İskelet Sistemi Anatomisi Eğitiminde Takıma Dayalı Öğrenme Yönteminin Uygulanması
Yıl 2020,
, 89 - 101, 30.08.2020
Pelin İsmailoğlu
,
Fatma Kahraman
Mustafa Aktekin
,
Melike Şahiner
,
Levent Altıntaş
Öz
Giriş ve Amaç: Takıma dayalı öğrenme (TDÖ) yöntemi öğrenci merkezli bir aktif öğrenme yöntemidir. Acıbadem Üniversitesi Tıp Fakültesi 2. sınıfında İskelet Sistemi Anatomisi eğitiminde TDÖ yöntemi uygulanmıştır. Bu çalışmanın amacı, uygulanan TDÖ yöntemi ile yürütülen anatomi dersi eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları komitesi başlangıcında İskelet Sistemi Anatomisi dersi için takıma dayalı öğrenme yöntemi 2. sınıf öğrencilerine tanıtıldı. Uygulama öncesi sınıf mevcudu olan 88 öğrenci 8 takıma ayrıldı. Dört entegre TDÖ oturumu planlandı ve her bir oturum bireysel hazır bulunuşluk testi ile başladı. Devamında yapılan takım hazır bulunuşluk testi ile sonlandırıldı. Sonrasında öğrencilere anatomi laboratuvarında kadavra ve maket üzerinde uygulama yaptırıldı ve eş zamanlı konuya dair sorular yöneltildi. TDÖ uygulamasının son günü öğrencilere eğitim süreci hakkında geri bildirimlerini içeren bir soru formu dağıtıldı. Takıma dayalı öğrenme yöntemi ile ilgili geri bildirimlere verilen öğrenci yanıtları toplandı. Öğretim üyelerinin TDÖ yöntemi ile gerçekleştirilen uygulamalar hakkındaki görüşleri de yüz yüze görüşme yöntemi ile alındı. Anket sonuçları SPSS programında Pearson’ın korelasyon testi ile değerlendirildi.
Bulgular: Öğrencilerin eğitim uygulaması hakkındaki olumlu görüşleri ile takım çalışmasının etkinliğine yönelik görüşleri pozitif yönde anlamlı bir korelasyon ilişkisi göstermiştir (p<0.05). Öğrencilerin %74,3’ü takıma dayalı öğrenme yöntemi ile Anatomi öğrenmeye istekli olduklarını belirtmişlerdir. Öğretim üyelerinin de bu yöntemin uygulanması ve geliştirilmesi yönünde olumlu nitelik taşıyan geri bildirimleri olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Takıma dayalı öğrenme yöntemi ile uygulanan eğitim süresince öğrencilerin ders öncesi hazırlıklı gelme zorunluluğu derse olan ilgilerini artırmıştır. Takım arkadaşları olarak birlikte çalışılması öğrenmeyi olumlu yönde etkilemiştir. İskelet sistemi anatomisi eğitiminde takıma dayalı öğrenme yönteminin uygulanmasının öğrencilere faydalı olacağını düşünmekteyiz.
Teşekkür
Takıma Dayalı Öğrenme Yönteminin uygulanmasında görev alan Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Anatomi Anabilim Dalı öğretim üyelerinden, Prof. Dr. Alp Bayramoğlu, Dr. Öğr. Üyesi Elif Nedret Keskinöz ve Öğr. Gör. Abdul Veli İsmailoğlu ile Anatomi terminolojisi için katkılarını sunan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa’nın Anatomi Anabilim Dalı öğretim üyelerinden Prof. Dr. Mehmet Yıldırım’a teşekkür ederiz.
Kaynakça
- 1. Altıntaş L, Alimoğlu MK. Takım Çalışmasına Dayalı Öğrenme. Turkiye Klin Med Educ - Spec Top. 2016;1(1):33–40.
- 2. Thompson BM, Schneider VF, Haidet P, Perkowski LC, Richards BF. Factors influencing implementation of team-based learning in health sciences education. Acad Med. 2007;82(10 SUPPL.).
- 3. Compton S, Kamei R, Cook S. The history and future of Team-Based Learning. Vol. 25, Proceedings of Singapore Healthcare. SAGE Publications Inc.; 2016. p. 3–4.
- 4. Vasan NS, DeFouw DO, Compton S. A survey of student perceptions of team-based learning in anatomy curriculum: Favorable views unrelated to grades. Anat Sci Educ [Internet]. 2009 Jul [cited 2020 Jan 30];2(4):150–5. Available from: http://doi.wiley.com/10.1002/ase.91
- 5. Vasan NS, Defouw DO, Compton S. Team-based learning in anatomy: An efficient, effective, and economical strategy. Anat Sci Educ. 2011 Nov;4(6):333–9.
- 6. Disorders R. MEDICAL FACULTY Acibadem Mehmet Ali Aydinlar University Booklet for TBL ,Musculoskeletal anatomy-upper extremity. 2020;
- 7. Michaelsen L, Peterson TO, Sweet M. Building learning teams: The key to harnessing the power of small groups in management education. In: The SAGE Handbook of Management Learning, Education and Development. SAGE Publications Inc.; 2009. p. 325–43.
- 8. Gayef A. Team based learning in medical education. Önder I, Beşoluk S, Çalişkan H, Masal E, editors. SHS Web Conf [Internet]. 2019 Aug 14 [cited 2020 Feb 4];66:01017. Available from: https://www.shs-conferences.org/10.1051/shsconf/20196601017
- 9. Sharma A, Janke KK, Larson A, Peter WS. Understanding the early effects of team-based learning on student accountability and engagement using a three session TBL pilot. Curr Pharm Teach Learn [Internet]. 2017;9(5):802–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.cptl.2017.05.024
- 10. Yilmaz M. Öğrenme ve Bilgi İlişkisi Learning-Knowledge Relationship. Vol. 29, Cilt. 2009.
- 11. Altintas L, Altintas O, Caglar Y. Modified use of team-based learning in an ophthalmology course for fifthyear medical students. Am J Physiol - Adv Physiol Educ [Internet]. 2014 Mar [cited 2020 Feb 18];38(1):46–8. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24585469
- 12. Letassy NA, Fugate SE, Medina MS, Stroup JS, Britton ML. INSTRUCTIONAL DESIGN AND ASSESSMENT Using Team-based Learning in an Endocrine Module Taught Across Two Campuses.
Human Skeletal Anatomy Education by Using Team-Based Learning Method
Yıl 2020,
, 89 - 101, 30.08.2020
Pelin İsmailoğlu
,
Fatma Kahraman
Mustafa Aktekin
,
Melike Şahiner
,
Levent Altıntaş
Öz
Backgrounds: Team based learning (TBL) is an active learning method. In the 2nd grade of Acibadem University Faculty of Medicine, it was applied in Skeletal System Anatomy training. The present study aims to evaluate the efficiency of skeletal system anatomy courses which are given by using TBL method as a teaching tool.
Methods: In the beginning of Muscle and Related Disorders Committee, the TBL method regarding anatomy lectures, was introduced to year 2 medical students. 88 students were divided into 8 groups. Four integrated TBL sessions were planned and each session began with an individual readiness assurance test followed by a team readiness assurance test. Afterwards, laboratory sessions were held in which teams had the chance to examine both the cadavers and anatomic models. The laboratuary sessions were ended with an individual oral examination. At the end of last TBL session a feedback questionnaire was given to the all students in order to evaluate students perceptions about Anatomy TBL experience. TBL perceptions of faculty members were gathered with face to face feedback meetings. The obtained data were statistically analyzed by Pearson’s correlation test.
Results: Students' positive opinions about educational practice and the effectiveness of team work showed a positive correlation relationship (p <0.05). 74.3% of the students stated that they were willing to learn Anatomy with the TBL method. It was determined that the feedback of the faculty members was also positive for the implementation and development of this method.
Conclusions: The obligation of the students to come prepared before the lesson during the education applied with the team based learning method increased their interest in the lesson. Working together with teammates positively affected learning. We think that it will be beneficial for students to apply the TBL method in skeleton system anatomy education.
Kaynakça
- 1. Altıntaş L, Alimoğlu MK. Takım Çalışmasına Dayalı Öğrenme. Turkiye Klin Med Educ - Spec Top. 2016;1(1):33–40.
- 2. Thompson BM, Schneider VF, Haidet P, Perkowski LC, Richards BF. Factors influencing implementation of team-based learning in health sciences education. Acad Med. 2007;82(10 SUPPL.).
- 3. Compton S, Kamei R, Cook S. The history and future of Team-Based Learning. Vol. 25, Proceedings of Singapore Healthcare. SAGE Publications Inc.; 2016. p. 3–4.
- 4. Vasan NS, DeFouw DO, Compton S. A survey of student perceptions of team-based learning in anatomy curriculum: Favorable views unrelated to grades. Anat Sci Educ [Internet]. 2009 Jul [cited 2020 Jan 30];2(4):150–5. Available from: http://doi.wiley.com/10.1002/ase.91
- 5. Vasan NS, Defouw DO, Compton S. Team-based learning in anatomy: An efficient, effective, and economical strategy. Anat Sci Educ. 2011 Nov;4(6):333–9.
- 6. Disorders R. MEDICAL FACULTY Acibadem Mehmet Ali Aydinlar University Booklet for TBL ,Musculoskeletal anatomy-upper extremity. 2020;
- 7. Michaelsen L, Peterson TO, Sweet M. Building learning teams: The key to harnessing the power of small groups in management education. In: The SAGE Handbook of Management Learning, Education and Development. SAGE Publications Inc.; 2009. p. 325–43.
- 8. Gayef A. Team based learning in medical education. Önder I, Beşoluk S, Çalişkan H, Masal E, editors. SHS Web Conf [Internet]. 2019 Aug 14 [cited 2020 Feb 4];66:01017. Available from: https://www.shs-conferences.org/10.1051/shsconf/20196601017
- 9. Sharma A, Janke KK, Larson A, Peter WS. Understanding the early effects of team-based learning on student accountability and engagement using a three session TBL pilot. Curr Pharm Teach Learn [Internet]. 2017;9(5):802–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.cptl.2017.05.024
- 10. Yilmaz M. Öğrenme ve Bilgi İlişkisi Learning-Knowledge Relationship. Vol. 29, Cilt. 2009.
- 11. Altintas L, Altintas O, Caglar Y. Modified use of team-based learning in an ophthalmology course for fifthyear medical students. Am J Physiol - Adv Physiol Educ [Internet]. 2014 Mar [cited 2020 Feb 18];38(1):46–8. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24585469
- 12. Letassy NA, Fugate SE, Medina MS, Stroup JS, Britton ML. INSTRUCTIONAL DESIGN AND ASSESSMENT Using Team-based Learning in an Endocrine Module Taught Across Two Campuses.