The main purpose of this research is to examine the potential areas of use of the ChatGPT application and the GPT 4 architecture that constitutes its infrastructure in open and distance learning in Türkiye, the difficulties that may be encountered and the possible problems that may arise in line with the opinions of experts and ChatGPT's own conclusions. It is aimed to compare and synthesize expert and ChatGPT opinions with the basic qualitative research design. For this purpose, at least 12 experts who would constitute the study cluster were investigated in terms of how they thought ChatGPT and similar artificial intelligence applications in the field of open and distance learning (a) could be used to solve which problems, (b) what kind of difficulties they foresaw in their use, (c) what kind of problems they thought their use may cause. In addition, it was also tried to observe what kind of similarities and differences there were between the opinions of experts on the use of ChatGPT and similar artificial intelligence applications in the field of open and distance learning, difficulties and problems and the information provided by ChatGPT application on the same subjects. At the end of the interview with the field experts, it was emphasised that the field experts had positive opinions about the use of this new technology and that it had the potential to change the existing habits in learning processes. At the end of the study, it was seen that ChatGPT had the potential to create change and development in open and distance learning processes in the areas of supporting content development, providing personalised feedback, strengthening the assessment and evaluation system, designing interactive learning experiences, and developing adaptive learning paths. However, it was stated that policies and legislation for implementation should be prepared.
Bu araştırmanın amacı, ChatGPT uygulamasının ve altyapısını oluşturan GPT 4 mimarisinin Türkiye’de açık ve uzaktan öğrenme alanı için potansiyel kullanım alanlarını, karşılaşılabilecek güçlükleri ve olası sorunları uzman görüşleri ve ChatGPT’nin kendi çıkarımları doğrultusunda incelemektir. Uzman ve ChatGPT görüşlerinin temel nitel araştırma deseni ile karşılaştırılması ve sentezlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma kümesini oluşturacak en az 12 uzmanın, açık ve uzaktan öğrenme alanında ChatGPT ve benzeri yapay zekâ uygulamalarının (a) hangi sorunları çözmek için nasıl kullanılabileceğini düşündükleri, (b) kullanımında ne tür güçlüklerle karşılaşılabileceğini öngördükleri, (c) kullanımının ne tür sorunlar ortaya çıkarabileceğini düşündükleri araştırılmıştır. Ayrıca uzmanların açık ve uzaktan öğrenme alanında ChatGPT ve benzeri yapay zekâ uygulamalarının kullanımına, güçlüklere ve sorunlara yönelik görüşleri ile ChatGPT uygulamasının aynı konularda sunduğu bilgiler arasında ne tür benzerlik ve farklılıkların olduğu da gözlemlenmeye çalışılmıştır. Alan uzmanlarıyla yapılan görüşme sonunda alan uzmanlarının bu yeni teknolojinin kullanımına karşın olumlu düşüncelerinin olduğu öğrenme süreçlerinde var olan alışkanlıkları değiştirebilme potansiyelinin olduğu üzerinde durulmuştur. Çalışma sonunda, ChatGPT’nin içerik geliştirmeyi desteklemek, kişiselleştirilmiş geribildirim sağlamak, ölçme değerlendirme sistemini güçlendirmek, etkileşimli öğrenme deneyimleri tasarlamak, uyarlanabilir öğrenme yollarının geliştirilmesi alanlarında açık ve uzaktan öğrenme süreçlerinde değişim ve gelişim yaratma potansiyeli olduğu görülmektedir. Ancak bu konuda yürütülecek politikaların ve uygulamaya dönük mevzuatın hazırlanması gerektiği belirtilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |