Amaç: Araştırmada tıp, diş hekimliği ve sağlık bilimleri fakültelerindeki öğrencilerin meslek seçimi ile ilgili faktörlerin saptanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Kesitsel tasarımdaki bu araştırmanın verileri Ekim-Aralık 2019 arasında toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini İzmir Bakırçay Üniversitesi ve İzmir Demokrasi Üniversitesi sağlık bilimleri alanında 2019-2020 döneminde eğitim alan birinci sınıf öğrencileri (n=796) oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen, meslek seçimini sorgulayan 25 sorudan oluşan elektronik bir form ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23 paket programına kodlanarak analizleri yapılmıştır. Analizlerde dağılım istatistikleri ve hipotez testleri hesaplanmıştır. Anlamlılık değeri olarak p<0,05 kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerden 503’ü elektronik formu eksiksiz tamamlamıştır. Araştırmaya katılma oranı %63.19’dur. Öğrencilerin %58.4’ü (n:294) İzmir Demokrasi Üniversitesi’nde, %41.6’sı (n:209) İzmir Bakırçay Üniversitesi’nde eğitim görmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19,01±2,04’tür. Öğrencilerin %70.2’si (n:353) kadındır. Öğrencilerin % 47.3’ü ilk beş tercihlerine yerleşmişlerdir. Öğrencilerin %80.3’ü fakülte/bölümünü isteyerek tercih etmiştir. Fakülte/bölüm tercih nedenleri sorgulandığında ilk beş sıradaki neden; insanlara yardımı sevme, İzmir’de eğitim görme, üniversite sınavında alınan puan, iş bulma kolaylığı ve kapasite-ilgi-yetenek alanına uygunluk olarak belirtilmiştir. Öğrencilerin %89.3’ü gelecekte bu mesleği sürdürmek istemektedir.
Sonuç: Profesyonel mesleki kimlik kazandırma öğrencilikte başlar. Bu nedenle eğitim sistemi profesyonel kimliğin gelişimini sağlamada önemli ve etkili bir rol oynamaktadır. Mesleki seçimini isteyerek yapan öğrencilerin şu an sağlık profesyoneli olmak için eğitim alıyor olması önemli bir bulgudur. Mezuniyet sonrasında da seçtiği mesleğinde doyum alarak, humanistik yönlerini kaybetmeden ilerleyebilmeleri için eğitim süresince desteklenmeleri önemlidir. Öğrencilerin mesleki gelişimlerini daha bilinçli hale getirebilmek için nitelikli akademik danışmanlık almaları, mesleki gelişimlerini destekleyecek panel, sempozyum vb. bilimsel etkinliklere yönlendirilmesi ve kariyer danışmanlığı gibi eğitim programlarının geliştirilmesi önerilmektedir. Gelecek yıllarda öğrencilerin meslek seçimi ile ilgili faktörlerinin saptanmasına devam edilecektir.
Meslek Seçimi Sağlık profesyoneli öğrencisi Tıp Diş Hekimliği Sağlık Bilimleri
Bulunmamaktadır
Background: The aim of this study was to determine the factors related to the occupational preferences of students in the faculties of medicine, dentistry, and health sciences.
Methods: The data of this cross-sectional study were collected between October-December 2019. The sample of the study consisted of Izmir Bakircay University and Izmir Democracy University health sciences students in the first year of 2019-2020 (n=796). The data were collected by an electronic form consisting of 25 questions which were developed by the researchers.
Results: Students have completed 503 electronic forms in full. The participation rate was 63.19%. 58.4% (n: 294) of the students continue their education at Izmir Democracy University and 41.6% (n: 209) at the Izmir Bakırçay University. 47.3% of the students settled in their first five preferences. 80.3% of the students chose the faculty/department willingly. When the reasons for faculty/department choice are questioned, the top five reasons are; the likelihood of helping people, the desire to educate in Izmir, the score obtained in the university exam, the ease of finding a job upon graduation, and the suitability to the capacity-interest-ability field. 89.3% of the students want to continue this career in the future.
Conclusions: It’s an important finding that the students who make their professional choice are willing to be trained to be health professionals. After graduation, it’s important that they’re supported during their education so that they can proceed without losing their humanistic aspects, being satisfied with their chosen profession. In order to make the professional development of the students more conscious, it’s recommended that they receive qualified academic consultancy, direct them to scientific activities such as panels and symposiums that will support their professional development, and develop educational programs such as career counseling. In the coming years, the determination of the factors related to the choice of students will continue.
Career choice Health professional student Medicine Dentistry Health Sciences
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |