Aim: The telepresence technology is the next best thing to being there in person as though sitting together at the same table instead of separated by distances. In this study, it is aimed to investigate the effectiveness of telepresence technology on medical students’ success as an alternative teaching method comparing with face-to-face teaching method in the pathology course.
Methods: A quantitative method was used in this study with ( totally N 93) 53 students for the Face-to-Face Teaching Group and 40 students for the Telepresence Teaching Group were used. Measurements were done by “End of Subject Test” and” Final Exam” and repeat times of videos were recorded. The data were analyzed by ANCOVA, one-way ANOVA, Bonferroni correction test, correlation and students’ t test.
Results: When End of Subject Test grades was analyzed, the average of the Face-to-Face Teaching Group’s average points was 12,86 points higher than the Telepresence Teaching Group’s average points. For the Final Exam, the average points of the Face-to-Face Teaching Group were 1,12 points higher than average points of Telepresence Teaching Group. When course repeat times were analyzed it was seen that the Telepresence Teaching Group had spent 19,75 minutes more than the Face-to-Face Teaching Group and have an improving effect on both groups students’ success. And correlation analysis showed that 32,5 % of the success of Telepresence Teaching Group and 28,6 % of the success of Face-to-Face Teaching Group result from course video repetition.
Conclusions: The outcomes show no statistical difference between success rates and retention of medical students having courses face-to-face and via telepresence method. And it was seen that “repeat times” had a significant effect on student success.
Telepresence technology distance education multimedia medical education
Amaç: Televaroluş teknolojisi, mesafelerle ayrılmak yerine aynı masada birlikte oturmuş gibi, bizzat orada olmak için en iyi yöntemlerden biridir. Bu çalışmada, televaroluş teknolojisinin tıp öğrencilerinin başarısı üzerindeki etkilerini, patoloji dersinde yüz yüze öğretim yöntemiyle karşılaştırarak alternatif bir öğretim yöntemi olarak araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma nicel yöntemle Yüz Yüze Öğretim Grubu için 53 öğrenci ve Televaroluş Öğretim Grubu için 40 öğrenci ile toplam 93 kişilik bir öğrenci grubu ile yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak “Konu Sonu Testi” ve “Final Sınavı” kullanıldı, ve videoların tekrar süreleri kaydedildi. Veriler ANCOVA, tek yönlü ANOVA, Bonferroni düzeltme testi, korelasyon ve t testi ile analiz edildi.
Bulgular: Konu Sonu Testi notları incelendiğinde, Yüz Yüze Öğretim Grubu’nun ortalama puanlarının ortalaması Televaroluş Öğretim Grubu’nun ortalama puanlarından 12.86 puan daha yüksekti. Final Sınavı için Yüz Yüze Öğretim Grubu'nun ortalama puanları Televaroluş Öğretim Grubu'nun ortalama puanlarından 1,12 puan daha yüksekti. Ders tekrarı süreleri incelendiğinde, Televaroluş Eğitim Grubunun Yüz Yüze Eğitim Grubundan 19,75 dakika daha fazla geçirdiği ve her iki grubun da öğrencilerin başarısını iyileştirici bir etkisi olduğu görülmüştür. Korelasyon analizi Televaroluş Eğitim Grubunun başarısının% 32,5'inin ve Yüz Yüze Öğretim Grubunun başarısının% 28,6'sının ders video tekrarından kaynaklandığını göstermiştir.
Sonuç: Sonuçlar, yüz yüze ders alan ve televaroluş yöntemi ile başarı oranları ile derslerin devamındaki tıp öğrencilerinin tutulması arasında istatistiksel bir fark göstermemektedir. Aynı zamanda “tekrar zamanlarının” öğrencinin başarısı üzerinde önemli bir etkisi olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |