 Sayı: 1, 250 - 286
Ramazan Çivi
,
Mehmet Yaşar Kılıç
Öz
The aim of this study is to determine the relationship between the academic self-efficacy and achievement-oriented motivation of foreign students pursuing higher education in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). A relational survey design was employed in the research. The study group consisted of 306 foreign university students residing in the TRNC. The data were collected using the Achievement-Oriented Motivation Scale and the Academic Self-Efficacy Scale. The findings revealed that the participants exhibited high levels of achievement-oriented motivation and academic self-efficacy. Another significant result indicated that achievement-oriented motivation and academic self-efficacy did not differ significantly based on gender, homeownership status, or cohabitants. However, achievement-oriented motivation significantly differed based on employment status and sources of income, whereas no significant difference was observed based on grade level. Additionally, while no significant difference was found in academic self-efficacy concerning employment status and sources of income, a significant difference was observed in terms of grade level. Moreover, a significant relationship was identified between the academic self-efficacy and achievement-oriented motivation of foreign students, and academic self-efficacy was found to positively predict perceptions of achievement-oriented motivation.
Kaynakça
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
- Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The role of academic self-efficacy, academic motivation and academic self-concept in predicting secondary school students’ academic performance. Journal of Educational and Social Research, 3(2), 335-342.
- Aktaş, H. (2017). Akademik güdülenme ile akademik öz-yeterlik arasındaki ilişki: İlahiyat fakültesi öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(3), 1376-1398.
- Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
- Albayrak, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde beş faktör kişilik, akademik öz-yeterlik, akademik kontrol odağı ve akademik erteleme. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Alemdağ, C., Öncü, E., & Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
- Amanov, İ. (1996). Özbekistan Cumhuriyeti’nden Bursa’ya yükseköğrenim görmek için gelen öğrencilerin uyum problemleri. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Arda, L. (2016). Başarı odaklı motivasyon ölçeğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinde psikometrik özelliklerin değerlendirilmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Artino, A. R. & Stephens, J. M. (2009). Academic motivation and self-regulation: A comparative analysis of undergraduate and graduate students learning online. The Internet and Higher Education, 12(3-4), 146–151. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.02.001
- Aydın, S. (2021). Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri, başarı odaklı motivasyonları ve ingilizce öğrenmeye yönelik motivasyonları arasındaki ilişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Journal of Psychological Review, 84, 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
- Bandura, A. (1999). A socsial cognitive theory of personality. L. Pervin & O. John (Ed.), Handbook of personality (2. b.) içinde (s. 154-196). Guilford.
- Bassi, M., Steca, P., Fave, A. D., & Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth and Adolescence, 36(3), 301-312. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9069-y
- Binnendyk, S., Patty, J., & Jamil, A. (2024). Self-efficacy as a predictor of writing performance: A correlational study. J-Shelves of Indragiri (JSI), 6(1), 12–20. https://ejournal-fkip.unisi.ac.id/shelves/article/view/2853 sayfasından erişilmiştir.
- Bong, M. & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they reallly? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40. https://doi.org/10.1023/A:1021302408382
- Boswell, S. S. (2012). “I deserve success”: Academic entitlement attitudes and their relationships with course self-efficacy, social networking, and demographic variables. Social Psychology of Education, 15(3), 353–365. https://doi.org/10.1007/s11218-012-9184-4
- Bozkurt, Ö., Yemenici, A. D., & Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi (IJTEBS), 4(1), 56-66.
- Britner, S. L. & Pajares, F. (2006). Self-efficacy beliefs, motivation, race, and gender in middle school science. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, 12(4), 351–373. https://doi.org/10.1615/JWomenMinorScienEng.v12.i4.40
- Bulgan, G. & Çiftçi, A. (2017). Psychological adaptation, marital satisfaction, and academic self-efficacy of international students. Journal of International Students, 7(3), 687-702.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (13. b.). Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Chen, M. & Shu, J. (2024). International students' intercultural sensitivity and academic adaptation in Chinese universities: The mediating role of general health. Psychology in the Schools, Wiley Online Library, 61, 4005-4025.
- Chetri, S. (2014). Self-concept and achievement motivation of adolescents and their relationship with academic achievement. International Journal of Advancements in Research & Technology, 3(5), 236-253.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. b.). Routledge.
- Çevik, E. & Özçoban, F. A. (2021). Benlik saygısı ve beden imajı algısının başarı odaklı motivasyona etkisinin incelenmesi. Balıkesir Medical Journal, 5(3), 170-177. https://doi.org/10.33716/bmedj.1028104
- Çiftçi, S. & Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. Education Sciences, 5(3), 921-928.
- Çolak, E. (2013). Yaşantısal öğrenme kuramının öğrencilerin motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 123-136.
- Çuhadar, C., Gündüz, Ş., & Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımlarının ve akademik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251-259.
- Demir, S. & Çelikkaleli, Ö. (2022). Akademik motivasyonun yordanmasında akademik yetkinlik ve akademik sorumluluk. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 67-78.
- Demirbilek, N. & Han, F. (2022). Üniversite öğrencilerinde akademik özyeterliğin yordayıcıları olarak akademik motivasyon, sosyal bağlılık ve erteleme eğilimi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(24), 311-324. https://doi.org/10.29029/busbed.1165591
- Diaconescu, L. V., Mihăilescu, A. I., & Stoian-Bălăşoiu, I. R. (2024). The predictive value of burnout and impostor syndrome on medical students' self-esteem and academic performance: A cross-sectional study. Education Sciences, 14(12), 2-17. https://doi.org/10.3390/educsci14121318
- Dogan, U. (2015). Student engagement, academic self-efficacy, and academic motivation as predictors of academic performance. The Anthropologist, 20(3), 553–565. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891759
- Doğan, T. (2006). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 120-129.
- Duong, C. D., Tran, V. T., & St-Jean, É. (2024). Social cognitive career theory and higher education students' entrepreneurial intention: The role of perceived educational support and perceived entrepreneurial self-efficacy. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Higher Education, 20(1), 86-102.
- Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
- Eccles, J. S. & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, 101859.
- Elias, S. & Loomis, R. (2002). Utilizing need for cognition and perceived self efficacy to predict academic performance. Journal of Applied Social Psychology, 32(8), 1687-1702. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02770.x
- Ergin, A. & Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018036646
- Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5. b.). Sage.
- Geri, S. (2013). Kırgızistan’daki üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spor servis dersine tutumları ile akademik motivasyonlarının incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 31-46.
- Green, B. G., Salkind, N. J., & Akey, T. M. (2000). Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data. Prentice Hall.
- Grix, J. (2010). The foundations of research. Palgrave Macmillan.
- Gutiérrez, M. & Tomás, J. M. (2019). The role of perceived autonomy support in predicting university students' academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement. Educational Psychology, 39(7), 932–947.
- Gürol, Y. & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), 25-38.
- Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1976). Çalışanların zenginleştirilmiş işe olumlu yanıt verdiği koşullar. Uygulamalı Psikoloji Dergisi, 61(4), 395-403.
- House, J. D. (1992). The relationship between academic self-concept, achievement-related expentacies, and college attrition. Journal of College Student Development, 33(1), 5-10.
- Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: A meta-analysis. European Journal of Psychology of Education, 28(1), 1–35. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0097-y
- Jerusalem, M. & Schwarzer, R. (1981). Wirk-Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. R. Schwarzer (Ed.), Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit içinde (s. 15-28). Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie.
- Kapu, H. & Yıldız, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma. KAÜ-IIBF Dergisi, 3(3), 39-66.
- Karagüven, H. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(4), 2599-2620.
- Karaoğlu, F (2007). Yabancı uyruklu öğrencilerde uyma davranışı: Tömer örneği. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
- Kıbrıs Postası. (2022, Ağustos 14). Yükseköğretimde geçen dönem öğrenci sayısı 110 bine yaklaştı. Kıbrıs Postası. https://www.kibrispostasi.com/c91-EGITIM/n434265-yuksekogretimde-gecen-donem-ogrenci-sayisi-110-bine-yaklasti sayfasından erişilmiştir.
- Kılıç, M. E., Kılıç, M., & Akan, D. (2021). Motivation in the classroom. Participatory Educational Research, 8(2), 31-56. https://doi.org/10.17275/per.21.28.8.2
- Koca, F. & Dadandı, İ. (2019). Akademik öz-yeterlik ile akademik başarı arasındaki ilişkide sınav kaygısı ve akademik motivasyonun aracı rolü. İlköğretim Online, 18(1), 241-252.
- Koç, C. & Arslan, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin akademik öz yeterlik algıları ve okuma stratejileri biliş üstü farkındalıkları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 745-778.
- Lee, J. & Çiftçi, A. (2014). Asian international students' socio-cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self-efficacy, and social support. International Journal of Intercultural Relations, 38, 97-105.
- Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1984). Relation of self-efficacy expectations to academic achievement and persistence. Journal of Counseling Psychology, 31, 356-362. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.3.356
- Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
- Mbatha, S. (2015). The relationship between self-efficacy, motivation, and academic performance among students from various gender and generational groups. https://scholar.ufs.ac.za sayfasından erişilmiştir.
- McGeown, S. P., Putwain, D., Simpson, E. G., & Boffey, E. (2014). Predictors of adolescents' academic motivation: Personality, self-efficacy, and adolescents' characteristics. Learning and Individual Differences, 32, 278–286. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.03.022
- Meece, J. L. & Painter, J. (2012). Gender, self-regulation, and motivation. D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Ed.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications içinde (s. 339–367). Routledge.
- Meng, Q. & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students' academic performance: The mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 1-14.
- Ni, J., Shi, Y., Sun, J., & Wu, Q. (2024). The effect of self-esteem on college students' learning adaptation: A chain mediation analysis of self-efficacy and learning burnout. The Asia-Pacific Education Researcher, 33(2), 145–157. https://doi.org/10.1007/s40299-024-00945-z
- Nonato, M. C. M. (2024). Redesigned learning material model in TLE: Its impact on the academic performance of grade eight students. TWIST Journal, 5(2), 45–60. https://twistjournal.net/twist/article/view/561 sayfasından erişilmiştir.
- Noreen, S., Hasan, A., Batool, I., & Ali, A. (2018). The impacts of academic self-efficacy on academic outcomes: The mediating effect of student engagement. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(11), 315-327.
- Nussbaum, M., Claro, S., & Hochschild-Ovalle, H. (2024). Happiness at school and its relationship with academic achievement. Education Sciences, 14(12), Article 1321. https://doi.org/10.3390/educsci14121321
- Oğuz, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 15-28.
- Olivier, E., Archambault, I., & De Clercq, M. (2019). Student self-efficacy, classroom engagement, and academic achievement: Comparing three theoretical frameworks. Journal of Youth and Adolescence, 48(7), 1267-1283.
- Otis, N., Grouzet, F. & Pelletier, L. G. (2005). Latent motivational change in an academic setting: A 3-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 97, 170-183. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.170
- Özcan, D. & Kaya, F. A. (2017). Üstün zekâlı olan ve olmayan öğrencilerin başarı odaklı motivasyonlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2357-2368.
- Özsüer, S., İnal, G., Uyanık, Ö., & Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125.
- Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. M. Maehr & P. R. Pintrich (Ed.), Advances in motivation and achievement içinde (s. 1-49). JAI.
- Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (7. b.). Routledge.
- Peguero, A. A. & Shaffer, K. A. (2015). Academic self-efficacy, dropping out, and the significance of inequality. Sociological Spectrum, 35(1), 46–64. https://doi.org/10.1080/02732173.2014.978428
- Pietsch, J., Walker, R., & Chapman, E. (2003). The relationship among self-concept, self-efficacy, and performance in mathematics during secondary school. Journal of Educational Psychology, 95(3), 589-603. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.3.589
- Putwain, D., McGeown, S. P., & Simpson, E. (2014). Predictors of adolescents’ academic motivation: Personality, self-efficacy and adolescents’ characteristics. Learning and Individual Differences, 32, 278–286. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.03.022
- Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
- Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford.
- Sancar, H. T. (2021). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık ve öz yeterliğin başarı odaklı motivasyon ile ilişkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Saracaloğlu, A. S. & Yenice, N. (2009). Fen bilgisi ve sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 244-260.
- Satıcı, S. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Semerci, Ç. (2010). Başarı Odaklı Motivasyon (BOM) Ölçeği’nin geliştirilmesi. Education Sciences, 5(4), 2123-2133.
- Sevgi, S. & Şahin, D. O. (2021). Exploring the relation between critical thinking skills and success oriented motivation of preservice teachers in terms of some variables. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 905-942.
- Solberg, V. S., O’Brien, K., Villareal, P., Kennel, R., & Davis, B. (1993). Self-efficacy and Hispanic college students: Validation of the college self-efficacy instrument. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 80-95. https://doi.org/10.1177/07399863930151004
- Sucuoğlu, E. (2018). Economic status, self-efficacy and academic achievement: The case study of undergraduate students. Quality & Quantity, 52(5), 2155–2168. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0692-y
- Suting, H. & Veloo, A. (2024). The relationship between well-being and Korean language learning achievement: A case study of Chinese university students. Journal of Digitainability, Realism & Mastery, 3(4), 89–102. https://dreamjournal.my/index.php/DREAM/article/view/278 sayfasından erişilmiştir.
- Taheri-Kharameh, Z., Sharififard, F., Asayesh, H., Sepahvandi, M., & Hoseini, M. H. (2018). Relationship between academic self-efficacy and motivation among medical science students. Journal of Clinical & Diagnostic Research, 12(7), 7-10. https://doi.org/10.7860/JCDR/2018/29482.11770
- Taşkesen, S. (2020). A research on learning approaches and achievement focused motivations of prospective visual arts teachers. International Education Studies, 13(1), 123-134. https://doi.org/10.5539/ies.v13n1p123
- Terlemez, B., Şahin, D., & Dilek, F. (2015). Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin akademik motivasyon düzeyleri. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 2(2), 67-78. https://doi.org/10.5505/pjess.2015.09797
- Trautner, M. & Schwinger, M. (2020). Integrating the concepts self-efficacy and motivation regulation: How do self-efficacy beliefs for motivation regulation influence self-regulatory success? Learning and Individual Differences, 80, Article 101895. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608020300704 sayfasından erişilmiştir.
- Tucker, C. M., Zayco, R. A., & Herman, K. C. (2002). Teacher child variables as predictors of academic engagement among low-income African American children. Psychology in the School, 39(4), 477-488. https://doi.org/10.1002/pits.10038
- Ugwuanyi, C. S. & Okeke, C. I. O. (2020). Motivation and self-efficacy as predictors of learners' academic achievement. Journal of Sociology and Education in Africa, 9(1), 45–58.
- Uyulgan, M. A. & Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 7-32. https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2013
- Uzbaş, A. (2009). Okul psikolojik danışmanlarının okulda saldırganlık ve şiddete yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 90-110.
- Uzun, K. (2016). Akademik öz yeterliğin yordayıcıları: Belirsizliğe tahammülsüzlük. Endişe ile ilgili olumlu inanç ve akademik kontrol odağı. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Vecchione, M., Alessandri, G., & Marsicano, G. (2014). Academic motivation predicts educational attainment: Does gender make a difference? Learning and Individual Differences, 32, 124–131. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.01.003
- Vrugt, A. J., Langereis, M. P., & Hoogstraten, J. (1997). Academic self-efficacy and malleability of relevant capabilities as predictors of exam performance. The Journal of Experimental Education, 66(1), 61-72. https://doi.org/10.1080/00220979709601395
- Wang, L. & Finch, H. (2018). Motivation variables mediate the relationship between socioeconomic status and academic achievement. Psychology and Education, 55(2), 142–160. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891759
- Weiser, D. A. & Riggio, H. R. (2010). Family background and academic achievement: Does self-efficacy mediate outcomes? Social Psychology of Education, 13(3), 367–383. https://doi.org/10.1007/s11218-010-9115-1
- Wood, R. & Locke, E. (1987). The relationship of self-efficacy and grade goals to academic performance. Educational and Psychological Measurements, 47(4), 1013-1024. https://doi.org/10.1177/0013164487474017
- Yıldız, F. N. Y. & Kardaş, F. (2021). Ergenlerde akademik öz-yeterlik, içsel motivasyon, azim ve psikolojik dayanıklılığın iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1073-1099. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957391
- Yılmaz, M., Gürçay, D., & Ekici, G. (2007). Akademik öz-yeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
- Yi, S., Zhang, Y., Lu, Y., & Shadiev, R. (2024). Sense of belonging, academic self-efficacy and hardiness: Their impacts on student engagement in distance learning courses. British Journal of Educational Technology, 55(4), 1277-1831.
- Zhang, L. & Zhang, X. (2003). A study of the relationships among learning strategy use, self-efficacy, persistence and academic achievement in middles school students. Psychol Sci, 26(4), 603-607.
- Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies içinde (s. 202-231). Cambridge University.