Amaç: Dönüşümsel (transformatif) öğrenme, bireyin belirli bir problem ile karşılaştığında, bu problem durumu ile ilgili daha önceki bilgi ve deneyimlerini gözden geçirerek bu problemin çözümüne yönelik eyleme geçmesi, yeni edindiği bilgi ve deneyimleri gerçek uygulamalarla denemesi, belirli bir düzeyde yeterlilik ve özgüven oluşturarak yeni bilgi ve deneyimleri yaşamına entegre etmesi sonucunda gerçekleşen öğrenme sürecidir. Bu çalışmanın amacı, dönüşümsel öğrenme kuramını açıklamak, bu kuram bağlamında asistan hekimlerin nasıl öğrendiklerini, hekimlerin uzmanlık eğitiminde eğitici ve öğrenen rollerini incelemektir.
Yöntem: Alanyazında ilgili çalışmaları yorumlamak, belirli kuramları incelemek, değerlendirmek ve okuyucularda bu konu hakkında bir anlayış geliştirmek, kavramsal analiz aracılığıyla bir çıkarımda bulunmak olan geleneksel derleme türündeki bu çalışmanın amacı doğrultusunda PubMed, Scopus ve Google Scholar veri tabanları taranmış ve dönüşümsel öğrenme kuramı ile ilgili çalışmalar incelenmiştir. Literatür tarama çalışması Ekim-Kasım 2023 döneminde gerçekleştirilmiştir. Literatür taramasında kullanılan anahtar kelimeler “uzmanlık eğitimi”, “mezuniyet sonrası eğitim”, “transformatif öğrenme”, “asistan hekimler”dir.
Sonuç: Hekimlerin mevcut bilgi birikimi, beceri ve tutumlarını yeni karşılaştıkları problem ya da çatışma durumlarına uygulamaları ve süreç boyunca edindikleri deneyimlere göre yeterliklerini sürekli olarak güncellemeleri beklenmektedir. İlerlemecilik (progressivism) ve yeniden kurmacılık (reconstructionism) eğitim felsefelerine dayanan dönüşümsel öğrenme kuramında öğrenme sürecinin aşamaları göz önünde bulundurulduğunda, asistan hekimlerin belirli bir problem ile karşılaşması, bu problem durumu ile ilgili olarak daha önceki bilgi ve deneyimlerini gözden geçirerek özdeğerlendirme sürecine girmesi, bu problemin çözümüne yönelik eyleme geçmesi, yeni edindiği bilgi ve deneyimleri gerçek uygulamalarla denemesi, belirli bir düzeyde yeterlilik ve özgüven oluşturarak yeni bilgi ve deneyimleri yaşamına entegre etmesi bir öğrenenin dönüşümsel öğrenme sürecini kullandığını göstermektedir. Dönüşümsel öğrenme kuramı, öğrenme sürecinin etkileşim, aktif katılım ve kişiselleştirilmiş bir deneyim gerektiren bir süreç olduğunu vurgulamaktadır. Dolayısıyla, eğiticiler ve öğrenenler arasındaki etkileşim, her iki tarafın da öğrenme sürecini şekillendirmesine katkıda bulunmaktadır. Bu nedenle, öğrenme sürecinde eğitici ve öğrenenlerin rolleri bütüncül olarak ele alınmalı, eğitim programları hazırlanırken bu durum göz önünde bulundurulmalıdır.
Dönüşümsel Öğrenme Mezuniyet Sonrası Tıp Eğitimi Yetişkin Öğrenmesi Uzmanlık Eğitimi Asistan Hekimler
Aim: Transformative learning is the process during which an individual encounters a specific problem, engages in self-reflection by revisiting their prior knowledge and experiences related to this problem situation, acts towards solving this problem, experiments with new knowledge and experiences through real-world applications, and integrates these into their lives, thus developing a certain level of competence and confidence. This study aims to examine the theory of transformative learning, how resident physicians learn within this framework, and their roles as both learners and educators in residency training.
Methods: In accordance with the objective of this traditional review study, which involves interpreting relevant literature, examining specific theories, evaluating them, and fostering an understanding in readers about the subject, a literature review was conducted in the PubMed, Scopus, and Google Scholar databases. Studies related to transformative learning theory were examined through conceptual analysis in order to draw conclusions. The literature review was conducted during the period of October-November 2023. The keywords used were "residency training", "postgraduate medical education”, “transformative learning", and "resident physicians".
Conclusions: Physicians are expected to continuously update their competencies based on their existing knowledge, skills, and attitudes, applying them to new problems or conflict situations they encounter, and updating their competencies throughout the process based on the experiences they gain. Considering the stages of the transformative learning theory based on the educational philosophies of progressivism and reconstructionism, resident physicians are expected to engage in a specific problem, reflect on their previous knowledge and experiences related to this issue, enter a process of self-reflection, take action to solve this problem, experiment with newly acquired knowledge and experiences in real-life situations, and integrate new knowledge and experiences into their lives to establish a certain level of competence and confidence. Transformative learning theory emphasizes that learning is a process that requires interaction, active participation, and a personalized experience. Therefore, the interaction between educators and learners contributes to shaping the learning process for both sides. Hence, the roles of educators and learners in the learning process should be considered holistically, and this should be considered when designing medical curriculum.
Transformative Learning Postgraduate Medical Education Adult Learning Residency Training Residents
-
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tıp Eğitimi |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 69 |