Amaç: Klinik
problemleri çözümleyebilen yetkin hekimlerin yetişebilmesi için, temel
fizyolojik kavramların uygun, yeterli ve klinik uygulamalarla
ilişkilendirilerek kullanılabilir şekilde verilmesi beklenir. Planlanan bu
çalışma ile, Türkiye’deki tıp fakültelerinde yapılmakta olan fizyoloji
uygulamalarının bir haritasını çıkarmak, sorunlarını ortaya koymak ve olası
çözüm önerileri geliştirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Fizyoloji
uygulama eğitimlerinin mevcut durumu ile bu eğitimleri planlayıp yürüten
anabilim dallarının görüşlerinin sorgulandığı bir anket ve bu ankete dayanarak
planlanmış bir atölye çalışması düzenlenmiştir.
Bulgular: Ankete
katılan tıp fakülteleri fizyoloji
anabilim dallarında (n=35) fizyoloji uygulama eğitimlerinin ağırlıklı olarak 2.
sınıfta (% 97,1) yer aldığı, uygulamaların büyük bölümünün sinir-kas-duyu, kan,
kalp-dolaşım ve solunum sistemleri ile ilgili olduğu, amaç ve hedeflerinin
belirlenmiş, föylerin/kitapçıkların hazırlanmış olduğu, uygulama eğitimlerinin
daha çok hem beceri kazanmaya hem de teorik bilgiyi desteklemeye (% 60) yönelik
planlandığı; buna karşın öğrencileri uygulamaları her zaman tek başına yapabilme şansına sahip olan anabilim dallarının
oranının düşük olduğu gözlenmiştir. Uygulamaların yaklaşık dörtte birinde
bilgisayar yazılımları ve altıda birinde ise deney hayvanları kullanılmaktadır.
Uygulamalarının değerlendirmelerini uygulamanın sonrasında veya rapor
tesliminde not vererek ya da dönem/kurul sonunda uygulamalı laboratuvar sınavı
ile yapan fizyoloji anabilim dalları olduğu gibi, uygulamalar ile ilgili hiçbir
zaman değerlendirme yapmayan önemli oranda (% 37,1) anabilim dalı bulunmaktadır.
Sonuç: Atölye
çalışmasında yer alan tartışmalarda, uygulamaların yürütülmesinde yaşanan
sorunların altyapı, öğrenciler ve öğretim üyelerine ait çeşitli nedenlerden
kaynaklandığını belirlenmiştir. Fizyoloji
uygulamalarının öğrenim hedeflerinin ve öğretim/ölçme-değerlendirme
yöntemlerinin yeniden belirlenmesinin uygulamalarda gözlenen düşük öğrenci
motivasyonunu artırılabileceği ve fizyolojinin kavranmasının kolaylaştırılacağı
öngörülmektedir.
fizyoloji uygulaması tıp eğitimi beceri eğitimi çekirdek eğitim programı
Background: In order to train competent physicians who are capable of solving clinical problems, fundamental physiological concepts need to be provided appropriately, in a way that can be associated with clinical practices. With this planned study, we aimed to map the already existing physiology practices in the medical schools in Turkey, point out the problems and offer potential solutions.
Methods: A survey was conducted on the existing training methods of physiology practices and on the views of the academic staff that plan and conduct these trainings, and a workshop was carried on based on the results of this survey.
Results: Among the physiology departments of medical schools (n=35), it is observed that the physiology trainings mostly take place in second year (97.1 %), the trainings are mostly focused on nerve-muscle-senses, blood, heart circulatory and respiratory systems, aims and goals of he practices, and prepared booklets and pamphlets are present. It is also observed that practice trainings are mostly planned to acquire a skil ls as well as to support the theoretical know-how (60%), even though a small number of departments have the chance to offer students to practice on their own. Nearly a quarter of practices utilizes various computer software, whereas one sixth of them uses laboratory animals. There are physiology departments that evaluate the practices immediately with short quizzes or by grading the reports, or by making exams at the end of the semester, while a significant percent (37,1%) never conduct evolutions.
Conclusions: During the discussions in workshop, it is revealed that the problems encountered in the implementation of the training are raised from a combination of infrastructure, students and faculty members. It is projected that the restatement of learning
objectives and assessment/evaluation methods of physiology practices can facilitate the easy earning of physiology concepts and can increase the lack of motivation in students that is observed during practices.
physiology practice in medicine medical education practical skills core education program
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 51 |