Amaç:
Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili
düşüncelerini, kariyer seçimlerini ve bunları etkileyen faktörleri
incelemektir.
Gereç
ve Yöntem: Kesitsel tipteki araştırma 24 Kasım-6
Aralık 2016 tarihleri arasında 237 kişiden oluşan bir tıp fakültesi son sınıf
öğrencileri ile yapılmıştır. Evrenin %77,2’sine ulaşılmıştır. Katılımcılara yüz
yüze görüşme yöntemi ile 17 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ankette tıp
fakültesini seçme nedenleri, çalışmak istedikleri kurumlar, uzmanlık ve TUS
hakkında görüşleri sorgulanmıştır. Veriler SPSS 18,00 programı ile
değerlendirilmiş, frekans ve yüzdeler belirtilmiş, kategorik değişkenlerin
analizinde Ki-kare testi kullanılmış, p değeri 0,05 kabul
edilmiştir. Araştırma için gerekli kurum izni ve araştırmaya katılan
kişilerin onamları alınmıştır.
Bulgular:
Katılımcıların %59’u kadın, %41’i erkektir. Çoğu (%84,4) mecburi hizmetin gerekli olduğunu düşünmektedir ve %67,2’si
mezun olduktan sonra mecburi hizmete gitmeyi aynı zamanda TUS’a hazırlanmayı,
%25,7’si ise mecburi hizmete gitmeden TUS’a hazırlanmayı planladıklarını
belirtmişlerdir. Öğrenciler mesleki tatmin (%53,0), kariyer yapma (%19,1), daha
çok kazanç elde etme (%9,3), statü (%7,1) ve aile ve çevre baskısı (%2,2)
açısından uzman olmanın gerekli olduğunu düşünmektedirler. Öğrencilerin %44,8’i
TUS’a çalışmanın tıp eğitimini olumsuz, %39,9’u olumlu yönde etkilediğini,
%21,3’ü ise etkilemediğini belirtmişlerdir. Uzmanlık tercihini etkileyen
faktörler kendi ilgi alanları (%80,3), TUS puanları (%72,1), nöbet varlığı ve
sayısı (%59,0), çalışma saatlerinin yoğunluğu (%57,9), maddi getirisi (%51,9),
malpraktis riski (%42,6) olarak belirtilmiştir. Cinsiyetlerine göre seçmek
istedikleri uzmanlık alanları incelendiğinde anlamlı bir fark olmadığı
görülmüştür (p:0,315).
Sonuç:
Öğrencilerinin büyük çoğunluğu uzman olmayı ve üçüncü basamakta
çalışmayı hedeflemektedir. Uzmanlık alanı seçimleri kendi beceri ve ilgi
alanlarıyla birlikte TUS puanı, nöbet sayısı, maddi getirisi, malpraktis gibi
faktörlere göre belirlenmektedir.
Mecburi hizmet kariyer planı uzmanlık intörn doktor tıpta uzmanlık sınavı
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 50 |